Zoeken

Test: BMW C 400 X

Smal en slingerend

25 juni 2018

Nou goed, bijna alle gaatjes dan, de wegen zijn zo smal en slingerend dat je toch even twee keer moet kijken voordat je een vrachtwagen inhaalt. En als het nou eens niet zo goed gaat, dan zijn er nog altijd de remmen. Man, die remmen! Het zijn gewoon ByBre spullen, je weet wel, dat B-merk van Brembo. Of zo zou je het zeggen, als je denkt er verstand van te hebben. Mooi niet dus, dit ding remt echt vet hard. Leipe shit ouwe. Niet te veel onderuit met je voeten... maar dat is met opzet gedaan, om 'm niet te lang te makenTuurlijk heb je wel profijt van twee hendels, maar dan nóg. En een beetje scherp ABS laat het je ook gewoon gebruiken. En misschien schelen de Pirelli’s ook nog, maar goed… bij mekaar is het gewoon echt oké. Net als het blok eigenlijk, dus dat past ook wel. Het mag dan “maar” een 25 kW’tje (precies 34 pk… dat zal wel expres gedaan zijn) wezen, juist in de tussensprint is het ding leuk rap! Vanuit stilstand gaat het nog, ook bovenin valt het allemaal best mee, maar daartussen is het bal. Precies het gebied dat je gebruikt als je eh… bijvoorbeeld net niet helemaal stilstaat. Als je effe snel wilt inhalen of op de vlucht bent voor een pizzakoerier. Of nee wacht, dat is natuurlijk andersom. Maar goed, daro dus gaat ’t ding echt lekker van z’n plek. En dan met die remmetjes erbij en het idee dat de C400 zo wendbaar is, daar kun je best een dwars-door-Amsterdam race mee winnen. En rechtop is nou eenmaal sportieverOf Milaan natuurlijk. Of Rome, Hanoi of Rio, wat maakt ’t ook uit. En op de snelweg kun je ook nog prima mee, tot 150 trekt ‘ie het wel. 

Nou ben je natuurlijk pas hip als je onderweg gewoon kunt bellen, muziek luisteren en als je toch bezig bent ook kunt zien waar je heen gaat. Daarvoor is dus het nieuwe scherm met de connectiviteit uitgevonden. Normaal krijg je gewoon heel groot de snelheid in beeld en heel klein in de rand van het beeld nog wat extra informatie, maar een druk op de knop tovert van alles tevoorschijn. Daarvoor is er dus die Jog Dial aan het stuur, samen met de menu scrol knop. Dan kun je kiezen uit dat startscherm met snelheid, je muziek, de navigatie of alles wat je over de scooter wilt weten. De saaie informatie als kilometers, temperatuur en onderhoud dus. Alleen jammer dat dit wel het mooiste scherm is, met 3d plaatjes en alles.
Bergruimte! Niks vinden we leuker... voorin twee vakjes, achterin een Flexcase met ruimte voor een

integraal en een open helm, als je geparkeerd bent. De ruit is verkrijgbaar in twee formaten
De rest is strak gehouden, maar dat was met opzet. Weinig afleiding, niet nadenken, dat was het idee. Dus krijg je de aanwijzingen ook op een heel simpele manier, gewoon de volgende instructie met het aantal (kilo)meters voordat je er bent. Bellen kan dus ook en dat is ook simpel: je kunt scrollen door je telefoonboek, opnemen en neerleggen en als je gebeld wordt krijg je de naam en een afbeelding in beeld. En je hoeft ook niet per se te blijven hangen in bijvoorbeeld het navigatiescherm, je kunt ook gewoon terug naar het normale beeld. Dan krijg je, als het er aan komt, gewoon een pop-up te zien met pijltje naar links, pijltje naar rechts, rotonde of pijltje rechtdoor. Supermakkelijk. Vind ik ook beter werken trouwens, want anders zit je maar steeds naar het scherm te kijken. Met het standaardscherm hoef je niet te kijken totdat je die pop-up ziet en dan is het klaar. Veel relaxter.