Zoeken

Test: Triumph Speed Twin

Meesterzet, of broedermoord?

22 januari 2019
In 1938 schreef Triumph geschiedenis met de Speed Twin, ’s werelds eerste succesvolle paralleltwin. Voor 2019 heeft Triumph de illustere naam in ere hersteld als laatste toevoeging van de Modern Classic familie. Een zonovergoten, maar wel verdomd koud Mallorca leerde ons dat dát best een slimme zet is geweest. Of misschien toch niet…

Als ik de Speed Twin aan het eind van een lange dag dwars door het prachtige en zonovergoten, maar in de ochtend wel stervenskoud Mallorca weer op de binnenplaats van het bijna uitgestorven resort parkeer moet ik denken aan de woorden die Vincent vorig jaar na afloop van de persintroductie van de Kawasaki Z900RS tegen de lieftallige dame van Kawasaki zei: “Nou, als je voortaan geen enkele gewone Z900 meer verkoopt en alleen maar deze RS, dan snap ik dat,” zei de Burger toen en precies datzelfde gevoel heb ik nu bij deze Speed Twin, maar dan uiteraard afgezet tegen de rest van de T120 Modern Classic familie. En dan met name de Thruxton, waarvan deze Speed Twin is afgeleid. Wat looks betreft is de Speed Twin ab-so-luut spot-on en lijkt vanuit elk oogpunt als de tweecilinder tegenhanger van Kawa’s RS, hij heeft de beste ergonomie van de T120 Modern Classic familie en beschikt bovendien als enige over de nieuwste versie van de T120 1200cc paralleltwin, die op alle fronten beter en sterker dan z’n voorganger is. Als dát niet het klassieke voorbeeld van broedermoord is…

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Triumph