Zoeken

Introductie SYM Maxsym, Joymax en Fidddle

MaxSYM 600

23 april 2014
Inhoudsopgave
Introductie SYM Maxsym, Joymax en Fidddle
Fiddle III
Joymax
MaxSYM 600
Conclusie
Technische gegevens

Sym MaxSYM 600

Dan komen we bij het klapstuk… de dikke 600cc MaxSYM. 45 pk jongens, da’s wel effe wat anders. Klinkt misschien voor motorfietsen nog steeds niet als echt veel, maar bedenk dat een Suzuki Burgman er 55 heeft en je ziet dat de SYM daar toch leuk in de buurt komt. Voor een scooter van zo’n € 2500,- minder is dat helemaal niet gek.  Toch zijn er uiteraard verschillen, dat prijsverschil moet toch ergens vandaan komen. Grootste factor is de aandrijving, de SYM wordt aangedreven door een stuk eenvoudiger ééncilinder en heeft daarbij een veel meer klassieke ophanging en aandrijving dan de Suzuki. Maar verder? Dubbele schijf met radiale klauwen en ABS, een uitgebreid dashboard, kSym MaxSYM 600 Sym MaxSYM 600
De kenmerken van een dikke scooter, zowel voor als achter
Sym MaxSYM 600
Matzwart met rood, ook bij andere merken synoniem voor  'sportief' en stealth achtig
Sym MaxSYM 600 Sym MaxSYM 600
Rimstriping, waveschijven en -jawel!- radiale vierzuigers. Dacht 't wel
arakteristieke LED dagverlichting ( zo karakteristiek dat SYM het een kenmerk durft te noemen: alle scooters hebben de typische LEDs om de scooters ook in het duister een mate van herkenbaarheid te geven), laadvermogen te over (twee integraalhelmen)…wat wil je nog meer? Nou goed, er zit geen standaard handvatverwarming op of elektrisch verstelbare ruit ( of spiegels), maar net zo makkelijk wél een rugsteuntje voor de passagier.

De MaxSYM zit dan ook vorstelijk en had het niet aan de twijfelachtige weersomstandigheden gelegen, dan hadden we zeker op zoek kunnen gaan naar de grens van de grondspeling. Voor zover we dat hebben kunnen proberen is die ruim genoeg, maar met de massa en de wegligging zoals ‘ie is zou je daar graag eens wat meer mee willen doen. De scooter ligt werkelijk als een huis en laat zich door weinig dingen van de wijs brengen. Daarbij komt het nu wel toereikende vermogen en je wordt al snel voortgestuwd op een manier die zo’n flinke scooter waardig is. Het dashboard vertelt je daarbij alles wat je weten wilt en misschien meer en wat ook nog een mooie is: wat andere niet-Japanse Aziatische merken nog wel eens hebben is een mate van kitsch die in onze Europese ogen wat goedkoop aandoet. Niets daarvan bij de SYM, dit mag je gerust een nette, goed afgewerkte, luxe scooter noemen. Met ‘go’ van dit niveau is het ook leuk als de ‘ho’ daar bij aansluit: ook dik in orde. De remmen hebben vermogen zat en het ABS is ook op hedendaags niveau. Hier willen we nog best wel eens een extra rondje op doen. Helaas denken de collega’s er ook zo over en moet er toch weer gewisseld worden.

Sym MaxSYM 600

De MaxSYM is verkrijgbaar in twee uitvoeringen, waarbij de Sporteditie iets afwijkt met kleur, een ander overtrekje (en funky stiksel) op het zadel en een iets andere uitlaat. Kost je wel tweehonderd euro meer, maar dan heb je ook wat.