Zoeken

Test: Suzuki Bandit 1200 Yoshimura

Nakaarten

19 november 2004
Inhoudsopgave
Test: Suzuki Bandit 1200 Yoshimura
Rawhide
Yabadabadoo
Bad Ass Rebel
Conclusie
Vermogensbank
Nakaarten
Technische gegevens

Nakaarten

Suzuki Bandit 1200 Yoshimura 2004

Als we de Bandit met pijn in ons hart weer moeten inleveren bij Nimag, staat Pepijn Schoemaker ons al met smart op te wachten. Natuurlijk, hij is reuze benieuwd naar onze ervaringen, maar ook wij hebben ons vragenlijstje al klaar. PS: En? Heb ik teveel gezegd of niet?

MF: Absoluut niet. Wat een geweldige motor is dit zeg. Het was zoveel fun, dat alle tekortkomingen hem zijn vergeven. Zwart-wit bezien is de grondspeling aan de erg krappe kant, zou om een strak rijwielgedeelte te krijgen de vering nog beter kunnen cq. moeten en is de snelheidsmeter wel heel erg positief, maar op de een of andere manier neem je het allemaal voor lief. Echte karakterfiets dus maarrehh, wij zouden toch de vragen doen? Hoe kwamen jullie op het idee om de Bandit in deze configuratie op de markt te zetten?
PS: De Bandit Naked wordt al jarenlang aanbeden door vele liefhebbers. Toen de fabriek bekend maakte dat er een "GSX-R style" Bandit zou komen, konden we niet anders dan deze naar ons beste eer en geweten in de markt te zetten. De meeste liefhebbers monteren enkele "streetfighter" accessoires als een "superbike" stuur, uitlaat en snufjes als crashpads. Om hun tegemoet te komen en gehoor te geven aan hun wensen, konden we niet anders dan deze alvast te monteren. De WP vering is om het sportieve karakter maximaal naar voren te halen.

MF: Hoeveel van deze Bandit Yoshi zijn er gemaakt?
PS: Geen idee. Ik denk wereldwijd 1000, maar dit is wel een gok. In Nederland hebben wij er 75 aan onze dealers uitgeleverd.

MF: Hoeveel zijn er nog te koop?
PS: Momenteel staan er nog 10 in het land. Geinteresseerden kunnen altijd met ons bellen om te vragen bij welke dealers ze te nog te koop staan.

MF: Is de Bandit 1200 in naakte versie eigenlijk nog leverbaar?
PS: Ja nog 10.... hahaha.. Hij wordt trouwens nog wel gemaakt, alleen wij hebben deze variant uit het modellengamma genomen.

MF: Da's een goede. Maar waarom is de motor uit het gamma genomen? Ik bedoel, het is nog steeds een geweldige fiets waar naar onze bescheiden mening zeer zeker een markt voor is. Absoluut een van de leukste fietsen die ik dit jaar heb gereden.
PS: We zijn blij met journalisten die eindelijk eens een motor naar waarde weten in te schatten. Helaas heerst er een cultuur bij menig Nederlandse motorrijder dat een motor injectie, USD voorvork en minimaal 6 zuiger radiaal gemonteerde dubbele remklauwen moet hebben. In de praktijk merkt de rijder er vaak niets van. (sterker nog, soms moet de fabrikant zelfs maatregelen nemen om het de rijder veiliger te maken, ref. remblokken) Heeft een motor dit niet? Dan denkt men al snel dat de motor niet aan de wensen zal voldoen wat natuurlijk totale onzin is. Ik daag iedereen die dit denkt dan ook uit om eens proef te rijden op de Bandit 1200S(Z).

MF: Absoluut een waarheid als een koe. We laten ons allemaal verleiden door de pk-gekte en willen als Rossi over ’s lands wegen scheuren, terwijl eigenlijk dit soort motoren niet alleen veel praktischer zijn, daarnaast heeft hij in deze configuratie een ongelofelijke funfactor. Ennuh, over configuratie gesproken: de Yoshi uitlaat, straatlegaal?
PS: Met DB killer, ja.

MF: Wordt de originele uitlaat meegeleverd of is het echt een kwestie van vervanging?
PS: Jazeker wordt die meegeleverd!  

MF: Laatste vraag: Kunnen we in de toekomst nog meer van dit soort verrassingen van Suzuki verwachten?
PS: Als je het recente nieuws van Suzuki 2005 op een rijtje zet (Intruder C1500LC, GSX-R-en anniversary, GSX-R1000 BE, SV650SY, Bandit 1200SZ, DL650T) kun je dit op je vingers natellen... er staat jullie inderdaad nog één verrassing te wachten...!