Zoeken

Test: 2021 Kawasaki ZX-10R

Thxx Johnny Rea!

7 juni 2021
In 2009 trok Kawasaki zich terug uit de MotoGP en zette al z’n resources volledig in op het WK Superbike, wat zich in 2011 vertaalde naar een compleet nieuwe ZX-10R. Tien jaar na dato lanceert Team Green op ons eigen TT-circuit van Assen de derde generatie van die fiets, die met 7 rijderstitels, 6 constructeurstitels en 5 teamtitels Kawasaki zeker geen windeieren heeft gelegd.

Voordat je begint te protesteren, ja, we weten dat strikt genomen sinds 2017 niet de ZX-10R, maar de toen gelanceerde exclusieve ZX-10RR verantwoordelijk is voor de voortgang van het ongekende record brekende succesverhaal van Jonathan Rea en Kawasaki, maar uitgaand van het feit dat beide modellen in basis hetzelfde zijn is het niet minder dan fair om dat succes ook aan die enkel-R toe te schrijven. 

Twee jaar na de lancering van de eerste dubbel-R kreeg het WSBK homologatiemodel een eerste upgrade die er met name op was gericht om het blok meer toeren te laten maken. Sinds de invoering van een maximum toerental in 2018, door DWO (Dorna WorldSBK Organisation) bedacht Weet je nog, de allereerste ZX-10R uit 2004? Dat was alsof je een mug met een handgranaat wilde omleggen. Dit is een 200 pk monster dat uit je hand eet. Je weet wel, waar Big Red ooit patent op hadom het startveld in het WK Superbike competitiever te maken (lees: de dominantie van Kawasaki in te dammen), was Kawasaki van 15.200 naar 14.100 tpm teruggezet en dat moest met de 2019 ZX-10RR dankzij een hoger maximumtoerental van toen 14.300 tpm weer deels ongedaan worden gemaakt. 

Kawasaki kreeg er echter slechts 500 tpm bij en kreeg het daardoor knap lastig tegenover de fonkelnieuwe Panigale V4 R, de MotoGP racer-met-kenteken die maar liefst 16.350 tpm mocht maken en van uit de MotoGP overgewaaide winglets was voorzien. De nieuwe Ducati was van in handen van de eveneens van de MotoGP overgestapte Alvaro Bautista van meet af aan een klinkend succes en leek Ducati haar eerste wereldtitel sinds 2011 te geven, tot Bautista begon te crashen en Rea als in het verhaal van de haas en het schildpad alsnog het wereldkampioenschap won. 

Dat die vijfde wereldtitel op rij meer zei over de vastberadenheid van de Noord-Ier dan de suprematie van de ZX-10RR was Kawasaki zich echter terdege van bewust en dus werd op de ontwikkelingsafdeling al volop aan een nieuwe versie gewerkt, die eind november 2020 online werd onthuld, waarbij de focus naast verbetering van het rijwielgedeelte en de elektronica op twee onderdelen had gelegen: verhoging van het maximum toerental en het creëren van downforce om a) de wheelieneiging in te dammen en b) voor meer stabiliteit bij het aanremmen te zorgen. 

In het kielzog van die nieuwe ZX-10RR heeft Kawasaki voor modeljaar 2021 ook de ZX-10R flink vernieuwd, waarbij een groot deel van de verbeteringen van de dubbel-R ook op de enkel-R zijn doorgevoerd. Een presentatie stond al gepland op het circuit van Catalunya, maar moest als gevolg van de aanhoudende COVID-19 reisbeperkingen worden gecanceld, waarna de Benelux importeur besloot het op het TT-circuit te doen. 

Tekst: Ron Huijs
Fotografie: Henny Stern