Zoeken

Introductie SYM Maxsym, Joymax en Fidddle

Joymax

23 april 2014
Inhoudsopgave
Introductie SYM Maxsym, Joymax en Fidddle
Fiddle III
Joymax
MaxSYM 600
Conclusie
Technische gegevens

Sym Joymax

Eén stapje hoger op de schaal vinden we de Joymax, waarvan we de 125 en 300 in de gelederen hebben. En al is er weinig echt anders aan de Joymax, belangrijk nieuw onderdeel is de start-stop installatie. We hebben het vast wel ergens een keer gezien of gelezen, de auto-industrie is er al een poosje mee bezig en Honda heeft het ook al eens in een scootertje ingebouwd. Waar het op neerkomt is dit: zodra je stilstaat, zoals bij een verkeerslicht, zal de motor vanzelf afslaan. En zodra je het gas weer opendraait start ‘ie weer en kun je je weg vervolgen. Prachtig. Nut van dit alles is dat je niet onnodig (stilstaand dus) brandstof staat te verstoken. ESym Joymaxn voor de Joymax scheelt dat dus zomaar een mogelijke extra zuinigheid van 7.6 procent. En geen verstookte brandstof is ook geen uitstoot, dus is de scooter tevens tot zo’n 6 procent beter voor de bomen. Lees: mindere CO2 emissie.

Nou heeft het wegens technische argumenten wel een paar eisen; zo werkt het systeem pas als het blokje goed warm is, je wilt niet bij een groen licht oeverloos wachten totdat het blokje weer start. Eigenlijk wil je helemaal geen vertraging, dus is een minimum van 70 graden voor de koelwatertemperatuur bepaald om zeker te weten dat het blokje altijd aanslaat. Om diezelfde reden moet de accu meer dan 11.5 volt lading hebben. Een derde voorwaarde is dat je eerst een snelheid van 10 kilometer per uur moet hebben behaald voordat het opnieuw in werking treedt. Dit is voor het gemak, stel dat je aan het manoeuvreren bent en je blok slaat om de haverklap af, da’s niet handig.

Verder is het zo simpel als je kunt bedenken: als je rijdt dan rij je, als je stopt dan slaat ’t blokje met een kleine vertraging af. Wil je weer wegrijden dan hoef je enkel het gas een tikje te geven en het blokje springt weer in actie om direct weer aan de slag te gaan. In de praktijk werkt dat als je het met beleid doet prima, ga je er te lomp mee om dan weigert ‘ie dienst. DSym Joymax Sym Joymax
Het start/stopsysteem is ook nog eens uitschakelbaar. Zou verder iets je zeggen dat dit 'maar' een 125 is? Rijk uitgerust dashboard hier...
Sym Joymax Sym Joymax...ruimte voor twee integraalhelmen daar, noem het maar op. En een herkenbaar achterlicht voor wie achter je rijdt en zich afvraagt 'Is dat nou inderdaad een SYM of niet?'
e mensen van SYM leggen het als volgt uit:  “Je moet het gas progressief opendraaien”. Volgens hun betekent dat zoveel als ‘eerst een klein beetje’ en pas vol gas als het blokje aanslaat. Geef je je rechterpols van jetje, dan gebeurt er dus niks.

Zoals gezegd is de Joymax net als de Fiddle in 125cc en als gevolg doet het blokje zo’n beetje hetzelfde. De rest van de motor is echter een heel ander verhaal, dat is in dit geval een stuk volwassener. Met de voeten nu duidelijk aan weerszijden van een ‘tunnel’, het middenste stuk waar ook de tankopening verstopt zit, zit je een stuk meer als op een echte motorscooter. Het geheel voelt ook wat lijviger, wat forser aan en je zit een stuk steviger in het zadel. Dan is het toch jammer dat het ‘maar’ een 125 is, iets wat je op de Fiddle ook merkt als je de rest probeert bij te houden, maar op de Joymax valt het nou eenmaal eerder op omdat je meer verwacht. Is de Fiddle nog het meest te vergelijken met een ‘opgevoerde 50cc’, zo is de Joymax meer een wat ondermaatse versie van zijn grotere broers. Dat is geen klacht, dat is een impressie. En zoek je een 125, dan heb je dus gewoon de keus, meer is ’t niet. Wel is de Joymax nog steeds zo licht als een kleine machine, dus kan deze nog verrassend uit de hoek komen. Dat heb je op zwaardere machines dan ook weer niet, niet op deze manier.

Sym Joymax