Zoeken

Test Honda CRF 250 L

Nieuwe stijl

1 oktober 2012
Inhoudsopgave
Test Honda CRF 250 L
Nieuwe stijl
Straight from the Crate
Chokotoff
Conclusie
Technische gegevens

CRF3508
Dual purpose dus? Dat betekent van dit...

Volgens Honda, geheel in lijn met het imago-offensief van het laatste jaar, is de CRF een Dual Purpose machine. Zo’n zelfde soort typering hebben we bij de NC-serie ook al eens gehoord en sowieso is Honda de laatste tijd goed bezig met benamingen, denk maar aan de VFR1200 die eigenhandig wel even een nieuwe klasse zou inluiden. Zegt op zich niet veel dus, je kunt er nog alle kanten mee op. CRF3390...naar dit in minder tijd dan dat je je boterham smeertMaar voor een motor met de inmiddels redelijk legendarische lettercombinatie in de naam is het bijzonder. Bovendien is de argumentatie niet eens zó vergegrepen: in tegenstelling tot zijn hardcorebroeders moet de 250L zijn mannetje kunnen staan op straat én in het zand. Dat zoeken we straks dan maar eens uit.

Een motor voor iedereen dus... niet echt het beeld dat je krijgt bij de lettercombinatie CRF. Een beetje CRF moet zijn mannetje kunnen staan tegenover Jeffrey Herlings en Travis Pastrana, niet netjes bij het stoplicht wegrijden en zuinig met brandstof omgaan. Heeft Honda dan broedermoord gepleegd? Het lijk erop dat Honda gewoon slim gebruik heeft gemaakt van de erfenis die de crossers uit eigen gelederen hebben achtergelaten en het marketingteam dat middels een vlaag van helderheid te gelde wil maken.  Nou ja, dat klinkt ook wel weer erg negatief. Wat we hebben is een motor die er een leuke, ‘schattige’ 23 pk uit gooit, 145 kilo weegt en alle kanten op kan. Technisch bekeken komt dat veel eerder in de buurt van de Kawasaki KLX 250. Die loopt inmiddels ook een jaar of twee, drie mee en dat was ook helemaal niet gek. Het is de markt waar nog wat te halen valt. Of liever, waar wéér wat te halen valt. Er was een tijd dat lichte offroads, zoals ze toen nog gewoon heetten, als warme broodjes over de toonbank gingen. Wat men ook reed in het weekend bij de toerclub of naar de races, er stond altijd wel een XT’tje of XL naast. Toen maakte ineens de supersport zijn opwachting en veranderde alles, maar met het teruglopen van de verkoopcijfers is nu het tweede tijdperk van de lichte offroad of ‘dual purpose’ misschien aangebroken.

Honda CRF250LHonda CRF250L
Boordgereedschap doe je zó. Misschien nog een idee... luxeknoppen op het stuur en zie ook de richtingaanwijzer. Werkt overigens prima en als vanzelf
Honda CRF250LHonda CRF250L

Voor de 250 heeft Honda een nieuw blok moeten ontwikkelen, het laatste blok van deze afmetingen is van alweer enige jaren terug. Alhoewel... dat zou zomaar eens de NX 250 ‘Dominator’ die van halverwege de jaren tachtig tot in de jaren negentig op de markt was kunnen zijn. Maar goed, we zijn wel even twintig jaar verder en behalve de techniek hebben ook de emissie-eisen niet stilgestaan. Dus komt Honda met een prachtig nieuw blokje dat aan alle eisen voldoet, is voorzien van injectie en katalysator en daarbij ook nog eens een aangenaam verbruik aan de dag legt. Dat zal wel lopen dan...

CRF3541
Speciaal ontwikkeld voor de Urban Jungle. Maar pittoreske oude dorpskernen gaan ook prima