Zoeken

Test: Kawasaki 2020 Ninja 650

Puntjes op de i

10 april 2020
Drie jaar na z’n lancering is de Ninja 650 dezelfde vernieuwingen als de naakte Z650 ondergaan. Een eerste kennismaking stond begin april in Spanje gepland, tot het coronavirus een dikke streep door dat plan trok. En dus togen we zelf naar een koud maar overwegend wel zonnig Rundumhausen voor plan B, want als den berg niet naar Mohammed komt…

Dat Kawasaki met de Ninja 650 een verdomd leuke fiets in huis heeft in het middenklasse supersport annex toursport segment hoef je ons niet meer uit te leggen, sinds we met de vorige versie twee jaar geleden al heel Europa hebben doorkruist, van Schotland en Noord-Ierland tot aan Zweden toe. Waarbij die eerste trip ons wel duidelijk werd waarom de fiets zo populair is in de Lightweight raceklasse van het roadracen. De fiets is waanzinnig wendbaar, heeft vering die oneffenheden als een wonderdoekje absorbeert en is daardoor hét ideale wapen op smalle heuvelachtige wegen met niet al te strak asfalt. Zeg nou zelf, plaatje, toch?Tel daar een ontspannen zit met comfortabel zadel, een gunstig verbruik van gemiddeld 1 op 25 (voor onze Zuiderburen: 4 liter op 100 km) en een Touring pakket met groter windscherm en zadeltassen bij op en je hebt voor een leuke prijs een verdomd leuk fietsje dat je overal naartoe brengt. 

Los van de verbeterpunten die die eerste Ninja 650 – zoals elke motor – had, was naar onze mening echter het grootste minpunt dat Kawasaki ‘m verkeerd had gepositioneerd. De Ninja 650 was weliswaar een winnende machine in de roadracing scene, maar voor een normale trip op straat was het vooral het tour-sportieve aspect waarin de Ninja 650 uitblonk en als Ninja was ‘ie onderdeel van de Supersport familie en stond daarmee tussen de Ninja 400 en Ninja ZX-6R in, de twee homologatiemodellen voor het WK Supersport 300 en WK Supersport, waar de naam Z650 SX als kleiner broertje van de Z1000SX de lading beter zou hebben gedekt. 

Nu heeft Kawasaki dat probleem van positionering voor 2020 opgelost door opmerkelijk genoeg niet de Ninja 650, maar juist de Z1000 SX te hernoemen tot Ninja1000 SX. Wat de line-up in één klap een stuk overzichtelijker heeft gemaakt: aan de ene kant de Naked Z familie en aan de andere kant de gekuipte Ninja familie, die begint bij Ninja 400 en eindigt bij Ninja H2 SX SE. Tegelijkertijd is de 2020 Ninja 650 een aantal vernieuwingen ondergaan waarmee juist nog eens die link met de Ninja familie wordt verstevigd: op sportief vlak door het design richting de supersport modellen te trekken en op toeristisch vlak door toevoeging van items waar de straatrijder anno 2020 wel vrolijk van wordt.

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Tom Haanstra (Target Press)