Motorfreaks - Vergelijk BMW K1600 GTL Exclusive en Ducati 1199 Panigale R - U.S.S. BMW

Zoeken

Vergelijk BMW K1600 GTL Exclusive en Ducati 1199 Panigale R

U.S.S. BMW

21 december 2014
Inhoudsopgave
Vergelijk BMW K1600 GTL Exclusive en Ducati 1199 Panigale R
BMW, Pur Vergnügen
Ducati, Cuore Sportivo
Zullen we dan maar?
U.S.S. BMW
Harz? Kéiharz.
Freude am Fahren
Alhoewel...
Is dat niet....
Conclusie
Technische gegevens

BMW 2014_K1600_GTL_1639
Tja, qua diepgang komt de GTL nog best ver. Mag ook wel als je jezelf bombardeert tot Toerkoning. Maar een jetski is het nou ook weer niet

Sowieso is het de BMW die uiteindelijk bepaalt, we zijn afhankelijk van de navigatie aan boord voor het vinden van onze bestemming en onderweg van het vinden van een benzinestation zodra de Duc daarom vraagt. Niet altijd even moeilijk, ze staan immers aangegeven, maar bij het wisselen van wegnummer bij een knooppunt kun je daar soms toch voor een verrassing mee komen te staan. Verder is het aan boord van het Rode Gevaar vooral een kwestie van uitzitten in de wetenschap dat jouw beurt nog wel komt. Spelen met de electronica is ook maar kort leuk doordat alle functies op de motor ook echt functioneel zijn en iets veranderen aan de rijkwaliteit; er zitten geen pretfuncties op de Duc. Niet degene die je onderweg gebruiken kunt, zBMW 2014 K1600 GTL Exclusive Ducati 2014 1199 Panigale R
Vergeet Xenon, LED is het nieuwe zwart. Zeker als het zo smakelijk geserveerd wordt
BMW 2014 K1600 GTL Exclusive Ducati 2014 1199 Panigale R
Een troon en een postzegel. Maar laat ze bij BMW nooit horen dat we hun duozit een postzegel noemen
aken als finetuning en de kleur van het dashboard zijn enkel stilstaand te bedienen. En zelfs dan val je vanzelf in de meest comfortabele setting: in dit geval ‘Rain’ omdat met de keus van omstandigheden niet alleen het blokkarakter maar ook de vering veranderd wordt. Na de eerstvolgende stop worden de vering van ‘rain’ gecombineerd met het karakter van ‘sport’ (wel vol vermogen, niet de maximaal agressieve respons, ABS op beide wielen) en daar blijft het bij.

Dat ABS komt overigens niet veel later goed van pas als –uiteraard geheel onverwacht, zagen we echt niet aankomen- niet alleen het verkeer fors toeneemt maar ook de hemelsluizen openen. Nou is een dure motorfiets één ding, een dure motorfiets in de file is al een stuk spannender. In de regen. Op Supercorsa’s. Laten we het er over eens zijn dat dat niet de allerbeste kant is van de Panigale. En net als je denkt dat het wel weer een beetje gaat met een iets hoger tempo komt de klapper: aquaplaning. Yup, Supercorsa’s in de regen, topidee..

En de BMW Schipper? Die heeft het óók zwaar: die is vergeten een MP3-speler mee te nemen en moet dus genoegen nemen met welke zender toevallig sterk genoeg is voor een storingsvrij signaal. En wat eerst nog een zegen bleek begint meer en meer een forse irritatie te worden: de ruit en zijn aerodynamysche karakter heeft niet aBMW 2014 K1600 GTL Exclusivelleen invloed op de hoorbaarheid van genoemde radio, maar ook op het zicht. Met de ruit laag genoeg heeft turbulentie vrij spel, dus de enige optie is: omhoog dat ding. Maar bij kou en regen blijft er van helder zicht dan weinig over…

Goed van zin als we zijn kunnen we er nog dusdanig om lachen dat “morgen alles beter is” en zo beschouwen we deze dag eenvoudig als verbindingsroute. Wat Dakar kan, kunnen wij ook. Een goed idee, veel droger wordt het niet meer.
Kleine tegenslag de volgende morgen als we uit het raam van het hotel kijken: veel droger is het niet. Al regent het niet meer hebben de wegen amper nog de kans om uit zichzelf op te drogen. Maar er gloort hoop: we bevinden ons midden in de heuvelachtige en dik beboste gebieden van de Harz en ons circuit ligt daar enkele tientallen kilometers buiten. De lokale buienradar geeft ons gelijk: in Oschersleben hangt een zwak zonnetje met een regenkans van slechts een paar procent. Tijd om te toeren.

Ducati 2014_1199_Panigale_R_1787