Zoeken

Test: Harley-Davidson LiveWire

Portland, bakermat van E-mobiliteit

31 juli 2019

De kans om de productieklare LiveWire aan de tand te voelen deed zich voor tijdens de officiële launch voor de wereldpers in Portland, Oregon in het Noordwesten van Amerika. Dat Harley uitgerekend deze locatie heeft gekozen is niet vreemd, hier is volgens een lokale poll elektrische mobiliteit volledig geaccepteerd: 48% heeft een elektrisch voertuig in bezit of heeft er wel eens in gereisd. Daarnaast was Portland ook de geboorteplaats van wat ongetwijfeld de meest geavanceerde elektrische motor ooit geproduceerd is: de prachtige maatstaf-zettende MotoCzysz die vier keer de Isle of Man TT Zero heeft gewonnen en daarbij twee keer de Mugen (Honda) wist te verslaan. Ontwerper Michael Czysz kwam helaas veel te vroeg te overlijden, Het is dat iedereen hier in Harley kleding rondloopt, anders had niemand dit geloofdwaardoor zijn racers het nooit tot productiemodellen voor het grote publiek hebben geschopt (wat wel zijn intentie was), maar de kans om zeven jaar na mijn laatste bezoek aan MotoCzysz hier in Portland LiveWire te testen onderstreept hoe snel elektrische fietsen zijn geëvolueerd een mainstream motor voor een gerenommeerd merk. Harley ziet LiveWire als een rijdende vitrinekast die al het potentieel van elektrische technologie laat zien, vandaar het vette prijskaartje en state-of-the-art onderdelen van firma’s als Bosch, Brembo, Showa, Panasonic en Michelin. LiveWire is het topmodel, dat in de toekomst door meer betaalbare modellen zal worden gevolgd die momenteel in ontwikkeling zijn.

Om LiveWire aan te drijven heeft Harley een beroep gedaan op een vloeistofgekoelde elektromotor met interne permanente magneet die Revelation is gedoopt en is ontwikkeld in samenspraak met een van Europa’s top toeleveranciers van elektromotoren voor automotive mobiliteit. De motor levert 105 pk vermogen met een toerenbegrenzer bij 15.000 tpm en 117 Nm koppel dat vanaf 1 omwenteling per minuut beschikbaar is. Harley claimt dat hiermee de 249 kilo zware fiets 0-60 mph (0-95 km/u) in 3 seconden doet en 60-80 mph (95-130 km/u) in 1,9 seconde. Topsnelheid van LiveWire is op 115 mph (185 km/u) begrensd. De Revelation wordt gevoed door een luchtgekoelde 15,5kWh lithium-ion hoge-volt accupakket dat Harley de RESS noemt, als in Rechargeable Energy Storage System). Gebouwd in Michigan met gebruikmaking van geïmporteerde cellen in een aluminium behuizing, waarop 5 jaar garantie zit maar wat waarschijnlijk twee keer zo lang meegaat, afhankelijk van hoe intens de motor is gebruikt. Het accupakket is in de lengterichting gemonteerd in een
Zeg nou eerlijk, dit ziet er toch uit als een gewone dikke fiets? Maar dan eentje met elektromotor

TFT touchscreen dat kan kantelen, zodat je nooit last van de zon hebt

Het blijft wennen, die knopjes van Harley die anders zijn dan wat de rest van de wereld logisch vindt
gietaluminium frame, voorzien van horizontale koelribben die zowel tot de verbeelding spreken alsmede functioneel zijn. Ondanks dat het enige moment dat het accupakket heet wordt het moment is als het bij stilstand wordt opgeladen.  Harley claimt dat LiveWire een actieradius heeft van 235 kilometer in de stad, wat tot 152 kilometer daalt bij gecombineerd stop/go en snelweg gebruik en 110 kilometer bij 110 km/u snelwegrijden, gemeten volgens de MIC testnorm. 

Voor wat het laden van het accupakket betreft verwacht Harley dat LiveWire bezitters dit voornamelijk ’s nachts thuis zullen doen – net als iedereen momenteel met z’n mobiele telefoon doet – via een kabel die onder het zadel is geplaatst. Volgens Harley neemt het laden van 0-100% zo’n 12 uur in beslag met een Level 1 lader die gebruik maakt van een normaal wandcontactdoos, maar dat een Level 3 gelijkstroom snellader (DCFC, Direct Current Fast Charge) het accupakket in 40 minuten van 0-80% oplaadt, of 60 minuten van 0-100%. Alle Harley dealers die LiveWire verkopen hebben de showroom voorzien van een Level 3 DCFC laadstation, waar eigenaren in de VS de eerste twee jaar gratis kunnen stekkeren – een slim initiatief om LiveWire eigenaren ervan te overtuigen ook na de eerste servicebeurt bij 1000 mijl de Harley dealer te blijven bezoeken. Want buiten de tandriem aandrijving, remblokken, banden en olie voor de transmissie en remmen hoef je never nooit terug naar de dealer voor onderhoud.

Het geheel wordt gecontroleerd door een elektrische unit die in een zilveren behuizing is gemonteerd net onder het accupakket, waar ook de elektromotor en de waterpomp die de motor en controller koelt is ondergebracht, met een kleine radiateur net onder de onderste kroonplaat gemonteerd. Ontwikkeld in samenspraak met Bosch en door Harley RDRS (Reflex Defensive Rider System) genoemd, bevat de controller een 6-assige IMU. De IMU monitort niet alleen het niet-uitschakelbare bochten-ABS en tractiecontrole Geen geluid, geen uitlaatgassen. Toch zegt iets mij dat onze overheid iets gaat vinden om toch tegen motoren aan te blijven pissen(die bij stilstand kan worden uitgeschakeld), maar ook anti-lift van het achterwiel, om te voorkomen dat je bij extreem hard remmen het achterwiel de lucht in remt. Daarnaast regenereert LiveWire remenergie als het gas wordt dichtgedraaid en op de motor wordt afgeremd, waarmee weer energie voor het accupakket wordt opgewekt. En dan is er nog zoiets als het DTSCS, ofwel Drag Torque Slip Control System, dat er in feite voor zorgt dat het achterwiel niet blokkeert wanneer je in de regen op gladde ondergrond aan het afremmen bent – je kunt het zien als de elektrische variant op een slipperclutch. 

Het RDRS (weet je het nog: Reflex Defensive Rider System) biedt in totaal 7 verschillende rijmodi, waartussen supergemakkelijk te switchen is via schakelaars rechts op het stuur, of wanneer je stilstaat via het gebruiksvriendelijke 4.3” TFT touchscreen dashboard, dat desgewenst kan worden gekanteld en ook in helder zonlicht goed afleesbaar is. Naast Sport, Road, Rain en Range (aka Eco op andere fietsen) zijn er nog 3 verschillende Custom modes beschikbaar, die je zelf naar eigen geur en smaak kunt instellen via de LiveWire app. LiveWire is ook uitgerust met H-D Connect, dat rijders met hun fietsen aan elkaar koppelt via een Telematics Control Unit die samen met Panasonic is ontwikkeld, gekoppeld met connectiviteit en Cloud services waarbij gebruik wordt gemaakt van de laatste versie van de Harley-Davidson App die van H-D Connect te downloaden is. Dit is het eerste jaar gratis voor LiveWire klanten, vanaf het tweede jaar is er een jaarlijkse contributie waarvan de kosten nog niet zijn bepaald. Gezien het pittige Dat ze hier maar eens subsidies op gaan geven, in plaats van die stomme Tesla'slidmaatschapsprijskaartje van de LiveWire Owners Club durven we echter te stellen dat Harley deze aanpak toch echt moet heroverwegen en H-D Connect gratis moet blijven aanbieden, of op z’n minst voor de eerste eigenaar.

Met H-D Connect wordt data verzameld en naar de app overgeseind om via de smartphone informatie de bieden over tal van functies, waaronder de (laad)status van de batterij en beschikbare range vanaf elke locatie waar een sterk mobiel signaal beschikbaar is. Dat scheelt een hoop nerveus gedoe doordat je op afstand kunt checken hoever ‘ie met laden is of hoever je van een laadstation verwijderd bent. H-D Connect beschikt ook over een diefstalalarm en voertuiglocatie, waardoor je dus op je mobiel kunt zien waar je de motor hebt geparkeerd en een seintje krijgt als er met de motor wordt geknoeid of wanneer ‘ie wordt verplaatst. Wanneer dat laatste ongeoorloofd gebeurt houdt het GPS de locatie bij.
Ziet er gewoon uit als een tank, toch? Zadel is 't prima op uit te houden

Het verschil zie je pas als je de 'tankdop' openmaakt
Nog niet genoeg? H-D Connect houdt ook service onderhoud bij en stuurt je notificaties en reminders, en dan is er nog de performance en range optimalisatie. Harley doet in ieder geval flink z’n best om de LiveWire bezitter het maximale uit elektrische connectiviteit te laten halen.

Plaatsnemen op LiveWire is supergemakkelijk dankzij z’n relatief slanke bouw, het toegankelijke 780mm hoge zadel kan trouwens tegen meerprijs door een 25mm lager exemplaar worden vervangen. Eenmaal in het zadel heb je echt niet het idee dat er een 249 kilo fiets volhangen met accu’s onder je reet zit, niet wanneer je stilstaat en niet wanneer je rijdt. Het fors zware accupakket weegt 113 kilo op zich, wat in theorie wat problemen met balans zou kunnen opleveren, maar Harley heeft dit gefikst door het zwaartepunt en de gewichtsverdeling te optimaliseren, waardoor het forse gewicht geeneens opvalt, zelfs niet wanneer je bij lage snelheid door het verkeer manoeuvreert, of op een parkeerterrein. Het eendelige stuur is vlak en relatief breed, wat een licht voorovergebogen semi-sportieve zithouding toejuicht, met de voetsteunen relatief hoog en ver naar achteren geplaatst. Dit is zeker het sportiefste model dat Harley ooit heeft gebouwd, evenals het krachtigste. Het lage zadel geeft je het gevoel een met de motor te zijn.