Zoeken

Test: Mugen Shinden Yon TT Zero racer

Verslavend

20 januari 2016
Inhoudsopgave
Test: Mugen Shinden Yon TT Zero racer
Groen is cool
Sound of Silence
Verslavend
Technische gegevens

Mugen Shinden Yon

Met de Japanse MotoGP race een maand eerder op het program was het circuit van een volledig nieuwe asfalt laag van het type biljardlaken voorzien, totaal geen vergelijk met de straten op het eiland Man. De fors ogende Showa Big Piston Front was goed opgewassen tegen het niet bepaald misselijke totaalgewicht van machine en rijder in combinatie met de vertraging die door de NMugen Shinden Yonissin remmen kon worden gerealiseerd. Niks geen achterwiel in de lucht of ongecontroleerd opzij, niks van lijn veranderen, vertragen, de hoek omgaan en wegschieten, dat verhaal. Het hielp daarbij wel om eerst de achterrem te gebruiken, wat met de hendel op het linkerstuur gemakkelijk te doen is, voordat de zeszuigers aan de voorkant aan het werk werden gezet. Voor John McGuinness zal het een verademing zijn geweest, gewend als hij is aan zijn duimrem voor de achterrem op z’n Fireblade Superbike. In de – wat bij een 600 een derde versnellingsbocht zou zijn geweest – snelle knik aan het einde van het rechte stuk bij de pits, gaf het op het voorwiel gerichte gewicht van de Mugen zoveel vertrouwen dat de vaart er goed in kon worden gehouden. Dit is een erg verslavende motor die ik graag in de echte wereld op een bochtige weg eens aan de tand zou willen voelen.

Want dat is waar ik hoop dat deze Mugen Shinden een dezer dagen terecht zal gaan komen – in een land bij jou, of – eerlijk gezegd – liever bij mij in de buurt. Dat is namelijk wat volgens Mugen CEO Tomoyuki Hashimoto op de planning staat. “we zijn aan het overwegen om de Shinden in productie te gaan nemen en wereldwijd te gaan verkopen. We overwegen alle opties, maar het zal waarschijnlijk nog twee tot drie jaar duren voordat deze ambitie werkelijkheid wordt. We willen graag een manier vinden om deze technologie naar klanten te gaan brengen.”