Zoeken

Vergelijk lichte middenklasse adventurebikes

Kawasaki Versys 650

9 augustus 2016
Inhoudsopgave
Vergelijk lichte middenklasse adventurebikes
Verschoven interesse
Suzuki V-Strom 650
Honda NC750X
Yamaha Tracer 700
Kawasaki Versys 650
Mening van: Ed
Mening van: gastrijdster Daniëlle
Conclusie
Technische gegevens

Kawasaki Versys 650

En dan is er nog de Versys. Nog zo’n evergreen (woordgrapje), maar toch van een ander kaliber dan de Suzuki. Na een aantal jaar zoeken is de Kawasaki nu volwassen geworden en aangeland bij een uiterlijk dat ‘m past. Minder speels wellicht, maar wel wat beter passend bij de familie. EKawasaki Versys 650 Kawasaki Versys 650
Nog zo'n herkenbare smoel. Tellertje verdrinkt een beetje in 't enorme kuipwerk
Kawasaki Versys 650 Kawasaki Versys 650
Over vering niks te klagen, makkelijk het meest uitgebreide van het stel
Kawasaki Versys 650 Kawasaki Versys 650
Ja, 'dat kennen we ergens van'. Typisch Kawa typeert ook de Verys
n daarmee heeft de motor ook wat meer bescherming voor de elementen gekregen, want de topkuip is gewoon een stuk groter geworden.

Gek genoeg is hiermee ook het wat lichte karakter ook wat verdwenen en heb je niet meer het idee met ‘maar een 650je’ rond te rijden. iets wat Suzuki ook al had uitgevonden en dus niet per definitie slecht. Het blok, ook al zo’n bekende, levert al sinds jaar en dag leuk vermogen op een aangename manier, het bewijs daarvan zit ‘m niet alleen in de verkoopaantallen, maar ook in het feit dat Kawasaki hetzelfde blok gebruikt in ER6 en Vulcan S, zonder noemenswaardige problemen. Qua karakter kan het zich nog het beste meten met de twin van de Yamaha, qua opbouw schelen ze dan ook het minst van deze vier. Ook rijdend lijken de twee krachtbronnen redelijk goed op elkaar. Toch wil de twin van de Kawa wel meer trillen. Wat we niet gedacht hadden was dat dit juist de motor was waar onze dame zich het minst prettig op voelde, met name wat de trillingen betreft.

En het moet gezegd worden, het blok loopt rauw, een stuk minder mooi dan de Yamaha. Alleen, daar is omheen te rijden en uitgerekend dit apparaat rijdt op de snelweg weer prachtig, zonder gevoelsverlies in de vingers. Dat komt echter door een heel ander trucje: net als de Yamaha is dit blokje een stuk hoogtoeriger, wat blijkt uit de hoeveelheid toeren die het mag draaien voordat de toerenbegrenzer ingrijpt. Doe je dat ook, dan merk je dat je op kruissnelheid eenvoudig bóven het kritische gebied van trillingen zit. Er zijn hele volksstammen die weglopen met de Kawa twin, er zijn ook regelrechte tegenstanders, ieder z’n meug. EKawasaki Versys 650r zijn er ook die er een andere uitlaat op zetten, maar behalve luider zal het nooit oorstrelend mooi worden. Soit, dan heb je tenminste een keer profijt bij een stille uitlaat.

Maar dan is er nog de rest van de motor. Zoals gezegd is het een forsere, zwaardere machine dan de Yamaha en dat is te merken. Alleen wordt de Kawa daar niet slechter van. De Versys ramt met evenveel zo niet meer vertrouwen over een dijk of een binnendoorweg en dat heeft een reden. In tegenstelling tot alle drie andere motoren is de Versys uitgerust met onderdelen die een flink niveau hoger staan. Een upside down voorvork in plaats van een simpele telescoop, instelbaar bovendien. En een bijpassende achterschokbreker maken samen een voelbaar verschil; de Versys is minder straf afgeveerd als de Tracer, maar houdt qua demping minstens zo goed de weg vast. De banden doen de rest, de feedback is groot genoeg om opnieuw elke beschikbare centimeter te benutten als je zou willen. Nog een voorbeeld: aVerbruik

Hoogst: 1:15,9
Laagst: 1:23,5
Gemiddeld: 1:19,8
ls enige is de Versys voorzien van instelbare hendels. Wordt vaak genoeg over geklaagd, dan mogen we ook wel eens melden als het er wél op zit. Bij deze.

Maar het grootste verschil met de Yamaha is dat je voelt dat het de Versys niet kan schelen of je ‘m solo rijdt of anders toch maar met kampeergerei, schoonmoeder en halve roedel sledehonden aan boord rijdt. Dat zal misschien z’n effect hebben op de acceleratie, maar de motor is er stevig genoeg voor.

Kawasaki Versys 650 

Kawasaki Versys 650
Duidelijk een Versys. Het duurde even, maar nu heeft Kawa het design wel voor elkaar
Kawasaki Versys 650 Kawasaki Versys 650
Ook hier weer een forse achterbrug en aardige uitristing. Blok is ook al niks op aan te merken, al is het nog geen V-twin
Kawasaki Versys 650 Kawasaki Versys 650
Knopjes uit de la 'klassiek maar het werkt', geïntegreerrde kofferhouders  zijn altijd een goed idee

  • Goed uitgerust, berekend op wat extra, vering, uitgebalanceerd
  • Niet de lichtste, niet de kleinste, niet spannend, trillingen