Zoeken

Vergelijk BMW K1600 GTL Exclusive en Ducati 1199 Panigale R

Zullen we dan maar?

21 december 2014
Inhoudsopgave
Vergelijk BMW K1600 GTL Exclusive en Ducati 1199 Panigale R
BMW, Pur Vergnügen
Ducati, Cuore Sportivo
Zullen we dan maar?
U.S.S. BMW
Harz? Kéiharz.
Freude am Fahren
Alhoewel...
Is dat niet....
Conclusie
Technische gegevens

K1600-Panigale 1935
Eh ja... die tegen die? Interessant.

Ja graag.. stel: je hebt een Duc als deze. Dan zou het echt eeuwig zonde zijn om daar niet een circuit mee op te zoeken. Goed, het is officieel een wegmotor en wij zijn lang niet de godenzonen die de Panigale rechtvaardigen kunnen, maar het niet eens willen proberen zou een lijfstraf op moeten staan. Maar de ultieme circuitmotor in een test zonder circuit? Misschien een andere keer. Alleen… hoe kom je daar en hoe komen je spullen er? WDucati 2014 1199 Panigale R'Weet je heel zeker dat dit een goed idee is geweest?' Weet ik veel, jij hebt 't verzonnen!e weten uit ervaring dat reizen met een superbike qua praktisch nut eh… een uitdaging kan zijn. Maar laat dat nou net het allersterkste punt zijn van de BMW. En zo komt het dat de K1600 zich mag bewijzen met bagage voor twee, inclusief een extra outfit voor het circuitwerk en alle apparatuur benodigd om het avontuur vast te leggen. Dat gaat prima, omdat totaan het verzamelpunt aan de grens ondergetekende kan uitproberen hoeveel functies het dashboard kent, wat de maximumsnelheid is van het cruise control en in hoeveel stappen de handvat- en zadelverwarming te regelen zijn. Dat blijken er bijzonder veel te zijn, tegen de tijd dat ik arriveer heb ik nog niet de helft van alle functies uitgeprobeerd. Bedoel: heb af en toe toch op het verkeer moeten letten. Maar dat neemt niet weg dat we al wel een paar dingen opgemerkt hebben. Die cruisecontrol is bijvoorbeeld niet adaptive… misschien ook maar een geluk ook, geen idee of een plots hard remmende motor zo’n goed idee zou zijn als je het niet zelf doet. MBMW 2014 K1600 GTL ExclusiveToet. De Cruiseterminal is er niks bijaar wat belangrijker is: de radio, toch één van de features van de motor, is eigenlijk alleen goed hoorbaar als je uit de rijwind zit. En dat houdt in dat de elektrische ruit omhoog moet – zó hoog dat je er niet meer overheen kijken kunt en dat is vooralsnog jammer. De uitstekend goede fauteuil wordt overgedragen en ingewisseld voor het postzegeltje dat doorgaat voor het zitje van de Panigale. Het zal nog wel even duren voordat we dat als pluspunt zien, naar alle waarschijnlijkheid pas écht in de paddock van het circuit. Het zij zo.

Toch is de Panigale een zegening als je ‘m vergelijkt met andere superbikes. De zit is goed uitgekiend en ruimer dan je verwachten zou. Prima argumenten. En wat  het snelwegrijden betreft, dat gaat prima zodra je er de ruimte en gelegenheid voor hebt. De kunst daarbij is de juiste snelheid te kiezen: te hoog en je zit alsnog óf verkrampt te zorgen dat je geen hinder ondervindt van de rijwind, óf een nek als een beer te ontwikkelen. Te langzaam en je nek en hoofd zitten wel goed, maar andere ledematen gaan protesteren omdat ze je bovenlijf non stop omhoog moeten zien te houden. Beide is mogelijk. Bijkomend voordeel van de R is het iets hogere kuipruitje dat je in staat stelt een iets hogere kruissnelheid aan te houden. En uiteraard is er nog een voordeeltje aan Duits rijden: je kunt nog eens uitproberen hoe hard de motor nou écht kan…. Of minstens een poging wagen voordat je van het gas of in de ankers moet voor een traag inhalende automobiel. Terug naar de kruissnelheid: een blik achterom leert dat die niet eens zo ver van de van de BMW ligt. Frustrerend genoeg, maar als de midlifecrisis aan boord ook nog even langszij komt om kenbaar te maken hoe blij hij is met cruisecontrol en je probeert te laten meegenieten van een soundsysteem op 31 is de vernedering compleet. Aan de andere kant: Ducati heeft er maarliefst vier cilinders minder voor nodig. Het zijn dit soort momenten dat je beseft waar je je geld voor uitgegeven hebt. Zóveel vermogen, zoveel potentieel, op de Duc de belofte voor nog zoveel méér, op de BMW het besef zoveel te hebben en de Panigale te kunnen volgen… dat is de soort luxe die je verwacht. 

BMW 2014_K1600_GTL_1948Ja echt, een 'parkeerlicht'. Gaat aan als je het contact afzet en dimt automatisch. En uiteraard via het dashboard naar smaak in te stellen...