Zoeken

Test: MV Agusta Brutale 1000 RR

Next Generation Superbike

6 mei 2020
Bijna twintig jaar nadat de allereerste Brutale z’n intrede deed heeft MV Agusta haar sportieve Naked van de grond af aan opnieuw opgebouwd. Met een topvermogen van 208 pk bij 186 kg droog is de Brutale 1000 RR de krachtigste en indrukwekkendste, maar tegelijkertijd ook de meest toegankelijke Brutale ooit, zo heeft ons een eerste kennismaking in eigen land geleerd.

Je hebt geen presskit nodig om te zien dat MV Agusta bij de ontwikkeling van de Brutale 1000 RR het over een compleet andere boeg heeft gegooid. Hoewel de motor nog steeds overduidelijk het silhouet van de Brutale heeft is er één ding dat direct opvalt: het brede taps toelopende stuur heeft plaats Als hier het water je niet van in de mond loopt...gemaakt voor twee boven de kroonplaat geplaatste clip-ons, wat de Brutale een zithouding heeft gegeven die het midden houdt tussen een Café Racer en een Streetfighter. En dat heeft een reden gehad. 

We schrijven het jaar 2016 als in Schiranna de ontwikkeling van de Next Generation Superbike wordt gestart, maar gaandeweg het traject het besluit wordt genomen om eerst de Brutale te doen en pas daarna de F4, als daar dan nog markt voor is. De markt voor Supersport motoren is nog maar een schijntje van wat het ooit was en met MV niet meer actief in het WK Superbike is er de noodzaak niet meer voor een nieuwe F4 als homologatiemodel voor die raceseries voor productiemotoren. Hoewel het tijdens de onlinepresentatie door MV Agusta’s technische goeroe Brian Gillen niet met zoveel woorden wordt gezegd is het wel duidelijk dat het dus niet de vraag is wanneer, maar of er in de toekomst nog een nieuwe F4 gaat komen. En als je dan toch aan het twijfelen bent, dan zijn clip-ons wel een logische keuze: voorzie ‘m van een kuip et voilà, je hebt de Brutale 1000 RR in een F4 1000 RR getransformeerd. Voor wie er op het circuit 300 per uur mee wil gaan, want dat is volgens MV de topsnelheid van deze RR.

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Jacco van der Kuilen