Zoeken

Vergelijk: Ducati 1098S vs Yamaha R1 2007

Pagina 6

7 januari 2008
Inhoudsopgave
Vergelijk: Ducati 1098S vs Yamaha R1 2007
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

conclusie

Ducati 1098S versus Yamaha R1

"Life is like a box of chocolats, you never know what you gonna get." Een legendarische spreuk, met dank aan Forrest Gump's moeder. Dat daar absoluut een kern van waarheid in zit is deze test meer dan duidelijk geworden. Niet eerder hebben we een vergelijkingstest gedaan die zoveel verrassende wendingen onderging. Te elfder ure een andere fiets regelen, omdat één van de twee te vergelijken fietsen total loss - en dus niet beschikbaar - is, is één ding, maar als de test volop bezig is ook nog een andere gedegen testrijder zoeken, als je collega zijn rijbewijs heeft moeten inleveren bij de Hermandad is nog even iets anders.

1098S_R1_IMG_6778.jpgZo verrassend als de test zich ontpopte, zo verrassend waren ook de twee te vergelijken motorfietsen. Dat Yamaha met de 2007 R1 de lat in het 1000cc supersport segment - wederom - hoger heeft gelegd staat als een paal boven water. De vijfde (inlaat) klep is ingeruild voor méér kracht onderin, terwijl de fiets qua topvermogen niet heeft ingeboet. Iets wat zondermeer een waarheid als een koe zou kunnen zijn, ware het niet dat het merk met de gekruisde stemvorken het ditmaal moest opnemen tegen de koppelsterke Ducati 1098S. De Duc doet met zijn 1099cc sterke tweecilinder qua koppel de afgifte van de R1 verbleken en als een 600 aanvoelen.

1098S_R1_IMG_6791.jpgDat de R1 de arena met gebogen hoofd zou moeten verlaten is in dit geval geheel geen schande te noemen. Niet alleen zijn de verschillen tussen deze twee fietsen minimaal, daarnaast is de Yamaha ook nog eens tienduizend Euro, € 10.000, tien-duizend Euro (lees hoe je het lezen wilt) goedkoper dan de Duc. Of dat prijsverschil legitiem is? Tja... daar waar het de R1 een 'gewone' standaard fiets betreft, heeft Ducati de al niet misselijke 'gewone' 1098 in deze 'S' versie aangekleed met de meest exotische onderdelen. En dát is zonder meer te merken. De 1098S is pure emotie, met de nagenoeg de duurste spullen die voor geld te koop zijn. Dat zie je, dat voel je, dat ervaar je, dat beleef je. Hier staat weer een échte Duc.

Maar...

Hoe zou het zijn, als we die tienduizend Euro eens extra zouden spenderen aan de R1?

1098S_R1_IMG_6833.jpg 

  • Yamaha R1

  • Warp-speed na 8000 toeren
  • inlaat-brul bij acceleratie
  • stabiliteit in bochten

  • koppeling bij wegrijden
  • middengebied nog iets te lief
  • Ducati 1098S

  • Koppel
  • Brembo monoblocs
  • beleving blok
  • 299km/h factor voor een Twin!
  • Gevoel en balans bochtengedrag

  • Geen automatische datalogging
  • Tankinhoud te klein
  • Afleesbaarheid display
  • Belastingdienst Verkeerspolitie

Meer foto's van deze motoren zijn terug te vinden in onze wallpaper sectie.