Zoeken

Test: Suzuki Bandit 1200 Yoshimura

Conclusie

19 november 2004
Inhoudsopgave
Test: Suzuki Bandit 1200 Yoshimura
Rawhide
Yabadabadoo
Bad Ass Rebel
Conclusie
Vermogensbank
Nakaarten
Technische gegevens

Conclusie

Suzuki Bandit 1200 Yoshimura 2004

Dat men bij Suzuki reden had voor een feestje, dat is duidelijk. Tien jaar lang een model nagenoeg ongewijzigd in je gamma voeren mag zeer zeker een bijzondere prestatie worden genoemd. Zeker gezien het feit dat veel modellen elke twee jaar een upgrade of facelift krijgen, dat maakt deze Bandit eigenlijk nog meer bijzonder. Een motor die zijn bestaansrecht al lang en breed heeft bewezen en inmiddels aan het uitgroeien is tot een heuse evergreen. Letterlijk en figuurlijk, want met rechttoe-rechtaan techniek van ruim vijftien jaar geleden mag je met recht spreken van oude glorie. Waarmee maar weer eens is aangetoond hoe ver Suzuki destijds zijn tijd eigenlijk vooruit was.

Gelimiteerde oplage
Speciaal voor het 10-jarige jubileum besloot men bij B.V. Nimag (Nederlandse Suzuki importeur red.) om een bijzondere uitvoering van de Bandit1200 op de markt te zetten. Slechts 75 stuks werden er geproduceerd, waarvan het overgrote deel inmiddels al van een gelukkige eigenaar is voorzien. Mocht je onverhoopt je zinnen hebben gezet op dit model, wees er dan vlug bij, want op=op. Dat is wel een nadeel, want eigenlijk zouden er veel meer van dit soort motoren rond moeten rijden. Zeker gezien de prijsstelling, want deze limited edition gaat voor slechts € 9.490 over de toonbank.

Carburateurs
Een van de allergrootste pluspunten van deze motor is het feit dat hij nog met carburateurs is uitgevoerd. Want hoe goed men bij Suzuki de injectie ook voor elkaar mag hebben met dubbele vlinderkleppen en whatsoever, nothing beats the old mighty carbs. Het maakt de motor ontzettend smeuig en heerlijk te rijden. Suzuki Bandit 1200 Yoshimura 2004En niet te vergeten: die heerlijke knallen uit de Yoshimura open pijp, zodra je van het gas afgaat. Oh wat is het toch zonde dat steeds strenger wordende geluids- en emissieeisen maken dat in de toekomst geen enkele motor nog met carburateurs zal kunnen worden uitgevoerd.

Als de rook om je hoofd is verdwenen
Tsja, ik hoor het mezelf nog zeggen tegen de importeurs, tegen mijn collega redacteurs, tegen eigenlijk alles en iedereen. Nee, wij zijn geen Performance Bikes of Fast Bikes. Nee, wij doen geen onverantwoorde dingen met de motoren die ons ter beschikking worden gesteld. Natuurlijk, we voelen ze aan de tand en flink ook, maar we doen absoluut geen wheelies, stoppies of burn-outs, zaken die eigenlijk bar weinig met de rij-eigenschappen van een motor te maken hebben. Maar zoals altijd gold ook hier: zeg nooit nooit. Rijden met deze Bandit1200 in gelimiteerde Yoshimura uitvoering haalde het allerslechtste in onze redacteurs naar boven. En ach, als men bij B.V. Nimag zelfs vroeg of we ook zo hadden genoten van steekvlammen uit de uitlaat, dan zal ons dit puberale gedrag voor eenmaal wel vergeven zijn.

Als de rook om ons hoofd is verdwenen. Toch?

  • Bad Ass Attitute, geluid, funfactor
  • afwijking snelheidsmeter, slechts 75 gemaakt


Met dank aan: motorservice Spanjer voor het beschikbaar stellen van de Jaros vermogensbank.