Zoeken

Test: Kawasaki 2020 Ninja 650

Scherper

10 april 2020

Te beginnen met het design. De nieuwe scherpere styling geeft ‘m net dat tikkie meer sportieve uitstraling, wat je met rijden ook net dat tikkie meer zelfvertrouwen geeft voor een sportieve rit. Of anders gezegd: door die sportieve uitstraling geef je graag wat extra gas. Het neusje is breder en het windscherm is een tikkie lager, waardoor de lijn van de motor nu mooier doorloopt. Dat de Ninja 650 meer als een Toursport als Supersport moet worden gezien wordt nog eens onderstreept doordat juist het Als den berg niet naar Mohammed komt, zeggen ze dan. Prima, maar de volgende keer graag Spaanse temperaturen als 't kancomfort van de duopassagier is verbeterd. Het duozadel is ongeveer 5 mm dikker in het midden en 10 mm dikker aan de zijkanten, waardoor achterop zitten een stuk aangenamer moet zijn. 

Het meest in het oog springend verschil tussen deze 2020 Ninja 650 en z’n voorganger zit ‘m – buiten de sportieve bestickering – vooral in de voor- en achterkant van de neus. Aan de voorkant zijn nu twee full-LED koplampen gemonteerd (waarmee de Ninja 650 nu rondom LED verlichting heeft) die ’s avonds echt veel meer licht bieden en je overdag veel zichtbaarder maken in het verkeer, terwijl aan de achterkant nu een prachtig 10,9 cm groot TFT kleurenscherm is voorzien. Inderdaad, hetzelfde scherm als de Z650 en net als die Z voorzien van Bluetooth connectiviteit. En dat is zeker wel vet voor de gadgetfreaks onder ons. Dankzij die Bluetooth connectiviteit kan verbinding met je smartphone worden gemaakt via “Rideology the App”. Naast info van de motor (zoals onder andere brandstofniveau, kilometerteller, onderhoudsschema) kun je de GPS-route informatie met bijbehorende motorinformatie loggen en bekijken, kun je aanpassingen aan de algemene settings doen en krijg je tijdens het rijden melding in het display wanneer je een e-mail ontvangt of wordt gebeld. Niet dat je die mail dan ook kunt uitlezen of dat gesprek kunt opnemen, dat dan weer niet, maar je weet in ieder geval dat iemand je een mail heeft gestuurd of heeft gebeld. Dat loggen van data is trouwens best wel vet, naast GPS data slaat de app ook snelheid, toerental, versnelling, huidige afstand en koelvloeistoftemperatuur op. Eenmaal de gelogde data gesaved kan deze info in grafiekstijl
Het design is nét een tikkie scherper, sportiever. Gebleven is 't kenmerkende X achterlicht

Overzichtelijk TFT met Bluetooth connectiviteit. Wel jammer dat 't niet automatisch van licht naar donker switcht

Spiegels geven prima zicht. Zie je dat koppelingshendel? Da's mooi instelbaar, net als 't remhendel
op elk punt van de route worden getoond, evenals een samenvatting van de rit met informatie als de afgelegde route, totale afstand en tijd, verbruik (best, gemiddeld), snelheid (hoogste, gemiddelde) etc.

Trouwens, nog even over dat TFT kleurenscherm. Niet alleen is dit qua design een heel stuk fraaier dan het oude display, het is ook nog eens een stuk overzichtelijker en uitgebreider. Hoe uitgebreid? Ga er maar eens voor zitten, dan sommen we de digitale functies even op: digitale snelheidsmeter, digitale blokjes-stijl toerenteller die oranje gaat flikkeren wanneer het tijd om te schakelen is (instelbare schakelindicator), een versnellingsindicator, een tankmeter, odometer, dubbele tripmeters, huidig en gemiddeld verbruik, restkilometers, gemiddelde snelheid, totale rijtijd, koelvloeistoftemperatuur, accuvoltage, een klokje, Kawasaki Service Reminder, reminder voor olie verversen en Kawasaki’s welbekende Economical Riding Indicator. Het enige wat in onze ogen ontbreekt is een indicator van de buitentemperatuur, maar buiten dat is het display zeer compleet. Ook is het jammer dat het display niet vanaf het stuur kan worden bediend en dat het omschakelen van dag- naar nachtmodus niet automatisch gaat. Dat moet nu handmatig worden gedaan door met de rechtse keuzeknop eerst het accuvoltage te selecteren en vervolgens die knop 3 seconden ingedrukt te houden.