Test: Honda CBR1000RR Fireblade en Fireblade SP
Conclusie
We hebben er lang op moeten wachten en misschien nog wel langer naar uitgekeken, maar wie het geduld heeft bewaard wordt daarvoor met de nieuwe Fireblade meer dan beloond. De 2017 CBR1000RR Fireblade heeft een ‘opstappen en meteen knallen’ gevoel waar Honda al sinds jaar en dag patent op heeft en net als eigenlijk alle Blades lijkt het helemaal niet zo snel te gaan, tot je ergens in je ooghoek in het display de snelheid ziet en je veel harder rijdt dan je had verwacht. Hoewel de SP met z’n uitgebreid instelbare semi-actieve Öhlins vering, Brembo M50 Monoblocs en waanzinnige styling met titanium tank de allervetste is zou voor mij ook de standaard Fireblade al prima voldoen, ware het niet voor de Tokico remmen die tegenvielen. Maar misschien dat met andere remblokken dat probleem snel is opgelost.
Total Control - opstappen en knallen, zithouding, feedback
'Maar' 189 pk, Tokico remmen standaard Blade, wheelie controle niet separaat instelbaar