Zoeken

World Superbikes - Qatar

World Superbikes - Qatar

27 februari 2007
Inhoudsopgave
World Superbikes - Qatar
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4

Géén Bayliss, wél Biaggi!

Heeft er iemand getwijfeld aan Max Biaggi? Nee, natuurlijk niet! Iedereen wist dat hij het kon, dat hij het nog in zich had. Dat was de mening van een, behoorlijk,

aantal mensen om me heen toen de eerste World Superbike race in Qatar door Biaggi werd gewonnen. Hoe anders waren de geluiden die je ongeveer een jaar geleden hoorde toen bleek dat er géén plek voor hem was, niet in de MotoGP en niet in de World Superbikes. Maar ja, als je wint, heb je vrienden. 

Max Biaggi verrasste in de training al vriend en vijand.

 Trainingen eerste dag: - Dat vrienden maken begon al op dag één van de trainingen. Met een derde tijd liet Max zien dat er inderdaad rekening met hem gehouden moest worden en stelde hij zijn fans tevreden, Max zat er bij. Zijn teamgenoot Yuki Kagayama kwam tot een zevende tijd en beiden waren tevreden met de vooruitgang die er met de Alstare Suzuki Corona GSX-R1000 K7 geboekt was. Er moest alleen nog wat aan de acceleratie worden gewerkt. Snelste in die eerste kwalificatietraining was Noriyuki Haga (Santander Yamaha Italia) die met een 1"59,019 bijna een seconde sneller was dan het ronderecord.

Een tweede tijd was er voor James Toseland (HANNspree Honda), een vierde voor de van Suzuki naar Yamaha verhuisde Troy Corser. Overigens lieten Max Biaggi en Troy Corser zich verschillend uit over de omstandigheden op de baan. Biaggi vertelde dat het normaal is dat de grip anders is wanneer het heter wordt en dat je dan ook rekening met je banden moet houden, Corser vond dat de baan anders aanvoelde dan toen ze er laatst testten en dat dat zijn invloed had op het gedrag en presteren van de motor. Het was in ieder geval duidelijk dat banden, en de slijtage daarvan, een belangrijke rol zouden gaan spelen.

Lorenzo Lanzi trainde als vijfde en teamgenoot Troy Bayliss (beiden Xerox Ducati), wat tegenvallend, als zesde. Lanzi was hier redelijk tevreden over, Bayliss legde zich er bij neer. Iedereen reed gewoon snel en hij miste iets, in die warme weersomstandigheden loop je dan al snel wat achterstand op. Een achtste trainingstijd was er voor Ruben Xaus, en daar verrasste hij best een aantal mensen mee. Ook verrassend was de negende tijd van Roberto Rolfo die aangaf dat het toch al aardig goed zit tussen hem een de vier cilinder Honda. De top tien werd afgesloten door Fonsi Nieto met de PSG-1 Kawasaki.

Net daarbuiten stonden op elf en t waalf Michel Fabrizio (DFX-Treme Honda) en Max Neukirchner (Team Suzuki Gemany). Christian Zaiser en Karl Muggeridge kwamen door problemen bijna niet aan rijden toe, hoewel Zaiser nog wel een tijd wist te neer te zetten.

Traningen tweede dag: - Nadat Noriyuki Haga en Troy Corser een behoorlijke tijd bovenaan de tijdlijsten hadden gestaan was het in de eindfase James Toseland die sneller bleek te zijn en de snelste tijd op de klokken bracht; 1"58,681. Daarmee waren dit de drie enige rijders die een 1"58 konden laten noteren. De vierde tijd van Lorenzo Lanzi was een 1"59286. Ma Biaggi kwam nu niet verder dan een vijfde met teamgenoot Yukio Kagayama direct achter hem. Troy Bayliss bleef steken op een zevende tijd. Max Neukirchner liet zich wederom goed zien met de GSX-R1000 K6 en zette een achtste tijd. Met Nieto, Rolfo, Xaus, Laconi, Fabrizio, Muggeridge, Brookes en Nakatomi op de plaatsen negen tot en met zestien kon de volgorde van de Superpole bepaald worden.

Superpole:
En wat voor één. Na twee maal gevallen te zijn wist Troy " Mr. Superpole" Corser ook deze weer voor zich op te eisen.

Ik ben zeer blij met de pole hoewel ik denk dat Yamaha en het team nog blijer zijn! Je gaat altijd gewoon de baan op om een vrije ronde te hebben, en je moet geen fouten maken. Op de de voorste rij staan is wat je wilt, maar de pole is altijd een mooie bonus. Ik viel vlak voor de Superpole. Ik ging de baan op met de kwalificatieband en ik weet eigenlijk niet wat er gebeurde. Ik neem aan dat ik er wat te makkelijk over dacht want de achterkant was inens weg toen ik de tweede bocht instuurde. Het was ongelukkig. donderdag ging ik ook al onderuit over wat olie en ik was blij dat het op die manier ging want het had een vervelende highsider kunnen zijn. Het is een nieuwe machine en Nori en ik werken écht goed samen. We doen beiden wat we moeten doen maar delen ook veel informatie, vooral omtrent de vering, om het beste er uit te halen. Ik heb een goede band met het team en ook al werken we nog maar kort samen, we werken goed samen en het kan alleen maar beter worden. De baan wordt beter naarmate we meer rijden en ik vind dat de banden het nu goed deden. Ik reed veel samen James (Toseland) tijdens de training en de rondetijden waren best goed. Als we in staat zijn om een goede bandenkeus te maken, denk ik dat we morgen voorin.

Corser in actie, hij flikte het weer!

Voor Max Biaggi was dit zijn eerste Superpole en dat ging niet slecht. Met een tweede tijd kon de kleine grote man uit Rome tevreden zijn.

Superpole was weer een nieuwe ervaring voor mij en ik kan je vertellen dat ik een beetje nerveus was voordat ik er aan begon. Ik wilde geen fouten maken of crashen, dus probeerde ik zo soepel mogelijk te rijden en in de snelste tijd rond te komen. Ik ben zeer blij want mijn Superpole ronde was de snelste ronde die ik dit weekend reed en het houdt in dat ik er goed bij sta op de eerste rij. De machine werkt fantastisch en ik geniet van al die nieuwe ervaringen maar wat nu belangrijk is, is wat er morgen in de races gebeurt. Ik denk dat een goed resultaat er in zit en daar wil ik mijn team voor bedanken die veel werk hebben verzet. Jammer dat Francis (Batta) er niet is, ik hoop dat hij TV kijkt en dat we hem een mooi resultaat kunnen geven

[Red.: Francis Batta tobt al langere tijd met zijn gezondheid en was niet in staat om te reizen.]

James Toseland:

Ik was erg teleurgesteld over het uiteindelijke resultaat van de Superpole, alleen maar omdat het het hele weekeinde tot nu toe zo goed ging en ik echt het gevoel had dat ik nu klaar was voor de pole positie. Voor de wedstrijd van morgen hebben we een goede set-up. Ik heb na de Superpole een bespreking gehad met het team om de motor helemaal op scherp te zetten voor de wedstrijd. Ik heb er vertrouwen in, ik denk dat er vier of vijf coureurs zullen vechten voor de overwinning. Het zal spannend worden maar het wordt denk ik een mooie race.

Als derde eindigde James Toseland met Noriyuki Haga op vier. De tweede rij bestond uit Lorenzo Lanzi, Troy Bayliss, Yukio Kagayama en Max Neukirchner die daarmee een hele mooie prestatie neerzette. Troy Bayliss, de gedoodverfde favoriet, moest dus vertrekken vanaf de tweede startrij en liet weten dat waarschijnlijk iedereen blij was dat dit gebeurde, met uitzondering van Ducati dan... Overigens kwam Bayliss in de laatste test op Qatar tot een 1"58.1 en nu kwam hij niet verder dan een 1"59.5 met precies dezelfde afstelling. Lanzi had écht gehoopt meer naar voren te staan omdat hij het hele weekend al goed getraind had. De plaatsen negen tot en met zestien waren voor Nieto, Rolfo, Xaus, Fabrizio, Laconi, Muggeridge, Brookes en Nakatomi.  

Roberto Rolfo:

Dit was mijn allereerste Superpole op de CBR1000RR. Ik ben nog steeds aan het ontdekken hoe ik de mogelijkheden van de machine maximaal kan benutten. Ik ben tevreden over mijn start positie en ik ben ervan overtuigd dat ik mij verder kan verbeteren in de wedstrijd van morgen. De sterke wind is tegen het einde van de Superpole gaan liggen. Hierdoor kreeg ik een paar probleempjes maar ik denk niet dat het veel effect heeft gehad op mijn einduitslag. Ik kijk uit naar de wedstrijd van morgen.

Foto"s: alstare/yamaha-racing/fgsport/ducaticorse/dfxtreme/psg-1