Zoeken

WSBK Assen - SBK en WSS: nog even terugblikken

WSBK Assen - SBK en WSS: nog even terugblikken

14 mei 2009
Inhoudsopgave
WSBK Assen - SBK en WSS: nog even terugblikken
Superbikes race 1
Supersport
Superbikes race 2

Hopkins hoopt er tijdens de USA SBK-ronde bij te zijn na succesvolle operatie: Na een dramatische crash tijdens de eerste vrije training van het World Superbike evenement in Assen vorige week vrijdag - waarbij John Hopkins zijn heup uit de kom schoot waardoor hij de races moest missen - heeft de Stiggy Racing Honda coureur in Amerika een succesvolle operatie ondergaan en is gestart met het herstel. Hoewel de Amerikaan de races in Monza en Zuid Afrika aan zich voorbij zal moeten laten gaan verwacht het team dat hij er tijdens de Amerikaanse ronde van het kampioenschap op Miller Motorsport Park weer bij zal zijn. De nieuwkomer in het World Superbike kampioenschap kende een zeer ongelukkige eerste trainingsdag in Assen nadat hij in het begin van de vrije training met een highsider van zijn machine werd gegooid. Hij werd overgebracht naar het plaatselijke ziekenhuis waar men de uit de kom geschoten heup terug plaatste en tevens werd behandeld aan een breuk in zijn linker dijbeen. De ongelukkige Amerikaan - die pas zijn tweede optreden maakte voor het Stiggy Racing Honda Team - keerde daarna terug naar de paddock alvorens door te vliegen naar Amerika waar de befaamde orthopedisch chirurg Dr. Ting - die Hopkins in het verleden al heeft behandeld - op maandagmorgen de ingreep aan zijn linker heup controleerde. Hopkins blijft enthousiast om door te gaan met waar hij naar op zoek was; de snelste Stiggy Racing Honda coureur worden, en net als zijn succesvolle teamgenoot Leon Haslam bij de top vijf van het World Superbike veld behoren.

John Hopkins:

"Ik heb in mijn hele leven nog nooit zoveel pijn gehad ondanks dat ik toch wel een aantal crashes heb meegemaakt! Ik werd de lucht in geslingerd en kwam het eerst met mijn voeten op de grond. Na het vreselijke wachten in het ziekenhuis begon ik me iets beter te voelen toen ze mijn heup teruggeplaatst hadden, maar op zaterdagochtend voelde ik me net alsof ik door een trein overreden was. Gelukkig kwam mijn vrouw als verrassing op bezoek in Assen en steunde zij mij tijdens de lange vlucht terug naar huis. Op maandag had ik een afspraak met dr. Ting om een helder beeld te krijgen van de opgelopen blessures, en om een realistisch plan op te stellen voor het herstel. Ik ga binnen een paar dagen beginnen met therapie en heb mijn zinnen gezet om er tijdens de Amerikaanse ronde weer bij te zijn. Het is jammer dat deze vervelende crash is gebeurt, helemaal omdat de motor op vrijdagmorgen bij het verlaten van de box direct heel goed aanvoelde en ik er naar uit keek de strijd voor een toppositie aan te gaan".

Het vuurwerk van de SBK machines begon dit jaar wat later omdat de vrijdagochtendtraining, in het kader van de crisis, werd geschrapt. Dat gaf de organisatie de gelegenheid om de paddockshow op de vrijdagmorgen te houden, en die werd goed bezocht. Hierna mochten de heren superbike coureurs de show echt openen en al na vier ronden was er een hoogte-, nou ja, dieptepunt toen de Amerikaan John Hopkins middels een highsider van zijn Stiggy Racing Honda werd geworpen. Bij die val schoot zijn heup uit de kom, ai! Hopkins werd direct overgebracht naar het ziekenhuis waar hij werd geholpen aan zijn blessure (zie kader).
Naast Hopkins viel alleen Ryuichi Kiyonari stil door een technisch probleem. Wel werd van diverse coureurs hun tijd geschrapt omdat ze de 'Ruskenhoek' afsneden.

De rest van de trainingen verliepen ook niet zonder valpartijen. Zo kwamen Luca Scassa, Tom Sykes, Karl Muggeridge en Carlos Checa (Ruskenhoek, zie foto's) ten val in de eerste kwalificatie op vrijdag en overkwam Ryuichi Kyonari en Noriyuki Haga hetzelfde in de Geert Timmer tijdens de vrije training ná de kwalificatie op zaterdag. Ook Ben Spies, Karl Muggeridge en Ruben Xaus maakten onvrijwillig contact met het Asser asfalt.

Of de nieuwe Superpole nou voor de toeschouwers - langs de baan - een verbetering is daar zijn wij niet van overtuigd. Het lijkt op TV heel wat maar langs de baan is het toch minder interessant, zeker als je verder geen informatie krijgt heb je geen flauw benul wat er op de baan gebeurt. Max Neukirchner was in ieder geval de snelste na de eerste Superpolesessie gevolgd door Troy Corser, Max Biaggi en Shane Byrne. Hill, Roberts, Nakano en Xaus ware de eerste afvallers.

Na de tweede Superpolesessie prijkte de naam van Ben Spies bovenaan. Het waren toen Smrz, Neukirchner en Fabrizio die volgden terwijl Kagayama, Biaggi, Rea, Laconi (de snelste van de tweede kwalificatie), Muggeridge, Byrne, Corser en Kiyonari de afvallers waren. zij zouden vertrekken vanaf de derde en vierde startrij.

Ook na de derde Superpolesessie was Spies de snelste en weer zat Smrz hem op de hielen. Haslam en Haga waren degene die eveneens vanaf de eerste startrij mochten vetrekken op zondag. De tweede rij werd gevormd door Fabrizio, Neukirchner, Checa en Sykes. De trainingsdagen werden in totaal door zo'n 7.500 personen bezocht.

Tribune.jpg
Vele toeschouwers vonden hun weg naar de tribunes van het TT circuit van Assen voor de vierde ronde van het WSBK.