Zoeken

Introductie: Ducati Monster 1200S

Conclusie

19 februari 2014
Inhoudsopgave
Introductie: Ducati Monster 1200S
Killer Queen?
Testostoron
El Teide
Conclusie
Technische gegevens

Ducati 2014 Monster 1200S

Eenentwintig jaar na de lancering van de oer-Monster heeft Ducati haar belangrijkste familie van een nieuw vlaggenschip voorzien, waarmee de Italianen de Monster op een nieuw platform hebben neergezet. De motor is op alle fronten het surplus van 21 jaar Monster geschiedenis: met 145 pk is de door ons gereden S versie de krachtigste Monster ooit, met 209 kilo tevens de zwaarste Monster ooit, met instelbare tractiecontrole, ADucati 2014 Monster 1200SBS, drie rijmodi en elektronische motorrem de meest geavanceerde Monster ooit en met een wielbasis van 1.511 mm de langste Monster ooit.

Ducati is met de Monster 1200 (S) duidelijk een nieuwe weg ingeslagen. De motor is zondermeer een genot om te zien, heeft voor het eerst een heerlijk ontspannen zit waardoor je probleemloos uren sturen kunt en heeft een krachtig motorblok dat –ondanks alle elektronica – je probleemloos in tweede en derde versnelling fraaie wheelies laat maken.

Het is echter niet de naakte Panigale waar iedereen stiekem op had gehoopt, maar of dat een verkeerde keuze is geweest? Op sportief vlak komt weliswaar de vering te kort en ook de Touring modus had beter mogen zijn, maar vering kan worden aangepast en in Urban en Sport heeft Ducati de injectie wél voor elkaar. En dan zou deze Monster stiekem wel eens een winnaar kunnen zijn, ondanks dat de concurrentie op een sportiever niveau heeft ingezet.

Ducati 2014 Monster 1200S

  • zithouding, gasrespons Urban - Sport, TFT display, remmen, geluid
  • vering te zacht, gasrespons Touring, geen streetfighter-killer

Ducati 2014_Monster_1200S_MAC_0206
Accessoires genoeg om de Monster 1200 te personalisen