Zoeken

Test: Aprilia RSV4 1100 Factory

Sterkste, lichtste en snelste RSV4 ooit

1 april 2019
Een jaar na Ducati’s lancering van de Panigale V4 heeft ook Aprilia de 1000cc grens van de eenliter Supersport losgelaten. Met een topvermogen van 217 pk en een rijklaargewicht van 199 kilo is de nieuwe RSV4 1100 Factory de snelste, sterkste en lichtste RSV4 in het tienjarig bestaan van Aprilia’s Supersport.

We hadden het wel zien aankomen. Sinds de komst van het WK Superbike eind jaren ’80 van de vorige eeuw is, op een enkele uitzondering na, wat cilinderinhoud altijd in hokjes gedacht: een viercilinder Supersport had ofwel 600cc om te voldoen aan het WK Supersport, ofwel 750cc voor het WK Superbike, wat begin deze eeuw tot 1000cc werd vergroot. En met de ongekende populariteit van het Supersport segment week niemand daarvan af. Vooruit, bijna niemand, Kawasaki was de uitzondering met de ZX-6R 636, maar de groenen hadden daarnaast een ZX-6RR als homologatiemodel voor dat WK Supersport. Omdat nét dat beetje meer cilinderinhoud wel zo lekker rijdt op straat. 

Het eerste – en tot afgelopen jaar enige – merk dat daar navolging aan gaf was Ducati, dat de 1199 Panigale opwaardeerde tot 1299 Panigale voor de straat en 1199cc Panigale R voor het WK Superbike. Een strategie die met de lancering van de V4 werd herhaald: een Panigale V4 met cilinderinhoud van 1103cc voor de straat, begin dit jaar gevolgd door een Panigale V4R met cilinderinhoud van 999cc als En dan zijn er mensen die klagen als ze op zondag moeten werken. Snap jij dat?homologatiemodel voor het WK Superbike. Omdat wanneer je er niet mee racet het nergens voor nodig is om je als fabrikant wat cilinderinhoud betreft beperkingen op te leggen. 

En dat hebben we gemerkt. Vorig jaar nog tijdens ons vergelijk tussen de Panigale V4 en de RSV4 RF werd Aprilia’s eenliter Supersport op bijna alle vlakken door de V4 uit Bologna overklast. Wat sturen en elektronica betreft was de RSV4 de Ducati absoluut de baas, maar dat werd gecompenseerd door een motorblok dat over de hele linie veel, heel veel sterker was. Nu was de 206 pk sterke RSV4 RF allesbehalve traag, maar ongeacht wie er op de Panigale V4 zat, de fiets was bochtuit gewoon niet bij te benen. Wat op topsnelheid op de Duitse Autobahn nog eens pijnlijk duidelijk werd: terwijl ik de digitale snelheidsmeter van het fullcolour TFT display richting 299 zag voelde ik de hete adem van Vincent in m’n nek, die met een lichtsignaal gebaarde of ik even naar rechts wilde gaan, om vervolgens met speels gemak bij me weg te rijden. Nee, tegen 10% méér cilinderinhoud én een topvermogen van maar liefst 216 pk was geen kruid opgewassen. 

“Het enige wat Aprilia moet doen om dát weer recht te zetten is het spel op dezelfde manier te spelen als Ducati heeft gedaan en voor een grotere cilinderinhoud te gaan,” was onze conclusie vorig jaar en laat dat nou precies zijn wat de Italianen uit Noale dit jaar hebben gedaan. 

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Milagro