Zoeken

Test Yamaha XT660Z Tenere

7: Conclusie

12 augustus 2008
Inhoudsopgave
Test Yamaha XT660Z Tenere
2: Kaki
3: Heet onder de kont
4: Weg van de snelweg
5: Wandelkaart
6: Daar sta je dan...
7: Conclusie
8: Technische gegevens

Conclusie

Tenere

Met de XT660Z Tenere brengt Yamaha niet alleen de naam ‘Tenere’ terug op de markt, ze doen weer volop mee in het Allroad segment. Was Yamaha met de oude Tenere één van de eerste merken in dit segment, nu zijn ze – in een periode dat de Allroad’s populairder dan ooit zijn en bijna elk merk wel een alleskunner in het segment heeft – bijna de laatste. Maar de laatsten kunnen in dit geval wel eens de spreekwoordelijke eersten zijn! Want met de ‘comeback’ van de Tenere is Yamaha weer helemaal back on track!

Yamaha mag met de Tenere een ander pad hebben gekozen dan de concurrenten, door geen twin maar eencilinder (van 'slechts' 48 Pk) toe te passen, maar de Tenere is wel de fiets die het meest bij de definitie van Allroad, Adventure of alleskunner komt. Het éénpittertje levert meer dan genoeg vermogen om goed mee te komen en zelfs op de snelweg nog een behoorlijke kruissnelheid aan te houden. En het koppel zorgt ervoor dat je in de bergen of in scherpe bochten eigenlijkTenere nooit in de problemen komt. Of je moet een paar versnellingen te hoog zitten, maar dan nog valt het allemaal mee. En behalve dat de bak bij het schakelen behoorlijk luidruchtig is, gaat het schakelen verder boterzacht.

Niet alleen heeft de Tenere een uiterlijk waarbij je denkt dat ze het asfalt kan verlaten, ze kan het ook nog eens echt. En hoe! Zonder aanpassingen te doen aan bijvoorbeeld vering of bandenspanning, heeft ze maar weinig moeite met diverse soorten ondergrond. De Metzeler’s Tourance sluiten daar naadloos bij aan. Voor op straat (zeker als je à la supersport wilt knallen) misschien even wennen, maar eenmaal het geasfalteerde verlaten een meer dan goede keus. Voor op straat is echter noodzakelijk om, net als wij deden, de vering voor en achter aan te passen. Fabrieks-af staan ze perfect voor offroad rijden of supercomfort, maar voor op straat staan ze veels te zacht.

Bij de Tenere geldt toch wel een beetje dat je de motor ‘eigen’ moet maken. Het is wennen aan het karakter van een éénpitter, maar ook aan zaken als de hoge zit, het inveren bij stevig remmen en de turbulentie veroorzaakt door het ruitje. Ben je gewend aan de XT660Z Tenere, dan heb je een motor waarvan je echt kan zeggen dat het een Allroad en alleskunner is. ‘Anderen’ hebben dan misschien meer vermogen en bijvoorbeeld betere windbescherming, maar de vraag is of ze uiteindelijk echt net zo veelzijdig zijn en fun kunnen brengen. En ga je ermee naar Frankrijk dan moet het wel erg vreemd lopen wil je je daar als een god in Frankrijk voelen.

  • Echte Allroad en Allround
  • Verbruik
  • Stoer uiterlijk en dito karakter


  • Kofferslot (accessoire)
  • Onbalans bij stevig remmen
  • Turbulentie

Tenere