Zoeken

Ducati GT1000 vs. Moto Morini 9,5

6: Conclusie

26 juni 2008
Inhoudsopgave
Ducati GT1000 vs. Moto Morini 9,5
2: Een klassieke vormgeving...
3: ...in een modern jasje
4: Moto Morini 9.5
5: Ducati GT1000
6: Conclusie
7: Technische gegevens

Conclusie

GT1000_9,5_IMG_7967.jpg

GT1000_9,5_IMG_8074.jpg
GT1000_9,5_IMG_8082.jpg

Dat Italianen zeer zeker in staat zijn om een gevoelige snaar te raken is iets wat gedurende de periode dat de Morini 9.5 en Ducati GT1000 bij onze redactie stonden - wederom - duidelijk geworden. Zeker in het natuurgebied waar veel fietsers en wandelaars ons pad kruisten was het opmerkelijk hoe vaak men even stil stond bij deze motorfietsen. Opmerkingen als "Ducati, daar heb ik vroeger nou altijd van gedroomd," of "Moto Morini, dat die tegenwoordig weer gemaakt worden zeg," waren dan ook niet van de lucht. Meestal direct gevolgd door een verhaal van hoe het vroeger allemaal beter was. Waarna de motoren nog even goed werden bekeken en ons een prettige dag werd gewenst.

Ondanks de gekozen insteek staan hier twee fietsen met een hoog nostaligisch karakter. Bij beide Italianen werd dan ook veel aandacht aan detail besteed. Geen gietwielen maar spaakwielen, geen radiale stoppers maar klassiek ogende exemplaren. Het enige wat eigenlijk niet in dat plaatje past is de upside down voorvork die op beide modellen is terug te vinden. Maar goed, een beetje moderne techniek in beeld is ook niet verkeerd.

Kiezen tussen de Moto Morini 9.5 en de Ducati GT1000 is dan ook niet zozeer een vraag welke de beste is, maar meer welke insteek het beste bij jou past. Wil je een motor met een hedendaagse vermogensafgifte en dito stuureigenschappen en ben je tevreden met een retro-uitstraling, dan is de Morini zondermeer de beste keus. Ga je daarentegen voor het echte authentieke gevoel en wil een motor met een echte retro-klassieke vormgeving en hecht je niet zoveel waarde aan vette vermogens en vederlichte stuureigenschappen, dan is de Ducati de motor voor jou. En dan neem je dat eigenzinnige sturen - zolang je nog geen nieuwe banden steekt - zondermeer op de koop toe.