Zoeken

Test: Suzuki Bandit 1200 Yoshimura

Rawhide

19 november 2004
Inhoudsopgave
Test: Suzuki Bandit 1200 Yoshimura
Rawhide
Yabadabadoo
Bad Ass Rebel
Conclusie
Vermogensbank
Nakaarten
Technische gegevens

Rawhide

Suzuki Bandit 1200 Yoshimura 2004

De Bandit is een model met twee gezichten. Enerzijds is het een motor die ontzettend veel motorrijders aanspreekt vanwege zijn allround karakter. Een overblijfsel uit de vorige generatie motorfietsen, mSuzuki Bandit 1200 Yoshimura 2004aar dan wel een lekkere. Rechttoe-rechtaan techniek uit de oude doos, maar nog steeds overheerlijk en onovertroffen, net als die heerlijke koeken die mijn oma altijd wist te maken. Een motor met een no-nonsense uitstraling en dito rijkarakter. Anderzijds was er de Streetfighter. Met slechts minimale aanpassingen kan een standaard Bandit worden getransformeerd tot een uiterst agressief ogende streetfighter. Een motor met ballen. Een motor die je aankijkt en lijkt te zeggen: "Kom maar op als je durft". Een motorfiets met een blok dat nog steeds fenomenaal is. Een relikwie uit de vorige generatie, misschien, maar dan wel een heerlijke. Een motor voor mannen met ballen.

Heel erg fout
Men had aardig wat overtuigingskracht nodig bij B.V. Nimag voordat we met de Yoshi1200 aan de haal gingen. Natuurlijk, een Bandit is en blijft een bijzonder krachtige motor, maar wat kun je in hemelsnaam schrijven over een motor die al meer dan tien jaar over "s lands wegen rijdt? Oké, deze motor was dan wel bij de kapper en de kleermaker geweest, maar toch. Zoveel verschil kan er toch niet zijn? Hoe fout kun je als redactie zijn? Het antwoord daarop zou die weken daarna al snel duidelijk worden: heel erg fout, waarbij het woord "fout" op twee manieren geïnterpreteerd kon worden. Fout als in: een totaal verkeerde inschatting én fout als in: het allerslechtste in ons naar boven halen.

Suzuki Bandit 1200 Yoshimura 2004Goud van oud
Als we ons verdiepen in de roots van de Bandit1200, dan komen we terecht bij de oude GSX-R1100, een motor die eind jaren "80 zijn opwachting maakte in de motorwereld en die destijds insloeg als een bom. Het olie/lucht gekoelde blok had een topvermogen van 145 pk en een koppel van 117 Nm. Let wel: we praten over een model dat inmiddels dus bijna vijftien jaar oud is. Niet vreemd dat juist dit blok als basis stond voor de Bandit. Een blok dat nagenoeg ongewijzigd bleef vanaf de introductie. Enkel de cilinderinhoud werd vergroot van 1127cc bij de Gixxer naar 1157cc bij de Bandit. Dit wist men te realiseren door de boring met 1 mm te vergroten naar nu 79 mm bij een slag van 59 mm. Tevens werd het blok veel vriendelijker en tammer gemaakt. Bijna vijftig paarden werden ingeruild voor meer koppel bij lagere toeren en dat is goed te merken.

Suzuki Bandit 1200 Yoshimura 2004Beresterk
Vergelijk de Bandit1200 met die GSX-R1100 en hij voelt aan als een mak lammetje. Zo bruut en medogenloos als de oude gixxer was, zo lief en aardig is deze Bandit. Maar pas op - denk niet dat het hier om een ouwelullenmotor gaat, want ondanks "slechts" 98 pk praten we hier nog steeds over een beresterke motor. Niet voor niets heeft bijna elke zichzelf respecterende stuntman een Bandit1200 in zijn garage staan. Niet alleen is de motor heel erg gemakkelijk te rijden (en dus ook ideaal om mee te stunten), maar heeft het motorblok daarbij ontzettend veel potentie. Potentie die verder gaat dan de weggemoffelde 50 pk. Denk daarbij alleen al naar de talloze dragracers die het oliegekoelde blok hebben gebruikt of nog steeds gebruiken voor hun racers.