Zoeken

Test: Hyosung Aquila GV125 S Bobber

Hoofdendraaier

8 januari 2019

“Mooie motor meneer, mooie motor.” “Wat een mooie motor.” Nu hebben we in de vijftien jaar dat we dit doen (met de meest uiteenlopende en soms heel uitgesproken fietsen) al aardig wat meegemaakt en dachten al heel wat gewend te zijn, maar de reacties van het toevallig passerende publiek en de praatjes die worden aangeknoopt als we bezig zijn met de statische fotoshoot zijn werkelijk ongekend. Ik kan me maar weinig fietsen herinneren die bij het gewone publiek zoveel reacties los wisten te maken, Komt niet vaak voor dat Ed zoveel positieve respons krijgthet deed me denken aan uitgesproken modellen als de Honda DN-01 of de Kawasaki Ninja H2, die er ook meesterlijk in slaagden om hoofden te laten draaien en tongen te laten spreken. Dat en zo’n beetje alles met Harley-Davidson op de tank, want voor de gemiddelde (niet motorrijdende) Nederlander spreekt alles uit Milwaukee blijkbaar enorm tot de verbeelding. 

Dat is dan ergens misschien ook wel de reden waarom deze Hyosung Aquila GV125 S Bobber zo de aandacht voor zich op weet te eisen. Als je de merklogo’s buiten beschouwing laat zou je zweren dat hier een Harley-Davidson staat. Een kleintje Harley-Davidson weliswaar, maar toch. De ontwerpers van het in het Zuid-Koreaanse Seongsan-Gu gevestigde Hyosung hebben verdomd goed gekeken naar de Sportsters uit Milwaukee, zo sterk als de gelijkenis daarmee is. Bovendien, de merknaam Hyosung staat nu ook niet bepaald
Zeg nou eerlijk, wat komt het eerst in je op als je dit zo ziet

We doen een gok, iets dat begint met een H en eindigt met arley-Davidson?

Met name de knopjes rechts op het stuur zijn wennen

De radiateur is mooi weggewerkt. De schakelpook had iets verder uit mogen steken

Pas als je goed kijkt zie je dat 'ie niet uit Milwaukee maar Korea komt
prominent op de tank en negen tegen een dat die passant die het wél heeft gezien het nog geeneens iets zegt. Net als dat ze niet weten dat hier slechts een 125cc motorfiets staat, en ook die opmerking wordt meer dan eens gemaakt. “Echt waar, een 125cc?”

En daar kunnen we die achteloze passant nog geeneens ongelijk in geven, want wat looks betreft hebben ze bij Hyosung echt wel de juiste snaar weten te raken. Het stoere brede stuur, de voorvork die dankzij de harmonicarubbers een robuuste uitstraling heeft, de klassiek ogende bolle zijdeksels, het forse luchtfilter rechts van het motorblok, de forse uitlaat die tot voorbij de as van het achterwiel doorloopt, van eerste tot laatste schroef ademt deze Aquila Milwaukee uit. Zelfs het gapende gat tussen tank en zit is van de Amerikaanse evenknie afgeleid. Het enige verschil is dat waar bij het origineel de bodemplaat van de tank tot onder het zadel doorloopt, bij deze Koreaan een kunststof kapje over de framebuis is gemonteerd. Standaard is de Aquila voorzien van een tweepersoons zadel, maar wij zouden direct voor het eenpersoons zadel gaan waarmee de testfiets is uitgerust en dat als accessoire leverbaar is. 

Het enige dat afbreuk doet aan het stoere imago van de Aquila is het display dat er niet echt spannend uitziet – een robuuste (chromen) behuizing had waarschijnlijk al een wereld van verschil gemaakt, evenals een vetter lettertype in het display. Daarnaast is de keuze van startknop en run-off schakelaar niet echt logisch gekozen, met run-off onder de startknop, en bovendien oogt die rechtse armatuur redelijk goedkoop. Jammer, want op die onhandige startschakelaar en het oubollige display na valt er weinig aan te merken op het design van de Aquila GV125 S Bobber, zoals Hyosung’s laatste aanwinst in het 125cc segment officieel heet.