Zoeken

Ducati GT1000 vs. Moto Morini 9,5

4: Moto Morini 9.5

26 juni 2008
Inhoudsopgave
Ducati GT1000 vs. Moto Morini 9,5
2: Een klassieke vormgeving...
3: ...in een modern jasje
4: Moto Morini 9.5
5: Ducati GT1000
6: Conclusie
7: Technische gegevens

Moto Morini 9.5

GT1000_9,5_IMG_8023.jpg

De Moto Morini 9.5 is het tweede model dat de Italianen op de markt brachten nadat het merk begin deze eeuw een nieuw leven in was geblazen. Het eerste was de Corsaro1200, een motor die insloeg als een bom dankzij het onvoorstelbaar krachtige GT1000_9,5_IMG_8092.jpgBialbero CorsaCorta motorblok waarmee geestelijk vader Franco Lambertini grenzen had verlegd. Het is dan ook niet vreemd dat hetzelfde motorblok als basis voor deze 9.5 stond.

Maar dat is niet het de enige overeenkomst die de motor heeft met die Corsaro, ook het rijwielgedeelte lijkt in grote lijnen direct te zijn overgenomen. Het frame, hoewel op 't oog identiek, werd compleet nieuw ontwikkeld. De verschillen zitten 'm voornamelijk in de bevestiging van het subframe dat voor deze motor anders (lees: lager) werd uitgevoerd. Hierdoor ontstond een meer ontspannen zit. De zithouding van de 9.5 zit ergens tussen een toer- en een sportieve naked in, de armen ietwat gebogen en de rug licht naar voren gebogen. Ontspannen met voldoende overzicht, waarbij de voetsteunen precies daar zitten waar je ze zou verwachten, net iets naar achteren. De uitsparingen in de tank zijn voldoende om je knie in op te sluiten, zelfs voor de grotere motorrijders onder ons.

Dat de 9.5 met z'n 117 Pk zondermeer over een krachtig motorblok beschikt is duidelijk merkbaar. Al vanaf 2000 toeren is voldoende trekkracht aanwezig, waarna het vermogen mooi lineair wordt opgebouwd. Het ontbreekt de motor misschien een sensationeel eindschot, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door zijn enorme souplesse. En nog steeds is een flinke dot gas voldoende om de motor de neus omhoog te laten steken. Het motorblok heeft echter twee minpunten: allereerst de versnellingsbak, GT1000_9,5_IMG_7948.jpgdie zich bij lage toeren niet boterzacht laat schakelen. Met name de vrijstand wil zich nog wel eens verstoppen, al rollende de laatste meter de motor in z'n vrij wippen is daarbij het beste devies. Tweede minpunt is het verbruik, dat - zeker voor dit soort motorfietsen - buitenproportioneel is. Een verbruik van 1:10 was eerder regel dan uitzondering en dat zou toch écht een stuk beter moeten. Moet ook kunnen.

Qua sturen valt er weinig op de motor af te dingen. De motor stuurt mooi neutraal en volgt te allen tijde de opdrachten van zijn berijder probleemloos uit. De motor is relatief zacht afgeveerd wat het comfort zeker ten goede komt. Enkel bij extreem sturen zal de zachte vering de motor opbreken, maar voor gemiddeld gebruik voldoet de vering prima. Hetzelfde kan trouwens worden gezegd van de remmen. Prima voor gemiddeld verbruik, maar verwacht geen extreme Monobloc-achtige taferelen.

GT1000_9,5_IMG_8030.jpgGT1000_9,5_IMG_8029.jpg
GT1000_9,5_IMG_8038.jpgGT1000_9,5_IMG_8042.jpg 

  • Smeuig motoblok, spaakwielen, uitstralling

  • Verbruik, versnellingsbak

GT1000_9,5_IMG_8019.jpg