Test: Yamaha Super Tenere
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha Super Tenere |
De Dakar sage |
Zwitsers zakmes |
Ongegeneerd blaffen |
Conclusie |
Technische gegevens |
We hebben er lang op moeten wachten, maar afgelopen zomer kwam Yamaha eindelijk met het langverwachte antwoord op BMW’s R1200GS, een motor die dankzij het ontbreken van enige vorm van concurrentie kon uitgroeien tot ’s werelds beste verkochte motorfiets. Dat Yamaha héél erg goed naar de GS heeft gekeken tijdens de ontwikkeling van de Ténéré is de motor van de eerste tot de laatste schroef, van de eerste tot de laatste emotie af te lezen. Ergonomisch verantwoord (staand of zittend, het maakt de motor allemaal niks uit en is probleemloos de hele dag vol te houden), uitzonderlijk eenvoudig te rijden en te allen tijde hufterproof, maar bovenal praktisch, heel erg praktisch. Net als een GS, maar dan beter, heel veel beter.
Tel daarbij op dat deze First Edition voor de zeer scherpe prijs van € 16.999,00 is neergezet en we kunnen geen enkele reden meer bedenken waarom je überhaubt nog een GS in overweging zou willen nemen. Misschien dat dát voor Yamaha reden was de First Edition slechts in beperkte oplage uit te gaan brengen, om BMW aan het idee te laten wennen. Want één ding staat als een paal boven water, zodra de normale uitvoering volop bij de dealer te bezichtigen is, dan zou het wel eens afgelopen kunnen zijn met de hegemonie van de R1200GS.
BMW is gewaarschuwd, het is genoeg geweest...
- sublieme handling, ongegeneerd hard blaffen, beter dan een GS
- zo lelijk als de nacht, ze hadden ‘m vijf jaar eerder uit moeten brengen