Zoeken

Vergelijk BMW K1600 GTL Exclusive en Ducati 1199 Panigale R

Is dat niet....?

21 december 2014
Inhoudsopgave
Vergelijk BMW K1600 GTL Exclusive en Ducati 1199 Panigale R
BMW, Pur Vergnügen
Ducati, Cuore Sportivo
Zullen we dan maar?
U.S.S. BMW
Harz? Kéiharz.
Freude am Fahren
Alhoewel...
Is dat niet....
Conclusie
Technische gegevens

Ducati 2014_1199_Panigale_R_1866
Verrek, ja!

Toch maken we onderweg terug naar het basiskamp nog even tijd om op een schone en droge weg nu wél goede rijfoto’s te maken. En eindelijk kunnen we ruiken aan het potentieel wat de Ducati onder z’n leden heeft. Heel even kan de twin ons laten proeven aan wat er allemaal mogelijk had kunnen zijn en dat maakt veel goed. Uiteindelijk belooft het meer dan we hier nu zelf kunnen ondervinden, maar dat de motor nóg meer te bieden heeft dan de standaard PDucati 2014 1199 Panigale R Ducati 2014 1199 Panigale R
Ongetwijfeld dat Ducati al lang een ontwerp klaar heeft voor een wiel met nóg minder spaken. Quickshifter werkt perfect...en voor volgend jaar ook omlaag. Dat wordt wat.
anigale is glashelder. Het verschil met de BMW eveneens. In plaats van schipper op je eigen brug ben je op de Duc veel meer degene die bepaalt wat er gebeurt. Al valt dat met het gas open alsnog te betwijfelen als je echt alle registers open moet trekken om maar aan boord te blijven, maar dat is jou juist de bedoeling van het ding. Een laag gewicht en explosief vermogen betekent één ding: dat rijwielgedeelte kan maar beter héél erg goed zijn wil dit in goede banen blijven lopen. En dat is het. Als referentie heb ik alleen de ervaring met een 899 op Assen, maar hoewel die qua rijgemak veel beter te mannen is, weet je wel direct: dit kan nog veel meer hebben. En dat heeft de Panigale R, ten overvloede. Met de gedachte daarbij geholpen te worden door ABS, tractiecontrole en een quickshifter kan het niet anders zijn dan een van de beste WK Superbike simulaties van dit moment. En dat is gewoon te koop! Of nou ja, “gewoon”… laten we zeggen dat je je over het zitcomfort van het zadel niet druk meer maakt.

BMW 2014_K1600_GTL_1913Ducati 2014_1199_Panigale_R_1880
Zo, effe compenseren!

Het blijkt een zeldzaam momentje. Ook op de terugweg wordt ons namelijk opnieuw duidelijk gemaakt wie er nou echt de baas is. En waarom we normaliter ook alweer altijd om het Ruhrgebied heen rijden. In de wijde omtrek is er geen seconde kans de Duc nog eens goed open te trekken en dat vinden we niet eens erg meer. MBMW 2014 K1600 GTL Exclusive BMW 2014 K1600 GTL Exclusive
Oh hee, nog meer knopjes! En laadruimte. Zeeën laadruimte. Echooooooo
oegebeukt door de hoeveelheid regen die normaal gesproken in films nog overdreven geacht worden hebben we al lang de handdoek in de ring gegooid, ook al klaart het richting Nederlandse grens zienderogen op. Wat maakt het uit als het toch te druk is om er echt gebruik van te kunnen maken? We zijn toch al nat genoeg ook, dat waait niet meer droog. Goed, we worden ook niet natter meer en de temperatuur is nog te doen, maar eerder regende het zó hard dat zelfs eigenwijze Ed, gezeten op de K1600, het te gek vond en besloot te schuilen bij een tankstation. Blij toe, want hoe goed hij eerder liet weten niet onder de indruk te zijn van mijn Panigale avonturen op het circuit, zo hard mocht ik iets later aanhoren dat hijzelf op de oprit over twee wielen glijdend de vangrail net wist te vermijden. Ach, die Supercorsa’s. En ach, die knaken, moet je niet op letten joh.

BMW 2014_K1600_GTL_1843
Los ja! Woohoo!