Zoeken

Test: 2021 KTM 1290 Super Adventure S

The Ultimate High-Performance Adventure Bike

17 februari 2021
Zes jaar na de lancering van de 1290 Super Adventure heeft KTM haar eenliterplus Allroad naar een hoger plan getild. De 2021 1290 Super Adventure S is volgens de Oostenrijkers de ultieme high-performance Adventure Bike en na twee dagen sturen op Fuerteventura in de meest uiteenlopende weersomstandigheden zijn we behoorlijk onder de indruk geraakt.

We kunnen d’r ergens alleen maar respect voor opbrengen, voor de manier waarop KTM zich in korte tijd als het meest extreme, het meest sportieve, het meest vooruitstrevende, het meest ‘Ready to Race’ merk heeft neergezet. Wie ons dat twintig jaar geleden zou hebben verteld hadden we regelrecht voor gek verklaard. Terwijl, als je nu terugkijkt, het succes voor het in 1992 dankzij Stefan Pierer herboren
Hier is 't eind vorige eeuw dus allemaal mee begonnen, met de LC4 Rally en Adventure

In 1998 werd met de ontwikkeling van de LC8 gestart. Een jaar later had de 75° V-twin z'n eerste run op de dyno, het prototype dat in 2000 op de Motorshow in München werd gepresenteerd was een regelrechte flop

Dat leidde ertoe dat een beroep werd gedaan op fabrieksrijder Fabrizio Meoni, die meehielp met de ontwikkeling van de 950 Adventure. In het najaar van 2001 won Meoni met de 950 RALLY de Rallye des Pharaons in Egypte, gevolgd door een superieure overwinning in de 2002 Parijs-Dakar. Een jaar later werd de 950 Adventure gelanceerd

Exact tien jaar na de lancering van de eerste LC8 Adventure schreef KTM opnieuw geschiedenis met de 1190 Adventure, de eerste motor met tractiecontrole die 100% wielspin toeliet, om gecontroleerd driften toe te staan. Een jaar later had de 1190 een werelddebuut in vorm van het met Bosch ontwikkelde bochten-ABS

In 2015 werd de 1290 Super Adventure aan het gamma toegevoegd
kleine merk uit Oostenrijk toen echt begon. 2001 was het jaar dat KTM voor het eerst de rally Parijs-Dakar won met de LC4 Adventure die in 1997 was gelanceerd en is sindsdien hét te kloppen merk geweest.

KTM’s allereerste tweecilinder – de LC8 75° V-twin – zag in 2001 het levenslicht in de KTM 950 RALLY, die met Fabrizio Meoni in het zadel in haar eerste jaar 2002 meteen met de winst ging lopen in die roemruchte rally. Een jaar later was de straatlegale KTM 950 Adventure een feit, die voor 75% uit dezelfde onderdelen als de 950 RALLY bestond – en nee, dan hebben we ’t niet over M6 inbusboutjes of vulringetjes. De 950 Adventure sloeg in als een bom en werd bejubeld en bewierookt door iedereen die ook maar een spatje offroad aspiraties had, ondanks dat de fiets (en het segment voor KTM) toen nog in z’n kinderschoenen stond.

In 2006 lanceerde KTM de 990 Adventure als opvolger van de 950, die op alle vlakken was verbeterd. Motorisch dankzij een grotere cilinderinhoud en technisch dankzij introductie van brandstofinspuiting en ABS technologie (in die tijd nog echt een unicum). Tot op de dag van vandaag wordt die 990 Adventure door velen nog steeds gezien als de meest ultieme Adventure die KTM ooit heeft gemaakt, als in de beste straatlegale motorfiets om écht extreem offroad mee te gaan.

Fast forward naar 2013, toen KTM de 1190 Adventure lanceerde die eigenlijk als eerste generatie van de huidige 1290 Super Adventure kan worden gezien. De 150 pk sterke 1190 Adventure luidde voor KTM een nieuw tijdperk in van technologie en veelzijdigheid in het Reise Enduro Allroad segment. Het was de eerste KTM met meerdere rijmodi, instelbaar ABS en instelbare tractiecontrole, die in de Rally setting zelfs 100% wielspin toeliet om de motor offroad te laten driften. Een jaar later had de 1190 Adventure een regelrechte wereldprimeur: het was de allereerste motor die van in samenspraak met Bosch ontwikkeld bochten-ABS was voorzien, wat écht als mijlpaal op het vlak van motorveiligheid kan worden gezien.

Twee jaar na de lancering van de 1190 Adventure voegde KTM een überversie aan de Adventure familie toe: de 1290 Super Adventure, die eigenlijk als tegenhanger van de BMW GS Adventure moest worden gezien. De cilinderinhoud was tot 1.301 cc vergroot en het vermogen tot 160 pk opgeschroefd, waarmee de 150 pk sterke Multistrada werd afgetroefd, de tankinhoud was 30 liter vergroot, en dan was er de waslijst aan nieuwe elektronische snufjes: bochten-ABS, cruise control, motor slip regulatie (MSR), hill hold control (HHC), automatisch uitschakelende knipperlichten en semi-actieve vering. 

In 2017 werd het 1290 Super Adventure platform uitgebreid met de 1290 Super Adventure S en 1290 Super Adventure R, opvolgers van de 1190 Adventure S en 1190 Adventure R. Naast alle vernieuwingen die KTM in 2015 bij de 1290 Super Adventure had toegepast, die vanaf 2017 als 1290 Super Adventure T door het leven zou gaan, had KTM de Super Adventure nu ook van een TFT kleurendisplay, een quickshifter met autoblipper, Keyless Ride, in de koplamp geïntegreerde bochtenverlichting en optioneel KTM MY RIDE (smartphone connectiviteit voor te bellen, muziek te luisteren en turn-by-turn navigatie) voorzien.

Voor 2021 heeft KTM nu de derde generatie van het eenliterplus Adventure platform gelanceerd, die niet alleen van de grond af aan compleet nieuw is opgebouwd om nog beter te kunnen sturen, maar met de komst van adaptieve cruise controle (ACC) ook qua veiligheid opnieuw een belangrijke stap heeft gezet. Hoe ze dat hebben geflikt?

Tekst: Ed Smits
Fotografie: KTM