Test: Aprilia RS125 GP
Pagina 5
Inhoudsopgave |
---|
Test: Aprilia RS125 GP |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Nakaarten
Na afloop van de test drinken we in Vianen nog een bakkie koffie en gaan in gesprek met Pepijn Schoemaker, marketing & PR van Tricolore, importeur van Aprilia.
MF: Wil dat nog een beetje verkopen, zo'n 125cc tweetakt?
PS: Sinds het nieuwe model, vorig jaar geïntroduceerd en de toevoeging van de Spains" No.1 zit het model weer volop in de lift!
MF: Hoeveel van deze replica's zijn voor de Nederlandse markt beschikbaar?
PS: Genoeg. Ik denk zo"n 50 (Benelux). Het is geen gelimiteerd model, maar het seizoen 2007 loopt wel op zijn eind dus bijbestellen wordt steeds lastiger.
MF: Jammer toch dat de tweetakt een stille dood is gestorven. We waren alweer bijna vergeten hoe leuk zo?n kleine tweetakt rijdt, maar dat zullen jullie wel vaker horen zeker?
PS: Ja, het wordt natuurlijk steeds moeilijker om tweetakten door de homologatie eisen van vandaag de dag te krijgen. Daarom zijn veel fabrikanten al gestopt met de tweetakt. Neemt niet weg dat de tweetakten super zijn om mee te rijden. Echt een mega kick!
MF: Waarom heeft Aprilia geen 250cc tweetakt meer in zijn gamma?
PS: Zoals zojuist gezegd, vanwege de steeds strenger geworden homologatie eisen zag Aprilia zich helaas genoodzaakt de RS 250 uit het programma te nemen.
MF: Even terug naar deze RS125 GP. Een niet te misstaan minpunt van de fiets is het gebied tussen de 5~7.000 tpm, waarin de fiets zich absoluut niet lekker voelt. Milieuproblematiek?
PS: Exact, de homologatie eisen. Je zou de restrictors er uit moeten halen om vol vermogen te krijgen. Maar zo krijg je hem natuurlijk nooit mee van een importeur.
MF: Als je de fiets op vol vermogen gaat zetten, vervalt dan de fabrieksgarantie? En zijn dan die milieu-dips verdwenen?
PS: Ja, wanneer je aanpassingen doet aan de motor vervalt "in principe" de fabrieksgarantie. In principe, omdat wij bijvoorbeeld recentelijk bij de RXV en SXV melding kregen dat de fabrieksgarantie niet vervalt bij het "vol vermogen" ombouwen. Voor de RS hebben wij echter deze melding (nog) niet gekregen.
MF: De vering is qua setting duidelijk voor straatgebruik afgestemd, maar is niet instelbaar. Zijn er standaard circuitkits leverbaar voor diegenen die er de baan mee opgaan, of ben je dan overgeleverd aan de veringboer om de hoek?
PS: Qua vering is er vanuit ons geen accessoirelijn. Wel zijn er racekitjes voor op het circuit leverbaar van complete uitlaatsystemen, sproeiers tot racebougies. Let op: "for race use only!"
MF: Aha, dat is mooi om te weten. Nu alleen nog een nieuwe Aprilia-cup organiseren. We kunnen niet wachten...