Zoeken

Introductie: Ducati Monster 1200S

El Teide

19 februari 2014
Inhoudsopgave
Introductie: Ducati Monster 1200S
Killer Queen?
Testostoron
El Teide
Conclusie
Technische gegevens

Ducati 2014 Monster 1200S

De positieve eerste indruk van de Monster 1200 wordt in de ochtend al snel zwaar op de proef gesteld. Bij snelheden tot zo’n 30 km/u heeft de Monster de neiging om over de voorvork in de bocht te vallen, maar erger is de gasreactie die in Touring modus in het groene deel van de toerenteller (tot ongeveer 6.500 toeren is de aanduiding groen, daarboven is het oranje) op z’n zachtst gezegd irritant te noemen is. Zo irritant dat in het ‘met het verkeer meerijden’ tempo langs de kust al snel de Urban-modus wordt opgezocht en wDucati 2014 Monster 1200S Ducati 2014 Monster 1200S
Oogt stoer, maar had wat ons betreft wel strakker afgeveerd mogen zijn. Het Brembo/Bosch ABS is zoals we het van Ducati gewend zijn
Ducati 2014 Monster 1200S Ducati 2014 Monster 1200S
Ze zitten erop, maar om nou te zeggen dat je een duidelijk beeld naar achteren hebt... Het geluid is écht verslavend, vooral de dikke klappen als je op toeren terugschakelt
e gelukkig weer met een perfecte gasrespons worden verwend. Het switchen van rijmodus an sich is onder het rijden geen enkel probleem, maar lastig is wel dat de bediening in het ‘uit’ knopje van de knipperlichten is ondergebracht. Juist deze dubbele functie maakt dat meer dan eens (hoe vaak druk je – om er zeker van te zijn dat het knipperlicht is uitgezet – het knopje niet nog eens extra in?) per ongeluk het ‘modus-menu’ wordt geactiveerd, maar Ducati is nu wel zo slim geweest om in dat selectiemenu ook de snelheid te tonen, zodat je te allen tijde wel weet hoe hard je aan het rijden bent.

Vanuit de aaneenschakeling van dorpjes en drukke wegen zetten we onder politiebegeleiding koers richting ‘El Teide’, het natuurgebied wat zelfs in deze tijd van het jaar een drukke trekpleister blijkt te zijn. Halt, stop! Politiebegeleiding? Inderdaad, Ducati was op voorhand waarschijnlijk met flink wat Tompoezen naar de Guardia Civil gegaan, om te regelen dat onder begeleiding het National Park kon worden doorkruist. Het zwaailicht heeft het juiste effect op het overige verkeer: een voor een gaan de auto’s netjes aan de kant, waardoor de prachtige kronkelweg die ons op hoogte van dik 2.000 meter brengt geen oponthoud kent. Het wegdek is in dit deel van het vDucati 2014 Monster 1200SVoor het eerst dat we blij waren met de Guardia Civil. Mogen ze vaker doen, ons begeleiden en wegen afsluitenulkaangebied niet écht van super kwaliteit, wat de Monster overduidelijk niet weet te waarderen. De Öhlins veerelementen ten spijt voelt de voorkant bij flink remmen erg slap, waardoor er veel onrust aan de voorkant van de motor ontstaat. Het contrast tussen de voor me rijdende Monsters en die ene Guardia Civil R1200RT had dan ook haast niet groter kunnen zijn: waar de Duc’s als nerveuze pitbulls de bocht doorgaan is bij de RT nog niet het geringste spatje onrust te bespeuren. Naast dat de vering voor het sportievere werk te weinig demping had, voelde de vering bovendien erg oncomfortabel aan. Hetgeen met het opschroeven van de uitgaande demping misschien was opgelost, maar helaas ontbrak het ons tijd en gereedschap om aan de compleet instelbare vering te prutsen.

Ducati 2014 Monster 1200S

Met mijn ervaring van de Touring modus nog vers in het achterhoofd wordt met geknepen billen de Sport stand geselecteerd, maar waar we een totaal onrijdbare motor hadden verwacht worden we door het tegendeel verrast. De gasrespons doet maar nét onder voor de Urban stand en is daarmee zondermeer goed te noemen. En dat hadden we totaal niet verwacht. Sterker: het is dat de rijmodus in het display wordt vermeld, puur op gevoel hadden we het haast andersom ingeschat. Het minder strakke asfalt heeft inmiddels plaats gemaakt voor prachtige slingerwegen die ongetwijfeld met EU subsidies zijn aangelegd, waar de Monster 1200 zich opmerkelijk beter in zijn element blijkt te voelen. Van onrust in het rijwielgedeelte is geen sprake meer, dDucati 2014 Monster 1200SOf we het erg vinden om nóg een keer te gaan? Wat denk je zelf..e Monster volgt prima zijn spoor, ook als bochtuit de kraan vol wordt opengedraaid. Hetgeen maar weer eens onderstreept hoe belangrijk een goede afstelling van vering is. De pret op het asfalt van Raymond Ceulemans niveau is intens, maar helaas van korte duur. In de verte doemt weer een wasbord op dat bij tempo 120 mij binnen vijf minuten voor komende tien jaar van eventuele nierstenen verlost.

Het meest raken we echter onder de indruk van de fiets op de erg smalle bergweg die ons weer op zeeniveau brengt. De weg is smal, heeft vaak meer weg van een geitenpad en blinkt uit in slechte kwaliteit, maar geheel tegen de verwachting in weet de Monster dit pad en bij deze lage snelheden probleemloos te nemen. Niet alleen is de Monster eenvoudig van richting te veranderen en zijn de krappe haarspeldbochten kinderspel, de Testastretta 11° Twin is bovendien soepel genoeg om de koppeling het overgrote deel ongemoeid te laten. Deze werd er soms even kort erbij gepakt, maar eigenlijk omdat het meer een ingeslopen gewoonte dan een strikte noodzakelijkheid was.

Ducati 2014 Monster 1200S