Zoeken

Test Honda CRF 250 L

Conclusie

1 oktober 2012
Inhoudsopgave
Test Honda CRF 250 L
Nieuwe stijl
Straight from the Crate
Chokotoff
Conclusie
Technische gegevens

CRF3366CRF3471
Samengevat kun je het zo zien: dikke pret, ongeacht de ondergrond

Honda heeft een CRF gemaakt. Nee, Honda heeft een briljante zet gedaan. Met de 250L heeft Honda een prima motor gemaakt voor, laten we het ook maar eens zeggen, Dual Purpose. Dat betekent in de stad en net zo gemakkelijk erbuiten, maardan écht. “De CRF gaat door waar de weg ophoudt”... maar ook weer niet té.

Met de CRF heeft Honda de NX250 weer nieuw leven ingeblazen, met als grootste verschil dat ‘ie er nu ook nog eens heel vet uitziet. En dat telt, niemand wil met een suffe motor rondrijden en er over opscheppen. Dat werkt niet. de CRF heeft niet veel om over op te scheppen, behálve de naam (maar die zakt redelijk snel door de mand) en zijn uiterlijk, dat gewoon helemaal geslaagd is.

Qua prestaties kan de CRF zich meten met concurrenten als de KLX en WR. Daarbij stuurt het ook nog eens opvallend goed voor een motor met noppen en is er dus ernstig goed mee te rijden. Bijna als menig supermoto. Wat de motor moet missen aan absolute grip, krijg je erbij aan offroadcapaciteit. Dat betekent dus dat werkelijk niets je meer tegenhoudt. Op onze facebookpagina zeiden we al: ‘tijd voor de kortste route naar werk en terug’,  dat kun je letterlijk nemen. Maar tegelijkertijd is het zó leuk dat de reactie daarop ‘tijd voor een omweg’ minstens zo waar is.

Na het in elkaar storten van de Supersportmarkt is de motorrijder op zoek naar een nieuwe uitlaatklep. Nakeds zitten in de lift, evenals allroads. Maar die zijn nou eenmaal lang niet zo heftig, geven lang niet  dezelfde kick. Circuitrijden is niet voor iedereen weggelegd en bovendien duur en sterk gebonden aan een agenda. Supermoto en cross is al even problematisch en nog steeds geen antwoord op ‘de afwas is klaar, ik ga nog even een stukje rijden’. Precies dát gat vult de CRF250L.

Het is dan ook die laatste letter die het ‘m doet. Die L, dat is waar het om draait. Die ene letter geeft aan dat we niet te maken hebben met een hardcore competitiemachine, maar juist een heel toegankelijk apparaat die echt niemand zal intimideren. Dat staat alleen niet direct gelijk aan ‘saai’. De L zou eerder kunnen staan voor ‘lol’, want een pretmachine is het tot en met.

  • looks, uitrusting, ideaal in en om de stad
  • niet voor hardcore offroad natuurlijk. Iemand zin in een SM versie?

CRF3498