Zoeken

Test: Honda CB500 familie

Kwik, Kwek en Kwak

10 september 2019
Vroeger werd er laatdunkend over stripboeken gedaan, maar tegenwoordig zijn het juist de striphelden waarmee flink veel geld wordt verdiend. Met de komst van de dikke supersport werd er steeds laatdunkender over lichte motorfietsen gedaan, maar dankzij de komst van het A2 rijbewijs zijn het juist deze motoren waarmee het geld wordt verdiend. De CB500 familie is hier een klinkend voorbeeld van, drie motoren net zoveel DNA delen als Kwik, Kwek en Kwak.

Marvel of DC? Avengers of Guardians? Suicide Squad? Deadpool? Aan superhelden is op het witte doek tegenwoordig geen gebrek meer. De ene film is nog spectaculairder dan de andere en toegegeven, ik ben stiekem ook best fan. Het verfilmen van comics is dus meer dan big business, ik zou willen dat ik ooit op het juiste moment het juiste idee gehad had, dan had ik ook nu ergens op de Bahama’s gewoond. Maar goed, dat terzijde. Wat wel opvalt is dat het deze striphelden zijn die nu de euro’s binnenslepen Hebben we d'r zin in? Plaatjes zeggen vaak meer dan woordenzoals het geen maat kent. En dat terwijl ik die strips niet eens veel las, vroeger. Ik –mijn ouders eigenlijk- was trouw abonnee van Nederlands Vrolijkste Weekblad: Donald Duck. Die wereld opent deuren. Natuurlijk is het Disney universum minstens zo groot als dat van de superhelden, maar wat dachten we van het illustere trio dat Donald z’n eigen neefjes vormen? Geen van drieën doet onder voor de ander, ze zijn nagenoeg identiek. Eigenlijk weten ze zelf nog als enige wie precies wie is, en maken daar dan ook vaak dankbaar gebruik van. Als dat geen superheldeneigenschap is...

En dat brengt ons bij dit trio voor ons. Laten we nu eens geen exclusieve, onbereikbare machines nemen, maar gewoon iets ‘Down to Earth’. En het wordt nauwelijks gemiddelder dan ergens in de net wel/net niet hoek van het A2 of A rijbewijs. En tadaa: ziedaar de onvolprezen CB500. Natuurlijk willen we veel liever een Fireblade of nog gekker, maar dan moet je ook Fireblade geld hebben. En inmiddels is die klasse lang niet meer zo populair als ie geweest is. Maar goed, dat is een ander verhaal. Wat wel nog onwijs goed loopt in de verkopen, is de ongeveer-500-cc klasse. En dat is te merken ook, want elk merk heeft er wel één of meer variaties op. Als je denkt dat dit ze zijn van Honda heb je het zelfs nog mis, want een motor als de Rebel 500 is er niet bij, en wordt wel aangedreven door dezelfde krachtbron. Maar ja, die is niet rood als deze drie. Dus hier hebben we opeenvolgend de CB500, CBR500R en CB500X. Laten we maar eens gas gaan geven.

Tekst: Vincent Burger
Fotografie: Ed Smits, Raymon de Kruijff