Zoeken

Test: BMW C 400 X

Connected Middenklasser

25 juni 2018
Met de nieuwe C400X treedt BMW weer iets verder richting de lichtere klassen. Natuurlijk was dat al het geval met motoren met de F300, maar nu wordt ook de scooterrange uitgebreid. Hier is de C 400 X.

Tekst: Vincent Burger
Fotografie: Daniel Kraus

Donders leuk

De mussen vallen niet zomaar van het dak, ze zijn perfect gaar op het moment dat ze de grond raken. Het is heet, bloedheet. Die helm gaat nog, de jas… vooruit. Maar de kevlar spijkerbroek… laten we zeggen dat ik zelden zoveel heb moeten drinken als nu. Een smeltwaterbeek is er niets bij. Wil je weten waar het Italiaanse merengebied z’n water vandaan haalt, dan weet je het nu. Maar klagen is wel het laatste waar we aan denken, want we mogen rijden met de nieuwe kleine scooter. Mógen ja, want het is leuk. Aaah, Italië! Altijd een genot om te rijden. In korte broek en t-shirt. Nu snap ik waarom dat zo populair is hier...Het is donders leuk. Hier hoef je echt niet op neer te kijken, het is verre van “maar een scootertje”. Tuurlijk, de 650 is nog veel dikker, gaat harder, is veel meer ‘koning scooter’ dan dit. Daar heb ik in het verleden al vaker een kleine loftrompet over gestoken. Maar als dit de toekomst is voor de 400cc klasse, dan zit dat helemaal snor. 

Nou Vincent, wat is er dan allemaal zo speciaal aan die superscooter? Vertel, vertel! Rustig maar, dat was ik ook wel van plan. En superscooter zou ik het niet noemen, het is juist een veelzijdige middenklasser. Zei ik net al, weet je nog. Maar wat ie doet, doet ie ook echt wel top. Dus laten we effe beter kijken. We trappen af met een cliché: het is een BMW. Dat zie je aan het design, dat zie je aan de details. De koplamp is zo overgenomen van een GS, de knoppen komen we op elke andere BMW tegen en als we de iets uitgebreidere variant nemen hebben we ook dezelfde
Rondom LEDverlichting. Niks minder. Dashboard is strak en duidelijk, omdat je meer niet hoeft

Zien we de BMW invloeden al? De bediening is exact hetzelfde als de grote brommers

Overal zie je de BMW-luxe terug. In de tankdop, in het keyless systeem, noem maar op
draaiknop aan het stuur, handvat en zadelverwarming, keyless ride (inclusief tankdop), noem maar op. En dan krijg je ook een fullcolour TFT dashboard, net als op de 850 GS. Inclusief connectiviteit en navigatie, als je de app hebt. Dan is er onder het zadel nog de Flexcase zoals we die op de 650 Sport ook kennen. Kan genoeg in voor tijdens het rijden, kan nog meer in als je geparkeerd staat.

We rijden met de dik uitgeruste versie, zoals te verwachten. De zadel- en handvatverwarming nemen we maar even aan dat ze werken, maar met de rest kunnen we naar hartenlust spelen. BMW was zelfs zo vriendelijk om in elk van de scooters een iPhone in het dashboardvakje te mikken, zodat we ook gebruik konden maken van de navigatie. Best een goed idee, want in plaats van de gebruikelijke voorrijder was het gewoon: volg de aanwijzingen en je komt er vanzelf. Top idee, dat betekent ook eigen tempo en dat betekent: Gentlemen, we have a race. Of nou ja, spelen met het lokale verkeer. Iedereen die ooit hier in de bergen boven Milaan heeft gereden weet wat een logistieke nachtmerrie het is, met te veel verkeer en te weinig ruimte. Ideaal voor een tweewieler, nog idealer voor... nou bijvoorbeeld iets als de C400X. Niet te zwaar, zoveel vermogen kun je toch niet kwijt, niet te groot om alle gaatjes in te schieten en verder lekker simpel. Gasgeven, remmen, sturen, klaar. 

Smal en slingerend

Nou goed, bijna alle gaatjes dan, de wegen zijn zo smal en slingerend dat je toch even twee keer moet kijken voordat je een vrachtwagen inhaalt. En als het nou eens niet zo goed gaat, dan zijn er nog altijd de remmen. Man, die remmen! Het zijn gewoon ByBre spullen, je weet wel, dat B-merk van Brembo. Of zo zou je het zeggen, als je denkt er verstand van te hebben. Mooi niet dus, dit ding remt echt vet hard. Leipe shit ouwe. Niet te veel onderuit met je voeten... maar dat is met opzet gedaan, om 'm niet te lang te makenTuurlijk heb je wel profijt van twee hendels, maar dan nóg. En een beetje scherp ABS laat het je ook gewoon gebruiken. En misschien schelen de Pirelli’s ook nog, maar goed… bij mekaar is het gewoon echt oké. Net als het blok eigenlijk, dus dat past ook wel. Het mag dan “maar” een 25 kW’tje (precies 34 pk… dat zal wel expres gedaan zijn) wezen, juist in de tussensprint is het ding leuk rap! Vanuit stilstand gaat het nog, ook bovenin valt het allemaal best mee, maar daartussen is het bal. Precies het gebied dat je gebruikt als je eh… bijvoorbeeld net niet helemaal stilstaat. Als je effe snel wilt inhalen of op de vlucht bent voor een pizzakoerier. Of nee wacht, dat is natuurlijk andersom. Maar goed, daro dus gaat ’t ding echt lekker van z’n plek. En dan met die remmetjes erbij en het idee dat de C400 zo wendbaar is, daar kun je best een dwars-door-Amsterdam race mee winnen. En rechtop is nou eenmaal sportieverOf Milaan natuurlijk. Of Rome, Hanoi of Rio, wat maakt ’t ook uit. En op de snelweg kun je ook nog prima mee, tot 150 trekt ‘ie het wel. 

Nou ben je natuurlijk pas hip als je onderweg gewoon kunt bellen, muziek luisteren en als je toch bezig bent ook kunt zien waar je heen gaat. Daarvoor is dus het nieuwe scherm met de connectiviteit uitgevonden. Normaal krijg je gewoon heel groot de snelheid in beeld en heel klein in de rand van het beeld nog wat extra informatie, maar een druk op de knop tovert van alles tevoorschijn. Daarvoor is er dus die Jog Dial aan het stuur, samen met de menu scrol knop. Dan kun je kiezen uit dat startscherm met snelheid, je muziek, de navigatie of alles wat je over de scooter wilt weten. De saaie informatie als kilometers, temperatuur en onderhoud dus. Alleen jammer dat dit wel het mooiste scherm is, met 3d plaatjes en alles.
Bergruimte! Niks vinden we leuker... voorin twee vakjes, achterin een Flexcase met ruimte voor een

integraal en een open helm, als je geparkeerd bent. De ruit is verkrijgbaar in twee formaten
De rest is strak gehouden, maar dat was met opzet. Weinig afleiding, niet nadenken, dat was het idee. Dus krijg je de aanwijzingen ook op een heel simpele manier, gewoon de volgende instructie met het aantal (kilo)meters voordat je er bent. Bellen kan dus ook en dat is ook simpel: je kunt scrollen door je telefoonboek, opnemen en neerleggen en als je gebeld wordt krijg je de naam en een afbeelding in beeld. En je hoeft ook niet per se te blijven hangen in bijvoorbeeld het navigatiescherm, je kunt ook gewoon terug naar het normale beeld. Dan krijg je, als het er aan komt, gewoon een pop-up te zien met pijltje naar links, pijltje naar rechts, rotonde of pijltje rechtdoor. Supermakkelijk. Vind ik ook beter werken trouwens, want anders zit je maar steeds naar het scherm te kijken. Met het standaardscherm hoef je niet te kijken totdat je die pop-up ziet en dan is het klaar. Veel relaxter. 

Conclusie

Bij mekaar kun je lang en kort praten over de C400X, maar het is wat het is. Je bent langer bezig over z’n uiterlijk dan hoe het rijdt en dat is natuurlijk helemaal prima. Vind je blauw niet mooi, dan is er altijd nog wit en een zwarte zit er ook nog aan te komen. Vind je de ruit niet groot genoeg, dan is er nog een grotere, net alsnog een paar andere accessoires. Wordt geregeld. En als er nou nog iets niet is, dan komt dat vanzelf. Ik heb al meer mensen horen vragen om een koffer. Kappen en draaien, en dat liefst eindeloos vaakWaarom zou ik niet weten, maar goed... je kunt het maar willen. De chique versie heeft al aardig wat opties aan boord, inclusief het keyless systeem waardoor je nooit meer je sleutel uit je zak hoeft te halen. Of dat op de grachtengordel ook zo goed werkt moeten we nog zien, maar het hoeft niet… je kunt altijd de gewone versie met sleutel nemen. Ben je ook in een keer klaar. 

Oftewel. Met de nieuwe C400X stapt BMW in de populaire, goed verkopende middenklasse en kunnen bijvoorbeeld de Yamaha X-Max 400, Burgman 400 of Kymco Xciting 400 hun borst natmaken. De prijs van de BMW zou standaard onder de 7000 euro moeten blijven, dat beloven ze, maar met de accessoires kom je er waarschijnlijk toch boven. De echte prijs moet nog bekend gemaakt worden.

tussensprints, remmen, afwerking

er is altijd een meerprijs voor accessoires en opties. Gewoon rekening mee houden


Dus Vincent, hoe leuk is die scooter nou?

Technische gegevens

Merk/model BMW C 400 X
Motor
Type eencilinder
Koelsysteem vloeistofkoeling
Cilinderinhoud 350 cc
Boring x slag 80 x 69,6 mm
Compr. verh. 11,5:1
Klepaandrijving SOHC, 4 kleppen
Ontsteking Digitaal, BMW BMS-E2 motormanagement
Starter Elektrisch
Benzinetoevoer Injectie
Smering dry sump
Vermogen 34 pk @ 7.500 tpm
Koppel 35 Nm @ 6.000 tpm
Transmissie
Aantal versnellingen CVT transmissie
Eindoverbrenging ketting in oliebad
Koppeling centrifugaal
Chassis
Frame stalen buisconstructie met aluminium spuitgietwerk-deel
Wielbasis 1.565 mm
Balhoofdhoek 26,4°
Naloop 81 mm
Vering voor 39 mm telescoop, niet instelbaar
Vering achter Monoshock, veervoorspanning instelbaar
Veerweg voor 110 mm
Veerweg achter 112 mm
Voorrem Dubbele schijf 265 mm, vierzuiger remklauw, ABS
Achterrem Enkele schijf 265 mm, eenzuiger remklauw, ABS
Voorband 120/70 ZR 15"
Achterband 150/70 ZR 14"
Afmetingen
Lengte 2.210 mm
Breedte 835 mm
Hoogte 1.305 mm
Zadelhoogte 775 mm
Gewicht 204 kg rijklaar
Tankinhoud 12,8 liter
Reserve 4 liter
Gegevens
Rijbewijsklasse A2
Garantie 2 jaar
Adviesprijs NL circa € 7.000,00
Adviesprijs BE n.b.
Importeur NL BMW Motorrad Nederland
www.bmw-motorrad.nl