Zoeken

Test: Yamaha Tracer 700 versus Kawasaki Versys 650

Populaire middenklasse

7 juli 2020
Waar bij de zware jongens in het Allroad segment de meeste merken zich vooral ook offroad willen profileren gaat dat er in de middenklasse anders aan toe. We hebben twee van die spelers naast elkaar gezet: de sinds z’n metamorfose o-zo populaire Versys 650 versus de voor 2020 compleet vernieuwde Tracer 700.

 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Andrew Walkinshaw

Hetzelfde, maar dan anders

 

Vier jaar geleden schreven we in onze vorige test dat in het ‘Allroad middensegment’ de term Allroad anno 2016 de lading voor geen dubbeltje dekt en anno 2020 is daar helemaal niks in veranderd. Sterker, van de vier modellen die destijds naast elkaar werden gezet zijn er drie nog steeds onveranderd – een ander kleurtje en wat kleine details daargelaten. Dus om drie dezelfde Jongens, we mogen weernaast de vernieuwde Tracer 700 te zetten, neu… Bovendien, de Japanners hadden weliswaar elk hun eigen visie op het segment, maar twee kwamen best veel overeen en staken bovendien duidelijk boven de rest uit: de Versys 650 en Tracer 700.

“Wil je echt de absoluut leukste, tofste en meest actieve motor, toch een ding in deze klasse, dan gaat Yamaha met de beker naar huis. De Tracer is zo fris, licht en handelbaar dat die alle drie z’n concurrenten ver het nakijken geeft”, was destijds onze conclusie. “Maar zoek je meer dan alleen dat, dan kun je niet om de vermaledijde Kawasaki heen. Luxere uitrusting, veelzijdiger en niet te vergeten qua prijs ook echt een onmogelijk te evenaren aanbieding. Wil je de beste koop, dan moet je haast wel een Versys hebben.”

Fast forward 2020. De Versys 650 is in grote lijnen nog steeds dezelfde Versys, met dat verschil dat het display iets is aangepast en nu onder andere ook een versnellingsindicator heeft. De Tracer 700 daarentegen is voor dit modeljaar door Yamaha compleet vernieuwd, om het zacht uit te drukken. Het is dat er Tracer 700 op het zijpaneel staat, anders zou je niet geloven dat dit de opvolger is van Blij dat voor wielersport de anderhalvemeter niet meer geldt. het model dat 4 jaar geleden op de markt is gezet. Opmerkelijk, fabrikanten lijken wat design aangaat steeds meer de 911-filosofie te hanteren, ofwel evolutie in plaats van revolutie, maar de 2020 Tracer 700 is daar de spreekwoordelijke uitzondering op. 

Nu moet ik je eerlijk bekennen dat ik niet weet of ik de 2020 versie ook mooier vind, maar dat kan ook een kwestie van wennen zijn. Ik herinner me nog toen de Fireblade in 2008 z’n stompe neus kreeg en hoe vreselijk lelijk ik dat in eerste instantie vond, maar daar een jaar later heel anders over dacht. Bovendien zegt het spreekwoord nog altijd dat smaken verschillen en wat je er ook van vindt, het is in ieder geval wel lekker fris, lekker anders, lekker anders lekker fris en maakt dat het wel meteen duidelijk is dat je het nieuwste model onder je kont hebt. Yamaha zelf omschrijft het nieuwe design als een moderne en agressieve nieuwe look met veel meer karakter dan alle andere motorfietsen in z’n klasse, waarbij het meerlagen design van de kuip de dynamische uitstraling van een sportieve toermotor heeft. Het zij gezegd…

Lekker Fris, Lekker Anders

 

Vanuit het luxe comfortzadel dat Yamaha op deze persdemo heeft voorzien en inderdaad aan comfort weinig te wensen overlaat heb je zicht op een nieuw display dat nog steeds LCD is, maar dat nu witte cijfers en letters op een zwarte ondergrond heeft met hoog contrast, waardoor het niet veel voor TFT onderdoet. Pluspunt is dat scrollen door middel van een knop aan het stuur kan worden gedaan, wel is het jammer dat Yamaha nog steeds van de onhandig vormgegeven armaturen gebruik maakt. Vroeger, voor COVID-19, reed Ed die steppen met gemak aan de grondMeer dan eens ging het bedienen de knipperlichtschakelaar (die trouwens weinig gevoel heeft) met een ‘honk’ van de claxon gepaard. Jammer, want de nieuwe generatie armaturen zoals bijvoorbeeld door Kawasaki, BMW, Ducati en Triumph wordt gebruikt liggen echt veel beter in de hand. Daarnaast blinken 12V of USB sockets uit in afwezigheid en dat is best wel jammer te noemen. Zeker omdat bij de opkomende Chinese liga (CFMoto, Voge) dat soort handige accessoires wel standaard zijn voorzien, maar dat even terzijde. Yamaha heeft de Tracer 700 het label ‘Toursport’ opgeplakt en dat dekt de lading perfect, maar heeft om mee te liften op de Allroad hype wel soort van handkappen voorzien die, hoe minimaal ze ook mogen zijn, bij slecht weer je ietwat tegen de elementen beschermen. Beter dan niets. 

Stap vervolgens over op de Versys 650 en het is alsof de klok ineens tien jaar terug in de tijd is gezet, zo oldskool als het display oogt. En dat is ook niet vreemd, het is qua design nog exact gelijk aan dat van de allereerste Versys (voordat ‘ie Versys 650 werd genoemd omdat er een Versys 1000 was bijgekomen) die in 2006 op de markt is gezet. Met dat verschil dat enkele jaren geleden de informatievoorziening in het digitale display is uitgebreid en nu prominent een versnellingsindicator in beeld is. De schakelaars zijn eveneens oldskool, maar dat stoort niet. Ze liggen goed in de hand, alleen had bediening aan het stuur mooi geweest. Ook hier trouwens geen 12V of USB socket om je smartphone of TomTom op aan te sluiten. 

Dat oldskool niet per definitie slechter hoeft te zijn wordt echter al snel duidelijk als we aan het rijden zijn. Zo mooi als het display van de Yamaha ook is, als de zon verkeerd in het display staat is het amper te lezen en moet ik over het stuur gaan hangen (om voor schaduw te zorgen) om te zien hoe hard ik rijd. Het display van de Versys is op zijn beurt ouderwets, maar wel te allen tijde goed afleesbaar. Maar sinds 'ie het idee heeft tot de risicogroep te behoren... afijn, vul zelf maar inHet zou mooi zijn geweest als Yamaha toch je de keuze zou geven tussen zwarte of witte achtergrond, dat laatste zou ik overdag prefereren.  

Waar de Tracer 700 echter weer flink wat punten scoort is het nieuwe windscherm dat niet alleen een nieuwe vormgeving heeft en een goede windbescherming biedt (bij gebrek aan regen kunnen we daar geen oordeel over vellen), maar ook nog eens supergemakkelijk in hoogte in te stellen is. De handgreep dient tevens voor vergrendeling, door deze naar je toe te trekken ontgrendel je de hoogte-instelling, waarna je eenvoudig het scherm naar boven of beneden schuift. Handgreep waar van je af drukken en ’t scherm is weer vergrendeld. Supergemakkelijk en dus ook tijdens het rijden te doen, zonder daarvoor capriolen te moeten uithalen. Daar kan de Versys 650 nog wat van leren. Ook hier is het scherm in hoogte in te stellen, maar dat moet middels twee wartels die
Dé kaskraker van 2020, en z'n uitdager. 'Oud en vertrouwd' versus 'Compleet nieuw en ehh... even wennen'
aan de voorkant zijn aangebracht, waardoor je dat met goed fatsoen alleen stilstaand kunt doen. We hebben het geprobeerd en het is ons rijdend gelukt, maar we zouden dat niemand willen adviseren. 

Rijden gaat met beide motoren supergemakkelijk. Zowel Yamaha als Kawasaki hebben zich met deze Tracer en Versys op hetzelfde publiek gericht en qua styling staan ze inderdaad erg dicht bij elkaar, maar toch zijn de verschillen tussen de twee evident. En niet alleen tussen deze twee, maar beide ook ten opzichte van hun naakte varianten MT-07 en Z650. Was bij de Nakeds bij de rollende acceleraties de Z650 in de toerenkelder duidelijk sterker dan de rest, als exact hetzelfde spelletje bij Tracer versus Versys wordt herhaald is het echter de Tracer die ook deze herneming wint. Net als die in het middengebied of bovenin. Logisch, zeggen we tegen elkaar, de Tracer is voor 2020 compleet vernieuwd, inclusief blok dat Euro5 klaar is gemaakt,
Display van de Versys is misschien niet meer van deze tijd, maar wél goed afleesbaar. Dat van de Tracer is lekker modern, maar onleesbaar in de zon

Niks spannends bij de Kawa. Bediening aan het stuur bij de Yammie, jammer wel dat de knipperlichtschakelaar weinig gevoel heeft en de claxon op zo'n rare plaats zit

Paralleltwin versus CP2 crossplane 270° Twin. Dat laatste klinkt alleen al aan de bar interessanter, laat staan rijden. Gouden zet geweest van Yamaha

Comfort versus comfort. Maar ook: standaard versus accessoire
waar de Versys het nog met een ‘oud’ blok moet doen. En bij de Nakeds was het precies andersom: MT ‘oud’, Z nieuw. 

Toch dekt dat de lading niet helemaal. Navraag bij Kawasaki leert ons dat het blok qua afmetingen weliswaar hetzelfde is, maar dat het wel anders is getuned dan de Z650. “Je zou ze alle drie (Z650, Versys 650 en Ninja 650) eens naast elkaar moeten zetten, dan zal je merken dat alle drie de motorblokken anders zijn getuned,” aldus de man bij Kawasaki die er verstand van heeft. Daarnaast heeft de Tracer een 40 cc grotere cilinderinhoud (689 cc versus 649 cc), meer vermogen (73,5 pk bij 8.750 tpm versus 69 Pk bij 8.500 tpm) en meer koppel (68 Nm bij 6.500 tpm versus 64 Nm bij 6.800 tpm), en ook dat helpt natuurlijk mee wanneer je een sprintje trekt.  

De Tracer 700 wint dus de tussensprint, ongeacht in welke versnelling de poging wordt gedaan, maar heeft zoals gezegd dus wel een grotere longinhoud, waardoor je zou kunnen stellen dat het geen eerlijke strijd is. Maar van de andere kant: niemand die Kawasaki ervan weerhoudt om de Versys grotere longen geven. 

Nu hadden we eerlijk gezegd bij de rollende acceleraties niets anders verwacht, maar er viel ons wel iets op dat we niét hadden verwacht. Rijden in de toerenkelder ging bij de Tracer gepaard met meer gestamp vanuit het motorblok dan bij de Versys, waar je eerder zou denken dat het andersom zou zijn. Het 270° crossplane motorblok met verzette kruktap loopt voor je gevoel veel ronder dan de paralleltwin van de Versys en doet dat in zekere zin ook, behalve dus wanneer je vanuit de toerenkelder op Zouden ze in België nou jaloers zijn op onze aanpak? het gas gaat. Ergens zo rond de 5.000 tpm gaat het echter weer gelijk op en heeft de Tracer naast dat ‘ie sterker is het bijkomende voordeel dat ‘ie mooier klinkt. 

Een ander punt waar de Versys net een tikkie beter scoort dan de Tracer is bij de versnellingsbak, die kort en direct schakelt en zowel bij het op- als terugschakelen ook zonder koppeling probleemloos te bedienen is. Dat laatste gaat bij de Tracer wat minder gemakkelijk en daarnaast heeft het crossplane blok wat langere schakelwegen, maar buiten dat is de bak van de Tracer eveneens prima voor elkaar. De luide klak waar Yamaha’s in het verleden wel eens berucht om zijn geweest is weliswaar niet 100% geëlimineerd, maar is allesbehalve storend te noemen. Bovendien had ‘onze’ Tracer nog een redelijk maagdelijke kilometerstand.

Kaarten anders geschud

 

Waar motorisch gezien de Tracer is de voorkeur heeft zijn rijwieltechnisch de kaarten anders geschud. Rijdend op de Tracer kan ik de fiets eigenlijk op geen foutje betrappen en heb ik het kostelijk naar m’n zin. De zithouding is niets op aan te merken, beetje sportief maar dat misstaat ‘m zeker niet en ook het zadel geeft geen reden tot klagen, maar dat mag ook niet anders met een comfortzadel. Sportief, dus nét even dat binnenste knietje naar buiten stekenHiermee in een ruk naar de Costa Brava nu het van Rutte en consorten weer mag is zeker geen straf op deze Tracer en meld ik me meteen als vrijwilliger voor aan. 

Trouwens, over reizen gesproken. Yamaha had de persdemo van een optionele kofferset voorzien die naadloos bij het design aansluit, maar veel kleiner is dan de kofferset die optioneel bij de Versys 650 kan worden geleverd. Uit ervaring weten we dat in de ‘Kawa’ koffer probleemloos een integraalhelm past, maar dat lukt je in de Yamaha koffer niet. Voor een weekendje weg zijn ze groot genoeg, maar mocht je op vakantie willen gaan dan kom je waarschijnlijk ruimte tekort. Zeker wanneer met vriend of vriendin achterop. Daarnaast heeft Kawasaki de ophangpunten van de zijkoffers al in het ontwerp van het kontje geïntegreerd, waar bij de Tracer eerst extra ophangbeugels moeten worden voorzien. 

Sturen gaat op de Tracer 700 haast als vanzelf, mooi neutraal volgt de Tracer gedwee de aanwijzingen van zijn bestuurder op en is met speels gemak op elke beschikbare lijn te leggen. De vering weet alle oneffenheden mooi te absorberen en is bovendien zowel voor als achter naar eigen geur en smaak in te stellen, maar geeneens noodzakelijk. De basisafstelling is prima voor elkaar. Ook op de remmen is weinig tot niets aan te merken: ze zijn mooi te doseren, hebben bij doorremmen een lekkere bite en ook wanneer je sportief gaat ankeren slaat de voorvork niet door. Ik voel me dan ook echt super op m’n gemak en heb ’t echt waanzinnig naar m’n zin, tot ik op de Versys 650 overstap.

De Tracer 700 doet namelijk weliswaar precies wat je van een toersportieve motor verwachten mag, maar mist nét dat speelse dat de Versys 650 wel heeft. Dat rebelse, dat ervoor zorgt dat je net effe wat vlotter, wat stouter de hoek omgaat. De Versys 650 voelt actiever en levendiger en Zou trouwens ook kunnen op de Tracer, maar het hoeft nietdoet me weer denken aan die allereerste Versys en het plezier dat we daarmee in de Franse Alpen hebben gehad. Terwijl deze tweede generatie die in 2015 op de markt is gezet toch echt een stuk volwassener is. Buiten dat lijken deze twee motoren ontzettend veel op elkaar.

De zit is op de Versys iets ruimer en bovendien heb je het gevoel dat je veel hoger zit, hoewel bij het besturen van de specificaties blijkt dat het verschil slechts 5 mm is. Toch voelt de Versys veel meer als een Allroad aan en heb je iets meer overzicht. Hoe langer ik op de Versys rijd, hoe meer ik deze zit wel Akan waarderen. Tel daarbij op dat ook qua comfort de Versys geen reden tot klagen geeft en je begrijpt dat ook dit een stuk gereedschap is waar je moeiteloos mee naar St. Tropez rijdt.  

Net als de Tracer is ook bij de Versys de vering in te stellen (en net als bij de Tracer hebben we ook hier geen behoefte gehad), maar heeft wel langere veerwegen, waardoor oneffenheden beter kunnen worden geabsorbeerd. Nu zal je daar op een normale weg weinig van merken, maar mocht je ergens verkeren waar ’t wegdek stukken slechter is, dan ben je op de Versys in het voordeel. De langere veerweg voor heeft echter ook een nadeel: bij extreem hard remmend duikt de voorkant harder in en ontstaat er dus meer onrust in het rijwielgedeelte.

Kawasaki Versys 650

 


De Versys is in grote lijnen nog hetzelfde als 't 2015 model, maar of dat erg is?

Tuurlijk, een opfrisbeurt zou 'm niet misstaan, maar qua rijden is 'ie nog echt wel bij de pinken

Je moet 'm trouwens wel een beetje op toeren houden voor 't mooiere geluid. Stationair is dat niet z'n sterkste punt. Remmen zijn trouwens prima voor elkaar en ook de vering is weinig op aan te merken. 

 

Lekker fris speeldingetje, scherpe prijs, comfortabel

hoogteverstelling windscherm is redelijk omslachtig, tellers zijn niet meer van deze tijd

 

Yamaha Tracer 700

 


Het blijft wennen, die nieuwe neus van de Tracer. Achterkant daarentegen is als vanouds

Net even wat scherper vormgegeven, de knippers en 'handkappen'. Koffers zijn fraai, maar past geen helm in. Achterbrug is mooi staaltje design. CP2 blok heeft trouwens een mooi geluid

Vanuit het zadel ziet 't zeker niet verkeerd. Vering is geüpgraded ten opzichte van z'n voorganger, remmen zijn prima voor elkaar
  

 

Past als een oude schoen, hoogteinstelling windscherm is echt super, dat CP2 blok

Toch wel stampen onderin, display is mooi maar onleesbaar in de zon, helm past niet in koffer

Conclusie

 

Middenklasse motoren zijn populairder dan ooit, de coronapandemie lijkt een aanjager te zijn geweest op motoren die tussen de 8 en 12 duizend euro over de toonbank gaan en na een weekje beide motoren op de redactie te hebben gehad snappen we dat best. Zowel de Tracer 700 als de Versys 650 zijn van alle markten thuis, geven veel waar voor hun geld en laten zien dat meer dan dit eigenlijk niet nodig is. Ongeacht of ’t nou een toertocht is op zondag, een weekendje weg, een langere vakantie of gewoon dagelijks woonwerk verkeer. 

Ben je op zoek naar een motor die lekker compact aanvoelt, precies doet wat je ervan vraagt en over een heerlijk fris motorblok beschikt, en bovendien ook nog eens compleet is vernieuwd en opgefrist, dan is de Tracer 700 zeker een goede keus. Maar wil je daarentegen iets hebben dat actiever aanvoelt en ook nog eens een flink stuk goedkoper is, dan kun je niet om de Versys 650 heen.

Technische gegevens

 

Merk/model Kawasaki Versys 650 Yamaha Tracer 700
Motor
Type Parallel Twin tweecilinder paralleltwin
Koelsysteem vloeistofkoeling vloeistofkoeling
Cilinderinhoud 649 cc 689 cc
Boring x slag 83 x 60 mm 80 x 68,6 mm
Compr. verh. 10,8:1 11,5:1
Klepaandrijving DOHC, 4 kleppen per cilinder SOHC, 4 kleppen per cilinder
Ontsteking Digitaal TCI
Starter Elektrisch electrisch
Benzinetoevoer injectie, 2x ø 38 mm gasklephuizen benzine-injectie
Smering Geforceerde smering, semi-dry sump wet sump
Vermogen 69 Pk @ 8.500 tpm 73,5 pk @ 8.750 tpm
Koppel 64 Nm @ 6.800 tpm 68 Nm @ 6.500 tpm
Transmissie
Aantal versnellingen 6, constant mesh 6
Eindoverbrenging ketting tandwielen
Koppeling nat, meervoudige plaat, kabelbediend nat, meervoudige plaat, kabelbediend
Chassis
Frame Diamant, hoogwaardig staal diamant stalen buizenframe
Wielbasis 1.415 mm 1.460 mm
Balhoofdhoek 25º 24,8°
Naloop 108 mm 90 mm
Vering voor 41 mm upside down, uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar 41 mm telescoop, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar
Vering achter Single shock, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar monocross, veervoorspanning instelbaar
Veerweg voor 150 mm 130 mm
Veerweg achter 145 mm 142 mm
Voorrem Dubbele schijf 300mm, 2-zuiger remklauw, ABS dubbele schijf 282 mm, 2-zuiger remklauw, ABS
Achterrem Enkele schijf 220mm , 1-zuiger remklauw, ABS enkele schijf 245 mm, 1-zuiger remklauw, ABS
Voorband 120/70 17" 120/70 ZR 17"
Achterband 160/60 17" 180/55 ZR 17"
Afmetingen
Lengte 2.125 mm 2.140 mm
Breedte 840 mm 806 mm
Hoogte 1.330 mm 1.290 mm
Zadelhoogte 845 mm 840 mm
Gewicht 209 kilo rijklaar 196 kg rijklaar
Tankinhoud 19 liter 17 liter
Reserve n.b. n.b.
Gegevens
Rijbewijsklasse A2 na aanpassing A2 na aanpassing
Garantie 2 jaar 2 jaar
Adviesprijs NL € 8.849,00 € 9.999,00
Adviesprijs BE € 7.949,00 € 8.599,00
Importeur NL Kawasaki Benelux Yamaha Motor Nederland
www.kawasaki.nl www.yamaha-motor.nl