Zoeken

Vergelijk BMW K1600 GTL Exclusive en Ducati 1199 Panigale R

Ducati, Cuore Sportivo

21 december 2014
Inhoudsopgave
Vergelijk BMW K1600 GTL Exclusive en Ducati 1199 Panigale R
BMW, Pur Vergnügen
Ducati, Cuore Sportivo
Zullen we dan maar?
U.S.S. BMW
Harz? Kéiharz.
Freude am Fahren
Alhoewel...
Is dat niet....
Conclusie
Technische gegevens

 Ducati 2014_1199_Panigale_R_1675
'Laat mij eens?' Tuurlijk joh, leef je uit. Succes....

Ben je net op adem gekomen, komt Ducati met het volgende juweeltje: de Panigale R. En dat is traditioneel al minstens zo’n speciaal geval als de BMW, want ook nog even een dikke toef bovenop het tot op dat moment ‘vetste’ model. Of tenminste, normaal gesproken en als we de Superleggera even niet meetellen. VDucati 2014 1199 Panigale R Ducati 2014 1199 Panigale R
Mocht je een stilstaande Panigale treffen, dan zijn dit de dingen om 'm aan te herkennen
Ducati 2014 1199 Panigale R
Omdat Angry Birds zo 2012 is....
Ducati 2014 1199 Panigale R Ducati 2014 1199 Panigale R
Klein beetje carbon, groot beetje aluminium, totaal Panigale
ooruit, dan doen we dat niet. Al kunnen we de smoes van ‘dit is nog betaalbaar voor de gewone man’ dit keer ook niet echt met droge ogen gebruiken. Wat wel telt: de Superleggera was niet ‘ongeveer even duur’ geweest. En is uitverkocht, dus oud nieuws. Of zoiets.

Hoe grillig het verloop bij Ducati ook kan zijn, een paar zaken zijn al tijden gelijk: men neme de Superbike die op zich al genoeg tot de verbeelding spreekt, zet daar een uitvoering met meer mooie spulletjes naast en noem die S. Dat is degene die vaak de meeste populariteit geniet. Met Öhlinsen, iets meer electronica, het beste van Brembo en eventueel nog een mooie uitlaat is dit ‘de Duc der Ducs’. Totdat daar nog een extra superdik gepimpte machine bij komt te staan met de R aanvulling. Deze is nog begeerkijker maar het prijsverschil maakt ‘m ook ver boven budget. En even tussen ons: dit is vaak de versie met die extra’tjes die wel erg exclusief zijn, maar al heel snel hun weg vinden naar de andere versies. Dat kan zijn een extra tuning, dat kan een extra gadget zijn, dat kan extra elektronica zijn. Had de 1198 R als eerste een quickshifter, een jaar later had de Panigale deze ook, om maar een voorbeeld te noemen. En de geschiedenis herhaalt zich, de Panigale R mag zich beroepen op race ABS, voor 2015 zien we op de 1299 PDucati 2014 1199 Panigale RDus Ed, als jij nou op de Duc gaat zitten, kom je ook nog eens op de foto. Muhahaha...anigale… inderdaad (en nog iets verbeterd ook). En toch, op het moment van verschijning is de Panigale R absoluut de top van de lijn en zo ook nu. En uiteraard is er meer aan de hand. Zo is de Duc uiteraard voorzien van meer carbon, een verstelbaar swingarmdraaipunt, titanium drijfstangen (als in de Superleggera… dus kun je toch tegen je maten zeggen dat er Superleggera stukjes in je Duc zitten) en als gevolg van de eigenschappen daarvan mag het blok 500 toeren méér draaien. Lijkt weinig, maar het kan net genoeg uitmaken. En uiteraard datgene wat nog het meest in het oog springt: die aluminium tank. Voeg daar tot slot nog een afwijkend streepje aan toe en de kenners weten genoeg als ze ‘m in het wild zien staan: Daar zit een prijskaartje aan… Toch: sinds de Panigale alle grenzen verlegde is de klasse niet meer hetzelfde: 195 pk, 189 kilo -zonder benzien- en een rijwielgedeelte dat de regels herschrijft. En van dat pakket is dit de meest extreme versie, dus zeggen we: ja graag. 

 Ducati 2014_1199_Panigale_R_1547