Zoeken

Test: BMW C 400 X

Donders leuk

25 juni 2018

De mussen vallen niet zomaar van het dak, ze zijn perfect gaar op het moment dat ze de grond raken. Het is heet, bloedheet. Die helm gaat nog, de jas… vooruit. Maar de kevlar spijkerbroek… laten we zeggen dat ik zelden zoveel heb moeten drinken als nu. Een smeltwaterbeek is er niets bij. Wil je weten waar het Italiaanse merengebied z’n water vandaan haalt, dan weet je het nu. Maar klagen is wel het laatste waar we aan denken, want we mogen rijden met de nieuwe kleine scooter. Mógen ja, want het is leuk. Aaah, Italië! Altijd een genot om te rijden. In korte broek en t-shirt. Nu snap ik waarom dat zo populair is hier...Het is donders leuk. Hier hoef je echt niet op neer te kijken, het is verre van “maar een scootertje”. Tuurlijk, de 650 is nog veel dikker, gaat harder, is veel meer ‘koning scooter’ dan dit. Daar heb ik in het verleden al vaker een kleine loftrompet over gestoken. Maar als dit de toekomst is voor de 400cc klasse, dan zit dat helemaal snor. 

Nou Vincent, wat is er dan allemaal zo speciaal aan die superscooter? Vertel, vertel! Rustig maar, dat was ik ook wel van plan. En superscooter zou ik het niet noemen, het is juist een veelzijdige middenklasser. Zei ik net al, weet je nog. Maar wat ie doet, doet ie ook echt wel top. Dus laten we effe beter kijken. We trappen af met een cliché: het is een BMW. Dat zie je aan het design, dat zie je aan de details. De koplamp is zo overgenomen van een GS, de knoppen komen we op elke andere BMW tegen en als we de iets uitgebreidere variant nemen hebben we ook dezelfde
Rondom LEDverlichting. Niks minder. Dashboard is strak en duidelijk, omdat je meer niet hoeft

Zien we de BMW invloeden al? De bediening is exact hetzelfde als de grote brommers

Overal zie je de BMW-luxe terug. In de tankdop, in het keyless systeem, noem maar op
draaiknop aan het stuur, handvat en zadelverwarming, keyless ride (inclusief tankdop), noem maar op. En dan krijg je ook een fullcolour TFT dashboard, net als op de 850 GS. Inclusief connectiviteit en navigatie, als je de app hebt. Dan is er onder het zadel nog de Flexcase zoals we die op de 650 Sport ook kennen. Kan genoeg in voor tijdens het rijden, kan nog meer in als je geparkeerd staat.

We rijden met de dik uitgeruste versie, zoals te verwachten. De zadel- en handvatverwarming nemen we maar even aan dat ze werken, maar met de rest kunnen we naar hartenlust spelen. BMW was zelfs zo vriendelijk om in elk van de scooters een iPhone in het dashboardvakje te mikken, zodat we ook gebruik konden maken van de navigatie. Best een goed idee, want in plaats van de gebruikelijke voorrijder was het gewoon: volg de aanwijzingen en je komt er vanzelf. Top idee, dat betekent ook eigen tempo en dat betekent: Gentlemen, we have a race. Of nou ja, spelen met het lokale verkeer. Iedereen die ooit hier in de bergen boven Milaan heeft gereden weet wat een logistieke nachtmerrie het is, met te veel verkeer en te weinig ruimte. Ideaal voor een tweewieler, nog idealer voor... nou bijvoorbeeld iets als de C400X. Niet te zwaar, zoveel vermogen kun je toch niet kwijt, niet te groot om alle gaatjes in te schieten en verder lekker simpel. Gasgeven, remmen, sturen, klaar.