Zoeken

Test: Honda Forza 300

Elegant scheurijzer

12 oktober 2018
Lichter, sportiever, zuiniger en sexyer, dat is in een notendop de dit jaar compleet vernieuwde Forza 300, waarmee Honda vol de aanval heeft ingezet in het felbevochten maxi-scooter middensegment. De 2018 Forza 300 is bovendien de eerste Honda scooter die standaard met Honda Selectable Torque Control is uitgerust.

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Honda

Voortborduren op succes

Je zou het misschien niet zeggen, maar het is alweer bijna twee decennia geleden dat Honda in 2000 haar scooterrange uitbreidde met de NSS 250 Forza, een premium motorscooter voor het middensegment die een riante opbergruimte met een sportieve rit combineerde en was uitgerust met een – voor die tijd –innovatief gecombineerd remsysteem. Kweenie, maar dit lijkt verdacht veel op Italië anders. Forza dan maarDe scooter werd in heel Europa goed ontvangen, waar eigenaren z’n meerdere gezichten in elk aspect van het alledaags gebruik wisten te waarderen. 

In de loop der jaren werd de Forza doorontwikkeld, zonder dat daarbij inbreuk werd gedaan op z’n unieke mix van sportiviteit en GT karakter. “Je zou het niet zeggen als je haar zo ziet staan. Met haar brede, stijlvolle front en voluptueuze kont ziet ze ziet ze er wel aantrekkelijk uit, maar maakt ze geen sportieve indruk. Dat schijn bedriegt merk je als je de nieuwe Honda NSS300 de sporen geeft...” schreven we vijf jaar geleden nog toen Honda de Forza tot NSS300 Forza had opgewaardeerd. Voor die tijd had de – toen nog NSS250 – Forza al flink wat updates gehad. De eerste update stamde uit 2004, toen Honda de Forza van S MATIC elektronisch geregelde CVT voorzag, evenals een diefstalveilige Smart Key (waarmee destijds een chip in de sleutel werd bedoeld), PGM-F1 benzine injectie en ruimte onder het zadel voor twee integraalhelmen.
Elektrisch verstelbare ruit, da's best wel uniek voor een middenklasse maxiscooter

Display oogt een heel stuk sportiever en is overzichtelijk. 
Een jaar later kreeg de scooter ABS, terwijl in 2008 de luxe van de Forza werd uitgebreid met een optioneel audiopakket met speakers, een geüpgradede S MATIC en C-ABS, waarna in 2013 dus de NSS 300 Forza volgde. 

Vijf jaar na die lancering heeft Honda de middenklasse maxiscooter dus opnieuw grondig aangepakt en ‘m tegelijkertijd kortweg Forza 300 genoemd. Zo grondig dat je eigenlijk beter kunt spreken van een compleet nieuw model, wat de kort en bondige Forza 300 naam misschien ook wel verklaart. Alleen al wat design betreft heeft deze nieuwe Forza niets, maar dan ook echt niets gemeen met z’n voorganger die dus vijf jaar op de markt is geweest. Zo plomp als de oude uitzag, zo rank, sportief en sexy is de nieuwe om te zien. Het ‘zit-in’ is blijkbaar toch niet zo’n goed idee geweest en heeft nu het veld geruimd voor ‘zit-op’, waarmee niet alleen het sportieve karakter van de Forza nog eens extra wordt onderstreept, maar wat ook nog eens het comfort ten goede is gekomen. De hoogte van het zadel is van 716 mm naar 780 mm gegaan, waardoor er veel meer ruimte voor de benen is ontstaan. Met mijn 1.72 mtr lengte kon ik me drie zithoudingen veroorloven: met de voeten recht vooruit tegen het schuin oplopende schild, met de voeten recht onder me en met de voeten iets naar achteren tegen het achterste schuine schild. Er kleeft echter ook een nadeel aan de hogere (en ruimere) zit, Meer dan het verkeer dan hè, niet wat weer betreft want die nazomer is echt ongekenddoordat in de vloerplaat geen uitsnede is aangebracht krijg je als kleinere scooterrijder wat lastiger je voeten aan de grond. Een voet gaat nog net, maar allebei lukte mij persoonlijk niet meer. 

Het tweede dat Honda voor het betere GT werk heeft aangepast is het riante windscherm, dat nu door middel van een schakelaar links op het stuur elektronisch over een hoogte van 140 mm is te verstellen. Honda claimt dat het nieuwe windscherm een betere bescherming moet bieden tegen de elementen en tegelijkertijd ook de windruis moet hebben geminimaliseerd, maar dat hebben wij niet echt gemerkt. Tot pak ‘m beet 100 km/u is de hoeveelheid windruis in de helm nog te overzien, maar bij een ritje over de snelweg zullen oordoppen geen overbodige luxe zijn. Hoewel de laagste stand net wat sportiever oogt en zeker in een heerlijk warme najaarszon net effe wat frisser is ging mijn persoonlijke voorkeur op de snelweg toch uit naar de hoge stand, die merkbaar meer bescherming biedt en opmerkelijk genoeg ook stiller was. Om daarna in de stad of op een bochtige dijkweg het scherm te laten zakken tot de lage stand.

Sportief en sexy

Vanuit het zadel heb je zicht op een compleet nieuw dashboard dat net als de rest van het design beduidend appetijtelijker is. De vier klokken van het oude dashboard hebben plaats gemaakt voor twee prominente tellers voor links het toerental en rechts de snelheid, met daartussen een Dus ik kom me daar op dat stoplicht afgedonderd, schiet 't ineens op oranjegroot digitaal display waaruit een waslijst aan informatie is af te lezen: twee tripmeters met bijbehorende verbruiksmeters waartussen met de A-knop kan worden gesurft, een odometer/restkilometers/actueel verbruiksindicator die met de B-knop kan worden aangesproken, aangevuld met bovenin een klokje, indicatoren voor de tankinhoud en koelvloeistof temperatuur en onderin de buitentemperatuur en accuspanning. 

Het luxueuze van de Forza wordt nog eens extra onderstreept door het sleutelloos contactslot, dat door Honda Smart Key wordt genoemd en eerder al (onder andere) bij de populaire SH125/150/300 scooters heeft toegepast. Voordeel is dat je nooit geen sleutel meer nodig hebt, ook niet voor de optionele 45 liter topkoffer (voor het eerst bij een Honda scooter) waarmee ons testexemplaar is uitgerust en dat plaats biedt aan aardig wat sixpacks Corona, om maar even een product uit de supermarkt te noemen. Onder het zadel is trouwens ruimte voor twee integraalhelmen, bovendien is het zo vormgegeven dat er ook een attachékoffertje in past. Handig voor wie met de Forza dagelijks naar kantoor wil gaan. Tot slot is in de kuip ook een opbergvakje aangebracht dat automatisch afsluit wanneer de Forza van contact wordt gezet. Zeg trouwens maar gerust een opbergvak en laat dat je maar weg, het is zo ruim dat er zelfs met gemak een flesje water in past. 

Wat luxe betreft is de nieuwe Forza er dus aardig op vooruit gegaan, en dat is niet het enige. Het ontwikkelingsteam heeft een compleet nieuw chassis ontworpen, waarmee maar liefst 12 kilo van het rijklaargewicht is afgeschraapt, naar een rijklaargewicht van nu 182 kilo. Netjes, zeker als je bedenkt dat de oude Forza 300 al 10 kilo lichter was dan de Forza 250 die hij verving.
LED verlichting - uiteraard. Net als dat 'ie een middenbok én zijstandaard heeft

Vooral die wielstrip vinden we wel vet. Ooit eerder gezien, op een scooter? 

Die krans, da's nu dus ook voor tractiecontrole
Naast dat de scooter 12 kilo lichter is, heeft Honda ook de wielbasis met 35mm ingekort naar nu 1.510mm en is het balhoofd een halve graad steiler gezet op 26,5° (was 27°), terwijl de naloop met 89mm identiek is aan z’n voorganger. De radiateur en de accu zijn tussen de benzinetank en de opbergruimte onder het zadel geplaatst, om de massa zo veel mogelijk te centreren. 

Dankzij de kortere wielbasis is de scooter nu net even een tikkie gemakkelijker door het verkeer te navigeren, dat ‘ie daarnaast de totale lengte 25mm is ingekort naar nu 2.140mm is een mooie bijkomstigheid. Het stuur is 2mm smaller dan het oude model, maar we denken niet dat iemand dat zou hebben opgemerkt. Voor het zicht in de spiegels maken die twee millimeter trouwens ook geen verschil, hoewel het zicht naar achteren goed te noemen is heb je in beide spiegels wel mooi je armen in beeld. De 33mm telescoop voorvork is op comfort afgesteld, maar heeft wel een beperkte veerweg, waardoor echt asociaal hard over drempels knallen niet aan te raden is. In van-dik-hout tempo houdt de achterkant zich trouwens nog verrassend goed, dat dan weer wel. Het 1 inch grotere achterwiel met nu 140/70 R 14” achterband leverde te allen tijde meer dan genoeg grip.

Trouwens, nog even over dat gewicht; de 12 kilo die Honda aan gewicht heeft bespaard heeft niet alleen op de wendbaarheid, maar ook op de acceleratie en het verbruik een positief effect gehad. De Forza wordt aangedreven door dezelfde 279cc vloeistofgekoelde SOHC vierkleps eencilinder als de SH300i, die wordt opgeven voor een topvermogen van 25 pk bij 7.000 toeren en een maximum koppel van 27 Nm bij 5.750 toeren per minuut. Honda claimt dat de 200 meter sprint je nu in 11,1 seconden Tractiecontrole flauwekul? Zeker nog nooit in de regen over tramrails in hartje Amsterdam gereden?lukt met een maximum snelheid van 129 km/u, wat 0,3 seconden en 2 km/u sneller is dan het vorige model. Nu hebben we ook dit niet gecheckt, maar dat ‘ie bij het stoplicht behoorlijk rap van z’n plek is hebben we zeker gemerkt. Wat topsnelheid betreft zaten we binnen no-time op de teller aan de 140 per uur, meer dan genoeg om ook buiten de spits op 130 wegen geen rijdende chicane te zijn. 

Nu zou je op basis van de minimale verschillen in acceleratie misschien denken dat Honda wat aandrijving betreft slechts minimaal heeft vernieuwd, maar dan heb je ’t helemaal mis. Wat deze Forza 300 uniek maakt is dat het de allereerste Honda motorscooter is die met tractiecontrole is uitgerust, of zoals Honda het zelf mooi noemt Honda Selectable Torque Control (HSTC). Geen superingewikkeld systeem op basis van een IMU (Inertia Measurement Unit) zoals in de MotoGP wordt gebruikt, maar een ‘gewoon’ systeem dat elk verschil in voor- en achterwielsnelheid detecteert en op basis van dat gegeven via de benzine injectie het koppel van de eencilinder aanpast, totdat het achterwiel weer tractie heeft. Wanneer de tractiecontrole ingrijpt licht in het display een T indicator op, maar dat is ons in het prachtige nazomerweer niet een keer gebeurd. HSTC kan trouwens eenvoudig met een schakelaar links op het stuur worden uitgeschakeld.

Conclusie

Vijf jaar nadat de Forza tot 300 was opgewaardeerd heeft Honda de populaire middenklasse maxiscooter flink opgewaardeerd. Waar het bij de oude een kwestie was van ‘schijn bedriegt’ omdat ‘ie veel sportiever was dan z’n uiterlijk zou vermoeden, is het nu wederom een kwestie van schijn bedreigt, maar dan andersom. De 2018 Forza 300 oogt een flink stuk sexyer en sportiever dan de versie die hij opvolgt – Onderschriften rijdt ook zo, maar is er vooral wat comfort betreft een heel stuk op vooruit gegaan. 

De Forza stuurt als een tierelier, maar dat deed de oude ook al niet bepaald slecht, maar dankzij de hogere zit doe je dat nu wel met flink wat meer comfort. En dan hebben we ’t nog geeneens over z’n ruime opbergmogelijkheden, uitrusting (tractiecontrole op een scooter, duimpje omhoog) en fraaie afwerking met nu sleutelloos contract (ook voor de optionele topkoffer) gehad. 

Het meest indrukwekkende moment waar we het nog geeneens over hebben gehad is echter wanneer je bij het tankstation de Forza wilt aftanken: elke keer gaat er veel minder in dan je zou hebben gedacht. Gemiddeld kwamen wij net iets meer dan 30 kilometer ver op een liter Euro95, dat sinds vandaag binnen de EU tot E10 is omgedoopt, en dat is gewoon knetterzuinig voor een middenklasse maxiscooter. Handvatverwarming, cruise control en Stop/Start voor in de stad had ‘m helemaal perfect gemaakt, maar daar zal bij Honda nu vast wel aan worden gewerkt. En nu we toch bezig zijn, graag ook een TFT scherm met ingebouwde navigatie...

Elegant scheurijzer, comfortabele zit, tractiecontrole, Smart Key ook voor topkoffer, verbruik

standaard geen handvatverwarming, toch wel windruis. Volgende graag cruise control en Stop/Start

Technische gegevens

Merk/model Honda NSS300 Forza
Motor
Type eencilinder
Koelsysteem vloeistofkoeling
Cilinderinhoud 279 cc
Boring x slag 72 x 68,5 mm
Compr. verh. 10,5:1
Klepaandrijving OHC, 4 kleppen per cilinder
Ontsteking digitale transistor
Starter elektrisch
Benzinetoevoer PGM-F1 injectie
Smering wet sump
Vermogen 25 pk @ 7.000 tpm
Koppel 27 Nm @ 5.750 tpm
Transmissie
Aantal versnellingen Honda S Matic CVT automaat
Eindoverbrenging V-snaar
Koppeling automatisch centrifugaal, droog
Chassis
Frame stalen underbone
Wielbasis 1.510 mm
Balhoofdhoek 26,5°
Naloop 89 mm
Vering voor 33 mm telescoop, niet instelbaar
Vering achter dubbele schokdempers, niet instelbaar
Veerweg voor n.b.
Veerweg achter n.b.
Voorrem enkele schijf 256 mm, C-ABS
Achterrem enkele schijf 240 mm, C-ABS
Voorband 120/70 R 15"
Achterband 140/70 R 14"
Afmetingen
Lengte 2.140 mm
Breedte 755 mm
Hoogte 1.470 mm
Zadelhoogte 780 mm
Gewicht 182 kg rijklaar
Tankinhoud 11,5 liter
Reserve n.b.
Gegevens
Rijbewijsklasse A2
Garantie 2 jaar
Adviesprijs NL € 7.358,00
Adviesprijs BE € 5.699,00
Importeur NL Honda Nederland
www.honda.nl