Zoeken

Test: BMW R 18 B

Daar boven in de bergen

7 oktober 2021

De eerste mogelijkheid om de R 18 B (de Transcontinental was nog niet beschikbaar) in Duitsland te rijden op een schilderachtige route van 250 kilometer door de heuvels en valleien van het Taunus Gebergte ten noorden van Frankfurt leerde ons dat BMW de aanval op de grootste subcategorie van de Cruiser-markt heeft geopend met een Bagger die op veel vlakken totaal anders dan de anderen is – en dus niet alleen omdat ze hebben geweigerd Het kantoor mag dan wel in Beieren zitten, maar ze worden al sinds jaar en dag in Berlijn geproduceerdom dat met een V-twin te doen en in plaats daarvan de R 18 Big Boxer te hebben ontwikkeld. BMW heeft het segment waarin de motor is ondergebracht “Cruiser Touring” genoemd en de twee nieuwe gekuipte modellen zijn de eerste twee modellen die het tweede element van dat label aanspreken.

De First Edition uitvoering van de R 18 gaat bij ons voor € 34.782,42 over de toonbank, maar dat is wel inclusief de toeslag van € 2.436,36 om voor in de rij te mogen staan om ‘m te mogen bezitten en dat iedereen te laten weten via de retro-ogende zwart/witte First Edition kleurstelling met handgeschilderde dubbele pin-striping, plus verschillende badges en andere accessoires. De standaard R 18 B kost je € 31.951,95, voor de Transcontinental met 48 liter topkoffer moet € 32.950,20 worden afgetikt en dat is flink wat duurder dan de € 24.951,26 die voor de standaard R 18 moet worden betaald. Wie dacht dat Amerikanen zwaarlijvig zijn, de Duitsers doen daar tegenwoordig nier meer voor onderEn dan hebben we het nog maar over het ‘vanaf’ bedrag, inclusief alle opties zit je al op 39.000 euro en dan heb je nog geeneens het optionele hoge comfort zadel (€ 385,99), de Option 719 buddyseat (€ 417,45) of het Option 719 Design pakket Aero, dat voor ‘slechts’ € 977,68 de verchroomde kleppendeksels, de borstplaat en kapjes over de inlaatkelken voor gefreesde exemplaren vervangt. En je inmiddels vet boven de 40.000 euro bent beland.  

Het enige positieve dat tegenover het achterlijke dure prijzenpallet kan worden gesteld is dat in tegenstelling tot de standaard R 18 BMW de R 18 B en TC (Transcontinental) zaken als cruise controle en handvatverwarming nu wel in het standaardpakket heeft ondergebracht. Het meest in het oog springende verschil tussen de standaard R 18 en de R 18 B zijn de twee hardcase 27 liter zijkoffers en de op de voorvork gemonteerde Batwing kuip – die trouwens niet van een instelbare ruit is voorzien, iets dat je op een prijzige toerfiets als deze wel zou verwachten. En dus, terwijl de forse kuip handen uit de wind houdt krijgt je helm de volle laag van de airflow over de kuip en is de turbulentie bij 120 km/u van dien aard dat het echt irritant wordt. De zijkoffers zijn niet demonteerbaar, maar zien er wel fantastisch uit en zijn stevig gemaakt, dus vermoedelijk ook behoorlijk waterdicht en laten zich openen en sluiten via pop-up hevels. Ze zijn echter ook redelijk smal, waardoor dat met het pakken van je spullen voor een weekendje weg wel eens een dingetje zou kunnen zijn. BMW biedt in het accessoirepakket trouwens wel binnentassen aan, die het leven wel een stuk makkelijker zouden moeten maken.

Naast het kwartet aan analoge instrumenten huist de Batwing kuip een volledig infosysteem dat z’n informatie projecteert op het grootste display dat ik ooit heb gezien, diagonaal 10,25 inch (26 cm op de metrische schaal), dat standaard een koper-getinte illustratie van de Big Boxer motor als achtergrond heeft. In tegenstelling tot Indian en Harley heeft het systeem echter geen touchscreen, de
LED met bochtenverlichting - uiteraard. En adaptieve cruise controle

Da's heel andere koek dan die Boom!Box van Harley, hoewel dat wel touchscreen is en dit niet

Bediening gaat dus via de welbekende joggle. Je telefoon kan in een speciaal opbergvak, maar dat is niet afsluitbaar

Hier draait 't eigenlijk allemaal om: de Big Boxer, die grootste Boxer ooit door BMW gebouwd
bediening gaat via BMW’s bekende Joggle links op het stuur. Drie van de vier analoge meters behoeven geen uitleg, de benzinemeter, toerenteller en snelheidsmeter spreken voor zich, maar wat nou het nut is van de “Power Reserve” is ons niet helemaal (zeg maar helemaal niet) duidelijk. 

Ook inbegrepen in het standaard pakket van de R 18 B is iets dat daarentegen wel behoorlijk veel impact maakt, namelijk een geluidsinstallatie dat volgens de mensen die d’r verstand van hebben op de tweewielermarkt boven de rest uitsteekt. BMW is namelijk een samenwerking met de Britse speakerfabrikant Marshall Amplification aangegaan voor de ontwikkeling van een audiosysteem voor de R 18 B (en TC) waar echt wel vet muziek in zit. Standaard zijn in de Batwing kuip twee speakers voorzien, terwijl in het optionele Premium pakket waar de motor waar wij mee reden was uitgerust het Marshall Gold Series Stage 1 systeem is ondergebracht, dat beide zijkoffers van 90 watt subwoofers heeft voorzien, waarmee de totale geluidsoutput 230 watt is.

De R 18 B heeft ook een extra opbergvak dat is geïntegreerd in de bovenkant van de tank, net onder het deksel van de vuldop. Dit compartiment is waterdicht, met een USB-aansluiting om smartphones op te laden en de telefoon met de motor te verbinden als bron voor de navigatie die via de BMW Connected-app wordt aangeboden. Omdat telefoons daarbij heet worden, wordt het compartiment gekoeld via een elektrische ventilator. Het opbergvak is echter helaas niet afsluitbaar, waardoor je niet moet vergeten je telefoon te verwijderen wanneer je ergens parkeert.  De toervriendelijke brandstoftank van 24 liter is overigens een stuk groter dan de 16 liter tank van de gewone R 18, en heeft daarmee een bereik van 400 km tussen tankbeurten, maar van die grote tank heb je wat zitpositie betreft geen enkele last.