Test: Yamaha Tricity 300
Meesterzet
We schrijven het jaar 2006 als Piaggio vriend en vijand doet verbazen met de lancering van de MP3, acroniem voor Moto Piaggio a 3 ruote, oftewel in goed Nederlands “een Piaggio motor met drie wielen”. De MP3 werd door de Italianen neergezet als ideale scooter voor in en rond de stad, om het simpele feit dat 2 voorwielen meer grip bieden dan 1 en de door diesel en olie vervuilde wegen in ’s werelds metropolen best wel glad kunnen zijn. Klinkt logisch, maar toch zou het duren tot 2008 voordat de verkoop Kijk, zonder steuntjes...van de MP3 in een stroomversnelling kwam. Met dank aan een Duitse werktuigbouwkundige, die door de spoorbreedte van 420 naar 465 mm te verbreden de MP3 geschikt voor het B-rijbewijs had gemaakt.
Dat was Piaggio niet ontgaan en amper twee jaar later, we schrijven het jaar 2008 werd MP3 LT gelanceerd, als in Large Tread, grote spoorbreedte. Dat bleek een gouden zet. Binnen no-time groeide de MP3 LT uit tot de meest verkochte motorscooter in steden als Parijs, maar ook in ons eigen kikkerlandje waren de MP3’s niet aan te slepen. In een tijd dat Supersports nog steeds ongekend populair waren en er alleen al van de GSX-R familie meer dan 500 over de toonbank gingen werden er meer dan 750 MP3’s aan de man gebracht.
Het was dan ook niet de vraag of, maar wanneer de concurrentie hier op in zou gaan spelen. Het Franse Peugeot, met name in eigen land zeer succesvol met motorscooters, lanceerde in 2013 de Metropolis 400i, een jaar later kwam Yamaha met de Tricity. In tegenstelling tot Piaggio en Peugeot had Yamaha het over een compleet andere boeg gegooid: geen spoorbreedte van 465 mm, maar slechts 385 mm, waardoor hij rijbewijs-technisch als normale motorfiets werd gezien. En ook als een normale motorscooter voelde en reed, maar dan eentje met twee voorwielen.
De reden voor Yamaha’s keuze zal tweeledig zijn geweest. Enerzijds had de nieuwe rijbewijsrichtlijn, die op 19 januari 2013 van kracht was gegaan, de maas in de wet gedicht die dit soort driewielers geschikt voor het B-rijbewijs had gemaakt, tegelijkertijd was het in veel Europese landen wel toegestaan om een 125cc motorfiets te besturen met het autorijbewijs. De Tricity werd echter niet het beoogde succes, maar Yamaha gaf desondanks aan te blijven investeren in het LMW platform (Leaning Multi Wheel) en lanceerde in 2016 de Tricity 155, waarmee je dankzij z’n iets grotere cilinderinhoud in scooterland bij uitstek Italië wel de snelweg op mocht gaan. Hoewel bij ons in Nederland niet op de markt gebracht zette dat de Tricity in Europa wél op de kaart: de afgelopen vier jaar zijn er in Europa meer dan 15.000 Tricity’s verkocht.
Tekst: Ed Smits
Fotografie: Anita van Rooijen
Individuele mobiliteit
Het grote verschil tussen de eerdere twee Tricity modellen en de Tricity 300 zit ‘m in de spoorbreedte, die op 470 mm is gezet. Conform de huidige rijbewijsrichtlijn is dat weliswaar gewoon een motor waarvoor het A2 rijbewijs is vereist, maar dat geldt dus alleen voor mensen die hun rijbewijs na 18 januari 2013 hebben gehaald. Voor iedereen die het rijbewijs voor die datum, conform de oude richtlijn, heeft gehaald blijft de oude regel van kracht: spoorbreedte groter dan 465 mm, dan geschikt voor het B-rijbewijs. Het heeft zes jaar geduurd, maar Yamaha is eindelijk overstag. Hadden ze meteen moeten doen, hoewel ze daar bij Piaggio ongetwijfeld anders over denkenAnno 2020 is dat nog steeds het overgrootste deel van de B-rijbewijshouders en zijn we minstens twee decennia verder voordat het effect is uitgewerkt.
In tegenstelling tot de Tricity 125, die meer als superwendbare boodschappenscooter voor in de stad moet worden gezien, heeft Yamaha zich met de Tricity 300 gericht op de dagelijkse forens voor wie de vele dagelijkse verkeersopstoppingen en hoge parkeerkosten een doorn in het oog zijn, maar dat forenzen nog wel een beetje comfortabel willen doen op een scooter waarmee je ook op de snelweg goed met het verkeer mee moet kunnen komen. En dan is er nog iets als de coronapandemie, die de mensen huiverig voor het openbaar vervoer heeft gemaakt en daardoor de vraag naar dit soort ‘motoren voor het autorijbewijs’ een extra boost zou kunnen geven als oplossing voor individuele mobiliteit.
Net als de XMAX 300 (en 400) is de Tricity 300 een Maxiscooter en dat merk je meteen als je op de pluche zitbank hebt plaatsgenomen. De Tricity is voelt best fors, forser dan je van een 292cc scooter zou verwachten. Het voordeel van de ruime zit is dat je echt supercomfortabel zit zodra je aan het rijden bent, maar als gevolg van de brede, relatief hoge zit van 795 mm maar amper je voeten aan de grond krijgt. Tenminste, als je net als ik geen lange benen hebt. In de tunnel is de brandstoftank ondergebracht, waardoor de ruimte onder het zadel een stuk groter is dan bij de Tricity 125 die met een vlakke vloerplaat is uitgerust. Volgens Yamaha biedt de ‘kofferbak’ ruimte voor twee integraalhelmen en dat blijkt geen blufpoker te zijn. Heerlijk ruim en bovendien zo gevormd dat je d’r ook nog een A4 aktentas in kwijt kunt. Het compartiment is voorzien van interne LED verlichting, wel zo handig ’s avonds in het donker.
Vanuit het pluche zadel kijk je uit op een groot en overzichtelijk LCD display, waar door middel van een knop rechts op het stuur doorheen te scrollen is. De informatievoorziening is niet super uitgebreid, maar we kennen genoeg displays die nog een stuk kariger zijn: naast een dubbele tripmeter is het gemiddeld verbruik, actueel verbruik, de rijtijd en de buitentemperatuur af te lezen. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat Yamaha niet voor een TFT kleurendisplay met Bluetooth connectiviteit is gegaan, omdat dat juist bij een scooter veel meerwaarde biedt. Doordat je bijvoorbeeld je apps in het display zou kunnen aanspreken om bijvoorbeeld het scherm als routenavigatie te gebruiken. Een LCD scherm heeft die mogelijkheden niet. In het voorpaneel is trouwens een 12 Volt aansluiting voorzien,
NIKEN meets Tricity, zo is 't design nog 't best te omschrijven. Display is overzichtelijk en goed afleesbaar, maar TFT was meer van deze tijd geweest
Onontbeerlijk bij automatische transmissie: de handrem. Smart Key contactslot is daarentegen wél van deze tijd
Oogt als een premium scooter, en is dat in feite ook wel
Duovoetsteunen zijn netjes weggewerkt. Net als de voetrem die je voet niet in de weg zitmaar een opbergvakje ontbreekt. Ook zou een USB aansluiting handig zijn geweest, om direct je smartphone op aan te sluiten.
Om de Tricity 300 op contact te zetten heb je geen fysieke contactsleutel meer nodig. In navolging van de XMAX en TMAX range is ook de Tricity 300 van een Smart Key systeem voorzien. Zodra de elektronische sleutel zich binnen 1 meter van de scooter bevindt kan je ‘m of op contact zetten, of op de stand om de tankdop of het zadel te ontgrendelen. Vergeten de Tricity van contact te zetten zal je trouwens niet snel gebeuren, amper er een meter vandaan begint er meteen een alarm te piepen. Om carjacking (in dit geval scooterjacking) te voorkomen kan de elektronische sleutel worden uitgezet, zodat dieven het signaal niet kunnen oppikken.
De nieuwe Tricity 300 wordt aangedreven door de nieuwste BLUE CORE motor van Yamaha, volgens de Japanners een van de meest geavanceerde ontwerpen in de categorie. Yamaha claimt met de 292 cc vierkleps eencilinder een ideale balans tussen prestaties, zuinigheid en veelzijdigheid. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: daar is geen woord van gelogen, maar daar komen we straks op terug. Het blok is gebaseerd op het geavanceerde ontwerp van de bestverkochte XMAX 300 motorscooter en heeft een aantal belangrijke kenmerken die voldoen aan de unieke eisen van de nieuwe Tricity 300.
Om een hoog verbrandingsrendement te bereiken, is de vorm van de verbrandingskamer en de inlaatpoort geoptimaliseerd en is de lichtgewicht cilinder voor de offset van de DiASil uitgerust met een duurzame gesmede zuiger. Voor krachtige acceleratie in Vergeet die MP3, dit is echt veel leuker. Zie ze hier in Italië nog wel een raceklasse mee startencombinatie met goede brandstofzuinigheid en milieuvriendelijkheid is de Tricity 300 voorzien van gewijzigde mapping-instellingen voor de brandstofinjectoren. De 12-gats injector heeft een geoptimaliseerde sproeihoek die de verbrandingsefficiëntie verhoogt voor een sterk koppel in het lage tot middelhoge toerenbereik.
Vermogensverliezen worden verminderd door het gebruik van een semi-dry sump smeersysteem, een ontwerp dat ook wordt gebruikt op Yamaha MotoGP motoren. De Tricity 300 is uitgerust met een gesmede krukas uit één stuk die lichter en compacter is dan conventionele ontwerpen. Tot de andere belangrijke kenmerken van dit geavanceerde nieuwe model behoort een omloopthermostaat voor het koelsysteem, die bijdraagt aan een snellere opwarming van de motor en een lager brandstofverbruik.
Kind kan de was doen
Waar dit alles toe heeft geresulteerd? In een scooter die snel genoeg is om met het dagelijkse verkeer mee te komen, ook op de snelweg. Wij wisten er op een relatief verlaten A2 142 km/u uit te persen en dat is nog altijd 12 km/u harder dan in daar in de avond- en nachturen is toegestaan. De Tricity 300 doet dat bovendien in alle comfort, waardoor ook afstanden als Groningen Maastricht in een ruk kunnen worden gedaan zonder half gebroken af te stappen. Wel is het jammer dat Yamaha de Tricity 300 niet van cruise control heeft voorzien, juist omdat je op een scooter vanwege de CVT (Continu Variabele Transmissie) transmissie geen gevoel "Dus ik kom die bocht uit", krijgt zo een extra dimensievoor snelheid hebt en daardoor al snel de maximum snelheid overschrijdt. Waar we echter enorm, zo niet het meest van onder de indruk zijn, is het verbruik. Hoe goed we ook ons best hebben gedaan, het is ons niet gelukt om een verbruik te realiseren boven de 1 op 25 (voor de Belgen onder ons: 4 liter op 100 km).De meest ongunstige waarde lag op 1:25,8 en was meteen de enige waarde die boven de 1 op 30 werd genoteerd. Bij een normale rijstijl kwamen we op een verbruik van 1 op 33 uit, wat geheel in lijn was met de 3,1 liter in het display.
Cruise control mag deze Tricity 300 dan wel vreemd zijn, maar Yamaha heeft z’n LMW Maxiscooter wel van tractiecontrole en Yamaha’s unieke Unified Braking System voorzien, waardoor je er zeker van kunt zijn dat je te allen tijde de maximale grip tot je beschikking hebt. Onder acceleratie dankzij de tractiecontrole, die overigens geen enkel moment als hinderlijk is ervaren, en tijdens het remmen dankzij het UBS, dat nog een stap verder gaat dan conventioneel ABS doordat de remkracht over alle drie de wielen optimaal is gebalanceerd.
Zoals bij elke scooter wordt met de rechter remhendel zowel voor- als achterrem bediend, waar het linkse remhendel alleen de achterrem bediend. Om aan de richtlijn van het B-rijbewijs te voldoen is de achterrem bovendien met een voetrem te bedienen, maar Yamaha is wel zo slim geweest om die rempedaal zo dicht mogelijk langs de tunnel te plaatsen, zodat ‘ie niet je rechtervoet in de weg zit en je zowel met de voeten naar voren als met je voeten naar beneden comfortabel zit.
Zo enorm als we onder de indruk zijn van de krachtige, soepele en echt superefficiënte BLUE CORE motor, zo gecharmeerd zijn we ook van de stuureigenschappen. Net als de Tricity 125 voelt deze 300 namelijk als een normale tweewielscooter aan, waar je bij een MP3 toch duidelijk voelt dat ‘ie twee voorwielen heeft. En dat is wat ons betreft z’n allergrootste pluspunt ten opzichte van z’n Italiaanse concurrent. Dat verschil merk je met name in bochten wanneer het asfalt minder strak is en het bij een MP3
Unieke voorwielophanging, die ervoor zorgt dat de driewieler als een tweewielscooter voelt en rijdt
Geloof ons, met een verbruik van 1 op 33 hoef je het linkse klepje niet vaak te openen. Plek zat onder 't zadel.
BLUE CORE, dus superzuinig. Oh, hadden we dat al gezegd? Is trouwens ook goed voor het milieu, superzuinig betekent een lage CO2 uitstoot
alsof het stuurmechanisme de controle overneemt. Vanwege de parallellogramconstructie is bij een MP3 de hellingshoek begrensd en kun je dus niet platter dan de constructie toelaat. Zo niet dus bij een Tricity, die zoals gezegd in de bochten als een normale tweewielscooter aanvoelt en daarnaast ook een onbegrensde hellingshoek heeft. Vooruit, d’r komt een moment dat de vloerplaat contact met moeder aarde maakt, maar dan zal je wel verdomd goed je best moeten doen.
In tegenstelling tot de Piaggio en Peugeot, die met kleinere voorwielen zijn uitgerust, heeft Yamaha zowel voor als achter 14 inch wielen toegepast, die in combinatie met de gezamenlijk met Bridgestone ontwikkelde banden volgens Yamaha een aantal voordelen bieden: meer tractie, slijtvastheid en betere prestaties bij nat weer, in combinatie met soepel rijgedrag en een betrouwbare wegligging. Nu zullen we die eerste punten voor waarheid aan moeten nemen – tractie hebben we weliswaar geen enkel moment gebrek aan gehad, maar over slijtvastheid en prestaties bij regen kunnen we door gebrek aan extreem veel rijkilometers en regen geen uitspraken doen – maar dat de Tricity 300 soepel stuurt en veel vertrouwen geeft staat buiten kijf.
Wees niet verbaast als je dit in de toekomst vaker in het verkeer gaat tegenkomen. Die Tricity 200 dan hè
Net als de MP3 is ook de Tricity 300 van een kantelvergrendeling voorzien, die door Yamaha tot Standing Assist System is gedoopt. Bij een snelheid lager dan 12 km/u kan de kantelvergrendeling worden geactiveerd, zodra je vervolgens gas geeft wordt het automatisch ontgrendeld. En dat is verdomd handig in fileverkeer. Yamaha heeft er trouwens voor gekozen om alleen het kantelsysteem te vergrendelen en niet de voorvering, waardoor de Tricity nog in beperkte mate heen en weer te bewegen is, waar de MP3 eenmaal vergrendeld echt superstar is. Ten opzichte van het MP3 systeem vergt het wel meer oefening om de driewieler tot stilstand te krijgen zonder ook maar een voet aan de grond te zetten (en bij groen weer weg te rijden), maar dat eenmaal onder de knie maken we d’r al snel een hobby van om te proberen de voeten niet meer aan de grond te zetten.
Conclusie
Na zes jaar tegen beter weten in tegen de stroom in te hebben gezwommen is Yamaha bij de 2020 Tricity 300 eindelijk overstag gegaan, door de twee voorwielen van de LMW driewielscooter de spoorbreedte te geven die ‘m geschikt voor het B-rijbewijs maakt. Brussel mag met de nieuwe rijbewijsrichtlijn, die op 19 januari 2013 van kracht is gegaan, weliswaar die maas in de wet hebben gedicht, Boodschappen doen was nog nooit zo leuk, je zou express de melk vergetenmaar dat geldt dus alleen voor diegenen die ’t autorijbewijs na die datum hebben gehaald. Voor iedereen die daarvoor ’t B-rijbewijs heeft gehaald geldt de oude regeling en dat is voorlopig nog wel even de grootste groep.
De Tricity 300 voelt en rijdt als een normale tweewielscooter, maar dan met de extra veiligheid die twee voorwielen bieden ten opzichte van een enkel wiel. De driewieler rijdt echt supergemakkelijk en supervertrouwd, heeft een topsnelheid waarmee je ook ’s nachts nog op de snelweg de maximum snelheid kunt overschrijden, heeft superveel ruimte onder het zadel en is ook nog eens echt superzuinig. Tel daar bij op dat z’n prijs van € 9.399 (€ 8.199 BE) dik 1000 euro onder die van de MP3 350 ligt en we hoeven d’r geen tekeningske bij te maken dat Yamaha een ijzersterke concurrent voor de MP3 heeft neergezet.
Rijdt als een tweewielscooter, riante zit, bagageruimte onder het zadel, vlotte motor die ook nog eens superzuinig is, prijs t.o.v. MP3
Geen TFT display (en dus al helemaal geen Apple Carplay), geen cruise control, geen opbergvakje in de console, prijs t.o.v. XMAX 300
Technische gegevens
Merk/Model | Yamaha Tricity 300 |
Motor | |
Type | ééncilinder |
Koelsysteem | vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 292 cc |
Boring x slag | 70 x 75,9 mm |
Compr. verh. | 10.9:1 |
Klepaandrijving | SOHC, 2 kleppen per cilinder |
Ontsteking | TCI |
Starter | Elektrisch |
Benzinetoevoer | benzine-injectie |
Smering | wet sump |
Vermogen | 28 pk @ 7.250 tpm |
Koppel | 29 Nm @ 5.750 tpm |
Transmissie | |
Aantal versnellingen | CVT variomatic automaat |
Finale reductie | V-riem |
Koppeling | automatische centrifugaal |
Chassis | |
Frame | stalen buisframe |
Wielbasis | 1.310 mm, 470 mm spoorbreedte |
Balhoofdhoek | n.b. |
Naloop | n.b. |
Vering voor | dubbele telescoop, niet instelbaar |
Vering achter | stereo vering, niet instelbaar |
Veerweg voor | 100mm |
Veerweg achter | 84 mm |
Voorrem | twee schijven 267 mm |
Achterrem | enkele schijf 267 mm |
Voorband | 120/70 R 14" |
Achterband | 140/70 R 14" |
Afmetingen | |
Lengte | 2.250 mm |
Breedte | 815 mm |
Hoogte | 1.470 mm |
Zadelhoogte | 795 mm |
Gewicht | 239 kg rijklaar |
Tankinhoud | 13 liter |
Reserve | n.b. |
Gegevens | |
Rijbewijs | B |
Garantie | 2 jaar |
Adviesprijs NL | € 9.399,00 |
Adviesprijs BE | € 8.199,00 |
Importeur NL | Yamaha Motor Nederland |
www.yamaha-motor.nl |