Zoeken

Duo Tre; MV Agusta F3 en Triumph Daytona R

Conclusie

27 januari 2014
Inhoudsopgave
Duo Tre; MV Agusta F3 en Triumph Daytona R
Fun, Fast, Furious
Dynamiek
Inhaalslag
The British way
Conclusie
Technische gegevens

Triple 6411

Het motorblok van de F3 is hardcore, beestachtig en ongepolijst, terwijl het blok van de Triumph soepel en geciviliseerd aanvoelt. Kwestie van smaak wat je het meest bevalt. Beide stromen over van karakter en emotie, dus een slechte keus kun je hier niet maken.
De Daytona heeft geen traction control, en hoewel je die voor je gevoel misschien niet nodig hebt, zijn het toch extra punten voor de MV. Daarentegen heeft de Daytona topremmen, een goed werkende stuurdemper en een fijngevoelig ABS-systeem. Punten voor de Brit.
Qua looks kies ik zonder na te hoeven denken voor de F3, hoewel de Daytona ook een lekker snoepje is om te zien. Maar de MV is een designklassieker, nu al.

Op alle andere onderdelen wordt het een stuk moeilijker om een winnaar aan te wijzen. Het niveau van afwerking van beide motoren ligt namelijk zeer dicht bij elkaar. De nieuwe Triumph heeft hier echt stappen gezet, maar de nieuwe MV doet het zeker even goed (hoewel het goedkoop ogende contactslot op de MV afbreuk doet aan het kwaliteitsimago, evenals het kabelbediende, niet instelbare koppelingshendel).
Het rijwielgedeelte van beiden staat op een zeer hoog niveau, met een plus voor de Daytona R met heerlijke voor- én achterremmen. Ook wat veringcomponenten betreft prefereer ik op straat zonder enige twijfel de Daytona. Die voelt aan als fluweel vergeleken met de vering van de MV.
Aan de andere kant geeft de MV meer rauwe sensaties en vraagt de motor om meer toewijding van de rijder. Dat is voor (zeer) gevorderde, snelle rijders wellicht een grotere uitdaging dan de relatief goedmoedige Triumph.

Kort samengevat zou mijn ideale compromis zijn: overall design, motorblok, traction control en mappings van de F3, gepaard met het chassis (inclusief ABS-remmerij) van de Daytona. Of, in een parallel universum waarin ik een rijk man ben: doe ze mij maar allebei!

Triple 6476

  • motorkarakter, tractiecontrole, power modes, "emozione", chassis, design
  • quickshifter niet altijd 100%, trillende spiegels, veringinstellingen, achterrem, koppelingshendel, contactslot

Triple 6465

Triumph Daytona R

  • motorkarakter, ABS, remmen, vering, feedback
  • vlakke vermogenscurve, afleesbaarheid display, minder uitgesproken looks

Triple 6707