Zoeken

Test: Ducati Monster 1200 S Black on Black vs. Zero SR/F

Peut of Prik?

25 juni 2020
Dromen doen we allemaal. Stel… Stel dat je 20 mille in je achterzak had zitten en je kon kiezen tussen een top-of-the-line Ducati Monster 1200 S Black on Black, of een elektrische Zero SR/F. Zou het een moeilijke keuze zijn?

Lithium accu’s zijn duur. Een goed accumanagementsysteem – dat voor een optimale levensduur van je accu’s zorgt - is ook duur. Daarom zijn elektrische motorfietsen in aanschaf veel duurder dan een vergelijkbare motorfiets met benzinemotor. Ze maken dit echter goed doordat elektriciteit in verhouding tot benzine belachelijk goedkoop is en elektrische motoren in het onderhoud weinig kosten.  Ze hebben geen motorolie, geen olie- en luchtfilters, geen desmodromische kleppen die gesteld moeten worden, geen distributieriemen en geen bougies. Zo’n rijdende Nilfisk heeft hoogstens af en toe nieuwe banden en remblokken nodig. Ondernemers kunnen bovendien gebruik maken van diverse subsidies. De “Total cost of ownership” is daardoor behoorlijk concurrerend. Blijft het feit dat je voor de prijs van een elektrische motorfiets een benzineversie uit het absolute topsegment kunt kopen, behangen met meer pracht en praal dan de gemiddelde carnavalswagen. Is het daarmee een keuze tussen passie en verstand, of combineert de Zero SR/F net zoveel passie met een economisch motief? Let’s find out…

Tekst: Peter Aansorgh
Fotografie: Peter Aansorgh, Ed Smits