Zoeken

Test: TomTom RIDER 550

Slimmer, Sneller, Draadloos

14 juni 2018
Na tien jaar motornavigatie op de conventionele manier lanceerde TomTom in 2015 de RIDER 400, een systeem dat vanuit een compleet andere invalshoek speciaal voor motorrijders was ontwikkeld. Drie jaar na datum komt TomTom met de RIDER 550, die van de grond af aan nieuw is ontwikkeld om slimmer, beter, sneller en draadloos motorroutes uit te zetten en te rijden.

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Ed Smits / Target Press / TomTom
 

Compleet nieuw ontwikkeld

Wat hebben we ‘m in het begin soms vervloekt, de RIDER 400 die drie jaar geleden door TomTom op de markt werd gezet als opvolger van de RIDER 5 en waarbij het ontwikkelingsteam vanuit een compleet ander perspectief naar navigatie voor motorrijders had gekeken. Met als resultaat een navigatiesysteem dat op een compleet andere manier moest worden bediend. En daar zat ‘m precies te kneep, Waar zouden we zijn zonder de trei... ehh... TomTomineens kon tien jaar logica over de heg worden gegooid om te wennen aan de compleet andere bediening, waardoor meer dan eens de RIDER 400 niet deed wat wij wilden. 

Nu, drie jaar later, weten we niet anders meer en heeft de inmiddels tot RIDER 450 geüpgradede (met dank aan condens achter het scherm en topservice van TomTom) navigatie ons al aardig wat mooie plekken in Europa én Azië laten zien. Dankzij de revolutionaire ‘kronkelroute’ optie ontdekten we niet alleen nieuwe wegen in onze eigen achtertuin, maar werden trips als Girona tot Gibraltar met Kawasaki’s Sport Touring familie, Schotland en Noord-Ierland per middenklasse Sport Tourers of Zweden per retro G/S mede mogelijk gemaakt door de RIDER 450 en MyDrive, de handige online routeplanner van TomTom waarmee je in een handomdraai de mooiste kronkelroutes kunt plannen en naar je systeem kunt kopiëren. Tenminste, zolang je over een computer met Windows beschikt, communiceren met een Mac bleek voor de RIDER 400/450 een stuk lastiger. 

Het probleem zat ‘m niet zozeer in het downloaden en installeren van updates via de MyDrive App, maar in het kopiëren van .gpx bestanden van de Mac naar de RIDER. In tegenstelling tot de oude RIDER 5 zag de Mac de RIDER 400/450 namelijk niet als extern apparaat, waardoor in de Finder (voor Windows gebruikers: de verkenner) bestanden naar de RIDER slepen niet mogelijk was, terwijl dat volgens TomTom de manier was om routes naar je systeem te kopiëren. 

Die ergernis is met de nieuwe RIDER 550 echter verleden tijd, de compleet nieuw ontwikkelde navigatie is namelijk volledig draadloos, waardoor er geen computer meer nodig is om updates te installeren of routes over te zetten. Updaten gebeurt via Wi-Fi en de meegeleverde Lifetime Services, waarmee TomTom de RIDER met software updates, services, content of accessoires ondersteunt. Nu zit daar wel een klein addertje onder het gras, ‘Lifetime’ betekent bij TomTom niet levenslang,
De nieuwe functies van de RIDER 550 in en notendop: MyDrive

Wi-Fi en daarmee beduidend gebruiksvriendelijker updates draaien

Zullen de doorrijders onder ons blij mee zijn: instelbare aanraakgevoeligheid
maar de ‘nuttige levensduur van het device’ welke eindigt wanneer het device niet meer leverbaar is of er voor een periode van 36 maanden of langer geen updates zijn gedraaid. Bijkomend voordeel van de Wi-Fi functionaliteit is dat updates op de achtergrond kunnen worden gedraaid. Zodra de RIDER verbinding met Wi-Fi maakt (bijvoorbeeld wanneer je thuis komt na een dagje lekker te hebben gestuurd) checkt ‘ie of er updates zijn en hoef je alleen maar op ‘install’ te klikken om de updates te installeren. 

De RIDER 550 wordt geleverd met TomTom Services, dat bestaat uit TomTom Traffic, Flitserupdates en de reeds genoemde MyDrive. Om informatie te ontvangen moet de RIDER verbonden zijn met internet en dat kan ofwel via de genoemde Wi-Fi verbinding, ofwel door de RIDER via Bluetooth met je mobiele telefoon te pairen. Buiten de Wi-Fi is dat weliswaar niets nieuws onder de zon, maar dankzij de beduidend snellere quad-coreprecocessor is het nu in de praktijk wel veel beter te benutten. “De RIDER 550 zal altijd de meest efficiënte route voor je kiezen,” zegt TomTom’s Channel Manager BeNeLux Marco Schinkel. “Dat geldt voor verkeersopstoppingen en wegafsluitingen, maar ook wanneer je van je route afwijkt zal je zien dat de RIDER 550 razendsnel navigeert naar het dichtstbijzijnde punt op route, in plaats van als voorheen naar het vorige punt terug te sturen.” Hoe effectief en snel de RIDER 550 op de actuele verkeersinformatie reageert blijkt twee dagen later, wanneer we vanuit Vielsalm nog vlug even boodschappen willen doen in Luxemburg – omdat alles daar zo lekker goedkoop is  - en de RIDER het eerste dorp al van de doorgaande weg N68 af wil gaan. Eigenwijs als we zijn negeren we de aanwijzing van (S)Tom(S)Tom en vervolgen de route op de doorgaande weg – want, snelste route naar Luxemburg – om nog geen 200 meter verderop door de Belgische politie te worden tegengehouden: als gevolg van de extreme regenval overnacht blijkt de weg te zijn afgezet. Had TomTom dus toch gelijk.

MyDrive

Dat de RIDER 550 over een beduidend snellere processor beschikt is ook te merken aan de snelheid waarmee een (kronkel)route wordt berekend en het scherm wordt opgebouwd. Met name dat laatste was bij de 450 soms wel eens een bron van ergernis, inzoomen op de 2-D landkaart duurde soms een eeuwigheid. Wel blijft het jammer dat de automatische zoom functie niet kan worden uitgeschakeld, soms zijn er situaties dat je even in detail wilt inzoomen op een 2-D kaart en dan is het vervelend als ‘ie om de zoveel tijd automatisch weer uitzoomt naar het volledige beeld. Ook missen we de optie om in een route snel
Leuke gimmick dat 'tekstberichten voorlezen'. Moet je doen, je ligt soms in de kreukels van 't lachen

Ook nieuw, een superuitgebreide POI lijst speciaal voor motorrijders
de navigatie-voorkeur aan te passen, bijvoorbeeld van kronkel naar snelste route omdat je in tijdnood bent geraakt, zoals in het begin bij de RIDER 400 was voorzien. “De eerste RIDER 400 had die optie in het begin inderdaad, maar we kregen zoveel klachten van gebruikers die dat verwarrend vonden, dat we op een gegeven moment met een update dat knopje hebben verwijderd,” zegt Marco Schinkel. “Switchen van voorkeur kan echter nog steeds, maar dan via het instellingen menu.” Nu heeft TomTom’s beste man daar op zich wel gelijk in, maar doordat je dan veel handelingen moet doen – menuscherm oproepen, bladeren naar ‘instellingen’ (wat uiteraard pas op de vierde en laatste pagina staat), opnieuw bladeren naar ‘navigatie-voorkeur’, om dan uiteindelijk –hèhè– je voorkeur aan te passen – is dat tijdens het rijden zeker niet aan te raden. 

Het tweede enorme verbeterpunt van de RIDER 550 is de manier waarop de navigatie met MyDrive communiceert. Routes uitgezet met de MyDrive App of online op mydrive.tomtom.com kunnen met een druk op de knop naar de navigatie worden overgezet. Daarnaast heeft de RIDER 550 ook toegang tot TomTom Road Trips, waar meer dan 150 exclusieve routes te downloaden zijn. Volgens Marco is dit nog maar het begin, inmiddels kunnen ook door gebruikers eigen routes worden geüpload, waardoor na verloop van tijd een gigantische database met routes zal ontstaan en dat is zonder meer interessant wanneer je naar een gebied gaat waar je nog nooit bent geweest. Route selecteren in MyDrive, eventueel aanpassen en ‘hup’ met een druk op een knop via Wi-Fi naar je RIDER verzenden. "Hey Siri, waar is hier het dichtstbijzijnde café? Ik zou er wel eentje lusten nu..."En niet alleen binnen Europa, de RIDER 550 heeft wereldwijde dekking, waardoor je niet hoeft bij te betalen wanneer je bijvoorbeeld naar Azië of de Verenigde Staten gaat. “Standaard is alleen de Europese landkaart geïnstalleerd, maar dat kun je bij de RIDER 550 gratis uitbreiden met alle resterende kaarten van de wereld,” zegt Marco Schinkel. “Voor de hele wereldkaart is het interne geheugen van 16 Gb te klein, maar met nog een micro SD kaart erbij zou je een heel eind moeten komen.”  

Naast de toegang tot TomTom Road Trips met de exclusieve routes is de RIDER 550 voorzien van duizenden speciaal voor motorrijders geselecteerde POI’s (Points of Interest), zoals Bikerbetten Hotels, MoHo Hotels en Tourenfahrer Hotels, maar ook Tourenfahrer Endurotracks, Meeting points, Musea, Passen en circuits. 

Terug even naar dat ‘met een druk op een knop’, want dat behoeft wel enige toelichting. Nitwits als we zijn lukte het ons in eerste instantie voor geen meter om zowel via de iPhone en de MyDrive App als via mydrive.tomtom.com een route naar de RIDER 550 te verzenden. In de App lichtte het knopje ‘zend route naar mijn systemen’ niet op en op de MyDrive website was dat knopje nergens te vinden. Bellen dus met de helpdesk van TomTom, maar behalve het gevoel tegen een -Chinese- muur aan het lullen te zijn leverde dat ons helemaal niets op. Na dik een half uur gefrustreerd aan de lijn besloten we het hogerop te zoeken en werden niet veel later teruggebeld door een medewerkster van de technische afdeling die duidelijk wél kennis van zaken had en binnen no-time ons probleem wist op te lossen.
MyDrive routes verzend je naar de RIDER 550 door 'Synchroniseer deze route...' te activeren. Routes uit de TomTom database moeten eerst naar 'mijn routes' worden gekopieerd, vervolgens openen in 'mijn routes', waarna kan worden gesynchroniseerd

'Verzend naar systeem' werkt alleen bij een gewone 'A naar B' route, van kronkelroutes maakt MyDrive een track en dat gaat via het 'v' pijltje rechtsonder. Dat opent het 'sla op in mijn routes' knopje en daarop geklikt verschijnt het 'synchroniseer' schuifje. Simpel als je 't weet, maar als je 't ons vraagt is handig anders...
De crux zit ‘m namelijk in het feit dat alleen eenvoudige ‘A naar B’ navigatie door middel van de ‘zend route naar…’ knop naar de RIDER kan worden gestuurd, zodra er sprake is van een kronkelroute moet het eerst worden omgezet naar een track, welke vervolgens een-op-een naar de RIDER kan worden overgezet. En dat doe je door in MyDrive de schuifknop ‘synchroniseer deze route als een track op mijn systemen’ te activeren, een schuifknop die in de App verscholen zit achter een ‘v’ rechts onderin. Het werkt dus wel, maar handig is anders. Volgens de zeer vriendelijke technisch specialiste wordt er momenteel hard gewerkt aan verbetering van zowel MyDrive als de RIDER 550 en dit is een van die dingen die op de lijst met verbeterpunten is gezet. 

Eenmaal in de smiezen hoe een route naar de RIDER 550 moet worden overgezet is het inderdaad kinderlijk eenvoudig, en daarnaast is er bovendien nog altijd de ‘oldskool’ manier zoals het met de oude RIDER 400/450 ook al kon, weet Marco Schinkel ons te vertellen: “Een optie om routes op je TomTom te zetten is door deze vanaf je pc te kopiëren naar een micro SD kaart en deze kaart vervolgens in de RIDER in te lezen. Het mooie is dat ‘ie dan meteen vraagt hoe je wilt dat de route wordt ingelezen: Wereldkaart zeg je? Toch maar eens die trip naar Mongolië plannen dan, moet makkelijk lukken met zo'n Zals snelste route of als oorspronkelijk .gpx bestand. Deze micro SD optie is ontzettend handig wanneer je bijvoorbeeld met een motorclub op pad gaat en op die manier bij iedereen snel de route naar de RIDER kunt kopiëren.”

Zoals eerder in dit artikel al geschreven heeft TomTom de manier van navigeren aangepast en dan met name hoe met wegafsluitingen om te gaan. Bij een kronkelroute die als track is ingeladen navigeert ‘ie meteen naar het dichtstbijzijnde punt op route, in plaats van je terug te sturen naar het punt waar je van de route bent afgeweken, heb je gewoon een ‘A naar B’ route geselecteerd dan is de kans zeer groot dat ‘ie zelf al de route heeft aangepast omdat de wegafsluiting al in de TomTom database zat. Alleen wanneer je een track met Waypoints hebt ingeladen en een van die Waypoints bevindt zich precies aan die afgesloten weg, dan zal de RIDER je continue naar dat Waypoint blijven sturen en zal je via het menu dat Waypoint moeten overslaan, maar dat is ergens ook wel logisch: een Waypoint gebruik je Je komt nog eens ergens met TomTom Road Tripsmeestal om een vast punt te markeren, als bijvoorbeeld het restaurant waar je de lunch hebt gepland. Het enige wat de RIDER momenteel (nog) niet doet is in het geval van een track zelf al een alternatieve route voorstellen mocht er sprake zijn van een wegafsluiting op de oorspronkelijk uitgezette route, maar ook dat is iets waar bij TomTom momenteel over wordt nagedacht.

TomTom heeft bij de RIDER 550 ook de interactie met de smartphone uitgebreid, waardoor nu niet alleen in het scherm inkomende telefoongesprekken worden getoond, maar ook meldingen van inkomende tekstberichten (SMS, WhatsApp) met de optie deze als spraakbericht af te luisteren. Daarnaast kan door middel van de telefoon-button rechts onderin de stemassistent van Siri en Google Now worden geactiveerd. Het 4.3” Touchscreen lijkt identiek aan dat van de RIDER 450, maar met dat verschil dat nu in het menu de gevoeligheid van het Nadeel is wel dat je geen excuus meer hebt om te laat te komenscherm in twee standen kan worden ingesteld: voor dunne of dikke handschoenen.

Bugs

Bij een van de grond af aan nieuw ontwikkeld elektronisch hard/software apparaat ontkom je er tegenwoordig niet aan dat bij de lancering nog niet alle bugs zijn uitgefilterd (wie herinnert zich niet de presentatie van Windows 98 in Chicago, toen het besturingssysteem vastliep en het ‘blauwe scherm des doods’ verscheen), en dat is niet anders bij deze RIDER 550. De eerste bug waar we tegenaan liepen was dat met navigeren soms het blauwe ‘hier ben ik’ pijltje naast de route leek te staan, wat leek te worden veroorzaakt door de kantelfunctie van de RIDER. Door de RIDER een paar keer te kantelen schoot het pijltje weer terug naar z’n oorspronkelijke plaats. Ook viel de RIDER een enkele keer uit (op een route van 350 kilometer overkwam ons dat 2-3 keer, waarbij het overigens wel opmerkelijk was hoe snel hij, eenmaal hersteld, de route weer opnieuw had opgebouwd. Tot slot haperde af en toe ook het gesproken bericht, maar dat probleem zou ook door de headset kunnen worden veroorzaakt. Of de communicatie tussen de headset en de RIDER 550. “Een aantal bugs is ons al bekend, waaronder die van de kantelfunctie en het op zwart vallen van het scherm,” zegt Marco Schinkel. “Op de ontwikkelingsafdeling wordt daar momenteel hard aan gewerkt en daarnaast zijn we zoveel mogelijk informatie aan het verzamelen. Begin juli zal een eerste update worden uitgebracht waarbij hopelijk alle bekende bugs zijn opgelost. Dat updaten blijft trouwens een continue proces, de feedback die wij krijgen van jullie pers en gebruikers wordt door de jongens en meiden van de ontwikkelingsafdeling verwerkt in nieuwe updates, die dankzij de Wi-Fi functionaliteit supergemakkelijk kunnen worden geïnstalleerd.”

Conclusie

Drie jaar na de lancering van de RIDER 400 heeft TomTom haar motornavigatie onderhuids een stevige opfrisbeurt gegeven. De toevoeging van Wi-Fi is absoluut een dikke plus, enerzijds omdat het up-to-date houden van de RIDER nu zoveel gemakkelijker gaat, maar minstens zo Op naar het volgende avontuurbelangrijk is de interactie met de MyDrive App en MyDrive website, de routeplanner die TYRE vervangt en waarmee kinderlijk eenvoudig de mooiste routes kunnen worden gemaakt – of gedownload, MyDrive beschikt over een user-feed database.

Een tweede dikke plus is de nieuwe quad-coreprocessor, waardoor de RIDER 550 beduidend sneller reageert en routes razendsnel op je scherm worden opgebouwd of herberekend. De verbeterde connectiviteit met Smartphones als in communicatie via stemassistenten van Siri en Google Now en het voorlezen van tekstberichten zijn leuke gimmicks (en soms zo hilarisch dat de tranen over de wangen liepen van het lachen) maar dat had van ons geeneens gehoeven. Het mooie van motorrijden is juist dat je geen gezeur aan je hoofd hebt, zolang je aan het rijden bent. Een derde dikke plus is de uitbreiding naar werelddekking van de landkaart, waardoor je geen andere landkaarten meer hoeft te kopen wanneer je op wereldreis gaat.

In de kleine 1000 kilometer die inmiddels met de RIDER 550 zijn gelogd werden we een enkele keer met een bug geconfronteerd, maar de door ons opgemerkte bugs waren bij TomTom al bekend en zullen met de eerste update die voor begin juli staat gepland worden opgelost. Waarna op de ontwikkelingsafdeling met de volgende update wordt gestart, op basis van feedback die wordt verkregen uit de user community.