Zoeken

WSBK Assen - SBK en WSS: nog even terugblikken

Supersport

14 mei 2009
Inhoudsopgave
WSBK Assen - SBK en WSS: nog even terugblikken
Superbikes race 1
Supersport
Superbikes race 2

Supersport

WSS - Na deze schitterende race was het de beurt aan de lichtere World Supersports klasse. Cal Crutchlow had de beste papieren in handen door een halve seconde sneller te trainen dan de rest van het 31 deelnemers tellende startveld, waaronder de Nederlanders Barry Veneman (11de), Arie Vos (20ste), Kervin Bos (28), Marcel van Nieuwenhuizen (29) en Twan van Poppel (31ste).

Na een hele mooie race met een zinderende finale kwam de als vierde getrainde Eugene Laverty (Parkalgar Honda) als overwinnaar over de streep. Hij troefde in de Geert Timmer Kawasaki Motocard.com coureur Joan Lascorz af die ook nog eens Cal Crutchlow voorbij zag komen. Eugene Laverty heeft hiermee de tweede plaats in de tussenstand overgenomen van Kenan Sofuoglu. Bij de start waren het de HANNspree Honda ten Kate coureurs Sofuoglu en Pitt die kopstart pakten met daartussen Joan Lascorz op de Motocard.com Kawasaki. Het trio werd op korte voet gevolgd door Eugene Laverty, Gary McCoy - die iets te vroeg uit de startblokken was weggeschoten - Anthony West, Fabien Foret en Robbin Harms. Barry Veneman maakte een wat minder goede start en lag in eerste instantie 17e maar zou in het verloop van de race nog de nodige plaatsen goed maken!

Synchroon_TenKateduo.jpg
Ze zijn het echt allebei; Kenan Sofuolu en Andrew Pitt.

Poleman Cal Crutchlow had een slechte start en kwam de eerste ronde pas in negende positie door op 2.2 seconden van leider Sofuoglu. Sofuoglu wist de leiding maar kort vast te houden want teamgenoot Andrew Pitt nam in de derde ronde de leiding over. Een ronde later was het weer Joan Lascorz die de leiding in handen nam en weer een ronde later was het Eugene Laverty. In de zesde ronde vond Crutchlow echter al de aansluiting met de leiders in de wedstrijd. Lange tijd waren het Pitt, Crutchlow, Foret en Sofuoglu die het elkaar lastig maakten totdat teamgenoten Crutchlow en Foret elkaar raakten in de 'Strubben' waarbij Pitt moest uitwijken en ten val kwam. Vervolgens werd hij aangetikt door Crutchlow die de linkerhand van de Australiër raakte maar Pitt bleek uiteindelijk ongedeerd.

Duo_Lascorz-Foret.jpg
Zit Foret nou achterop bij Lascorz?

Hierna was er een gaatje tussen de eerste twee - Lascorz en Laverty - en Cruchtlow, Foret en Sofuoglu ontstaan. De Britse Yamaha rijder uit het team van Wilco Zeelenberg reed in een paar ronden tijd het gat dicht waarna en superspannende strijd ontstond tussen de eerste drie coureurs. Het was Eugene Laverty die in de laatste ronde het meeste lef toonde en de overwinning opeiste.

Crutchlow_Laverty.jpg
Laverty voor Crutchlow.

Laverty.jpgEugene Laverty:
Dit was de beste wedstrijd die ook ooit heb gewonnen, en ook een belangrijke voor het kampioenschap. Het was een zware race en ik heb veel goede coureurs verslagen dus ik weet nu dat ik sterk voor de dag kan komen. Ik moet mijn team ontzettend bedanken omdat iedereen heel hard heeft gewerkt en ik ben blij dat ik hun met een overwinning kan terugbetalen. Ik sta nu tweede in het kampioenschap met maar zes punten achterstand op de leider, dat wordt dus mijn volgende doel. Dit was een fantastische race. Ik ben blij met het resultaat omdat wij de enige zijn die met een 2009 cbr600 een race hebben gewonnen. Mark Woodage (Laverty's teamchef) en zijn team hebben heel hard gewerkt wat nu uitbetaald wordt.

Crutchlow.jpgCal Crutchlow:
Ik had een slechte start, ik weet niet waar dat aan lag, het was gewoon jammer. Het voelde aan alsof de motor in neutraal stond. Ik deed mijn uiterste best om snel weer naar voren te komen, maar helaas ik werd een beetje tegengehouden door Fabien die ons beide een beetje ophield. Het Yamaha team heeft geweldig werk verricht voor mij, we staan hier weer op het podium en we leiden het kampioenschap, dus het is allemaal goed. Eugene Laverty heeft een fantastische race gereden, dus hun team heeft het ook erg goed gedaan.

Lascorz_Bult.jpgJoan Lascorz:
Onze race was goed, Ik voelde mij comfortabel op deze racesnelheid maar helaas hadden we last van chatter aan de voorkant, zodat ik op sommige plekken van het circuit niet hard kon rijden. De motor is nu goed, hij rijdt snelle ronden en zet nu goeden resultaten neer, maar we moeten harder kunnen mee strijden in de bochten. Bij de laatste chicane remde ik zo hard als ik kon maar Laverty kon me toch aan de binnenkant voorbij gaan. Ik weet dat ik ontzettend hard geremd heb maar Laverty kon later remmen op zijn motor, en toen hij naar binnen stuurde kwam Crutchlow ook nog eens aan de binnenkant voorbij. De finish van de race was goed voor het publiek en voor de show maar niet zo goed voor mij. We hebben grote stappen voorwaarts gemaakt sinds de start van het seizoen, maar ik heb het gevoel dat we meer punten zouden moeten hebben gescoord dan waar we nu staan.

Op bijna twee seconden achterstand werd Fabien Foret als vierde afgevlagd, hij wist op de streep Kenan Sofuoglu nipt voor te blijven die als beste ten Kate coureur werd afgevlagd. Mark Aitchison, Anthony West en Barry Veneman werden zesde, zevende en achtste. Barry Veneman werd tweemaal 'opgesloten' in een bocht wat hem na de eerste ronde slechts een 15e doorkomst opleverde. Dat z'n Hoegee Suzuki GSX-R600 weldegelijk over een goede raceritme beschikte, en dat Veneman een uitstekend coureur is, bleek in de ronden daarna. Barry wist met 1' 41-ers en lage 1' 42-ers een indrukwekkende opmars door het veld te maken om uiteindelijk een duel met Anthony West om P7 uit te vechten.

Barry_pakt_Harms.jpgBarry_pakt_Harms2.jpg 


Barry Veneman:
Dat m'n eerste mislukte start in anderhalf jaar nu net hier moet gebeuren is jammer, ook voor de fans. De keuze om voor de binnenkant te gaan was achteraf de verkeerde, waardoor ik een aantal kostbare plaatsen verloor en daarmee de aansluiting met de kop. Verder ben ik heel tevreden over de motor en de race. Ik kon goede rondetijden neerzetten en goed inhalen, maar het gaatje met de kop was er al. Ronden lang lekker met West geduelleerd. M'n strijdplan om me aan het eind toch nog te verbeteren tot P7 moest ik door een duel met Harms voortijdig opgeven. Maar ik ga met een tevreden gevoel naar Italië. We hebben er vandaag na de start het maximaal haalbare uitgehaald en de manier erop geeft veel vertrouwen.

Polita.jpgAlessandro Polita kon in de race niet voluit. Na een goed start, waarin hij direct een paar plaatsen wist te winnen, deed een beginnend technisch probleem zijn rondetijden al snel in de 1' 44 zakken, waardoor competitief meestrijden er niet meer inzat. Desondanks wist Alessandro zich nog wat naar voren te werken om zelfs heel even - virtueel - in de WK punten te rijden. Twee ronden voor het einde moest de sympathieke Italiaan van het team van Marc Hoegee alsnog opgeven. Alessandro had zich een mooiere debuutrace gewenst.

Alessandro Polita:
De Suzuki is een geweldige machine met veel potentieel. Helaas hadden we wat problemen en heb ik nog alles gegeven om een eerste WK punt te halen. Dat ging uiteindelijk nog niet lukken, maar dat zal niet lang meer duren.

Wij gokken op Monza. Marc Hoegee keek met gemengde gevoelens, maar uiteindelijk tevreden terug op het WSBK weekend.

Marc Hoegee:
Jammer dat Barry's sterke wapen, de start, hem dit keer geen winst bracht. Dat had hij graag anders laten zien. Het feit dat je weet dat als hij een goede start had gemaakt hij mee had gekund met de kopgroep geeft wel een goed gevoel. Het tempo was gewoon goed, hij kon acties maken en daarom ben ik (op de start na) toch tevreden met deze race.

Over Alessandro was Marc ook erg tevreden.

Ik ben ronduit blij met deze versterking. Alessandro is niet alleen een heel plezierige collega, maar ook gebrand op presteren. Dat hebben we dat weekend al kunnen zien en dat gaan we dit seizoen nog veel meer zien, daar ben ik van overtuigd. Jammer, vooral voor hem, dat de techniek hem wat in de steek liet, anders was er al zicht geweest op een WK punt.

Arie.jpg
Arie Vos heeft het niet makkelijk in het World Supersport veld. 

Veidec Racing Res Software rijder Robbin Harms en Michele Pirro completeerden de top tien. Arie Vos eindigde op een puntenloze 16e plaats. De wildcardcoureurs Kervin Bos, Marcel van Nieuwenhuizen en Twan van Poppel kwamen als 19de, 20ste en 23ste over de finish. Arie Vos was teleurgesteld over de behaalde resultaten tijdens de WSBK op Assen. Het doel van Vos was om tijdens de kwalificatie in de top vijftien te rijden. Met een twintigste plek was hij dan ook niet tevreden. Ondanks dat hij het maximale uit de motor heeft gehaald. In Qatar, de tweede race van het seizoen, werd al duidelijk dat de motoren van het team achterbleven bij de concurrenten. Dit is nogmaals bevestigd op het thuiscircuit in Assen. De gereden tijden wijt Vos deels aan zichzelf, maar voornamelijk aan de motor. Vos kan goed om gaan met zijn teleurstelling, want hij blijft enthousiast. Toch baalt hij flink, omdat rijden in Assen normaal gesproken de mooiste race van het seizoen hoort te zijn.

Arie Vos:
Het is echt niet leuk dat je voor eigen publiek aan alle kanten voorbij gereden wordt.