Zoeken

Test: KTM pre-productie 390 Adventure

Toegankelijke avonturier

5 februari 2020
Sinds de start van productie in 2011 van het 125 en 200 platform, niet veel later gevolgd door het 390 platform, hebben niet minder dan 515.000 KTM Duke en RC modellen de fabriek van partner Bajaj in India verlaten. Bijna tien jaar na dato wordt de productie in India met de RC390 uit gebreid, hoewel dat Stefan Pierer bij de Indiërs wel veel overtuigingskracht heeft gekost.

 

Volgens KTM’s grote baas is de verkoop van het ‘kleintje’ KTM geleidelijk gegroeid gedurende het afgelopen decennium, tot een indrukwekkende meer dan 100.000 units die in 2018 in de fabriek in Pune van de band zijn gerold. Ongeveer de helft daarvan is naar twee van de drie grootste wereldwijde markten gegaan: India en Indonesië. Het resterende deel is naar de rest van de wereld gegaan, van Oostenrijk tot Australië en van Oekraïne tot de Verenigde Staten. Het 'kleintje' KTM heeft Bajaj geen windeieren gelegd, maar toch heeft Pierer overtuigingskracht gekost...Dat laatste landwas trouwens goed voor 20% van KTM’s totale 2018 productie van 261.454 motoren, verdeeld in KTM en Husqvarna. 

Ondanks bijna een decennium Bajaj-KTM heeft de samenwerking niet geresulteerd in een ‘kleintje’ Allroad, wat des te opmerkelijk is als je bedenkt dat de roots van KTM toch echt offroad liggen. Die afwezigheid was voornamelijk te danken aan Bajaj grote baas Rajiv Bajaj, die er totaal niet van overtuigd was dat er in zijn thuisland een markt voor dit soort motoren zou zijn – ’s werelds grootste markt voor door verbrandingsmotoren aangedreven motorfietsen. En dat ondanks het uitdagende wegdek door heel India, waar de langere veerwegen van een straat Enduro juist ideaal voor dit soort omstandigheden zouden zijn en waar de hogere zit het rijden in stads verkeer je meer overzicht geeft – om nog maar te zwijgen over de ongekende avontuurlijke mogelijkheden wanneer je het continent dwars doorkruist. Je kunt alleen vermoeden dat de komst ...voordat ze in India ook dit een goed plan vonden. Terwijl wij zoiets hebben van: hèhè, eindelijk...de afgelopen twee jaar van de 411cc Royal Enfield Himalayan en de eveneens in India gebouwde BMW G 310 GS ertoe hebben bijgedragen dat Bajaj zijn mening heeft herzien – dat, en de overtuigingskracht van Stefan Pierer.

Die afwezigheid van dat ‘kleintje’ KTM Adventure is nu echter getackeld, met de presentatie van de 390 Adventure afgelopen jaar op de EICMA in Milaan, die ergens in maart dit jaar bij de KTM dealers te aanschouwen zal zijn. De 390 Adventure is grotendeels in KTM’s R&D Center in Mattighofen ontwikkeld en zal volledig in India worden geproduceerd. Terwijl de 390 Duke als platformbasis is gebruikt is het kenmerkende design ook afgeleid van KTM’s dominante rally machines, die tot dit jaar 18 jaar lang ongeslagen waren in de roemruchte Dakar rally. Je zou zelfs kunnen stellen dat met rallymotoren sinds 2011 gelimiteerd tot maximaal 450cc de 390 Adventure dichter bij de winnende rallymotor staat dan de 790 Adventure paralleltwin en 1290 Super Adventure V-twin. 

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Heiko Mand