Zoeken

Test: Kawasaki Z900 vs. BMW F 900 R

Challenge Accepted

5 juni 2020
Dat in de felbevochten middenklasse Naked prijs nog belangrijker is dan ‘waar voor je geld’, daarvan is Kawasaki’s Z900, sinds z’n lancering heer en meester is in die klasse, het levende bewijs. Met de komst van de F 900 R hoopt BMW de Z900 naar de kroon te kunnen steken, maar of dat is gelukt?

Toen Kawasaki drie jaar geleden de Z900 lanceerde als opvolger van de Z800 was menig collega tijdens de introductie teleurgesteld dat Kawasaki de sportieve naked niet van uitgebreide elektronica had voorzien. Instelbare tractiecontrole of rijmodi was de Z900 vreemd en dat vond menig journalist weliswaar maar wat raar, maar betekende wel dat de motor bij ons in Nederland voor nét geen 10 duizend euro op de markt kon worden gezet en juist daardoor heer en meester werd in dat segment. Omdat de consument in die klasse totaal andere prioriteiten heeft, zo werd mij vorig jaar duidelijk tijdens een avondje borrelen met wat dealers aan de Spaanse kust en ik stelde teleurgesteld te zijn dat Kawasaki bij de 2020 versie de axiale remmen niet
Tweemaal middenklasse Naked, tweemaal 900, maar dan totaal anders
voor radiale remklauwen had ingeruild. “Jij let op dat soort dingen, maar in dit segment let een consument daar helemaal niet op”, zegt een van de dealers tegen mij. “Bij ons komen er twee soorten motorrijders. Enerzijds de motorrijder die voor premium gaat, die – net als jij – wél op dat soort dingen let, die een motor wil waar echt alles op en aan zit en voor wie de prijs dus van ondergeschikt belang is – hoe duurder, hoe beter. En anderzijds de motorrijder voor wie maar één ding telt en dat is de prijs, en waarbij de grens op € 10.000 ligt. Jij zegt het jammer te vinden dat ‘ie geen radiale remmen heeft, ik vind ’t jammer dat ‘ie nu door die 10k barrière is gegaan, ondanks dat je nu veel meer waar voor je geld krijgt.”

Dat prijs van doorslaggevend belang is lijkt BMW niet te zijn ontgaan. Voor 2020 hebben de Duitsers de F 900 R gelanceerd als opvolger van de F 800 R en daarmee de Roadster wat specificaties aangaat tot serieuze speler in die middenklasse Naked opgewaardeerd, zonder daarmee door die belangrijke barrière van 10 duizend Euro te gaan: voor de basisversie hoeft slechts € 9.769,80 te worden afgetikt (hoe ze bij BMW toch altijd aan dit soort opmerkelijke bedragen komen…) en dat is niet alleen voor BMW begrippen een koopje. En is daarbij net zo rijkelijk als de Z900 uitgerust, zo niet nog rijkelijker. Tractiecontrole, check. Meerdere rijmodi, check. TFT kleurendisplay met Bluetooth connectiviteit, check. 

Op papier lijkt de Z900 door de F 900 R te worden afgetroefd, maar of het daarmee ook de betere keus is? Het antwoord op die vraag kwam in het Belgische Gent, waar de twee middenklasse Nakeds tegenover elkaar werden gezet.

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Jonathan Godin