Zoeken

World Superbikes - Qatar

Pagina 3

27 februari 2007
Inhoudsopgave
World Superbikes - Qatar
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4

Supersport

Sofuoglu toont klasse.

 Trainingen: - Na diverse wintertesten is het altijd maar weer afwachten wat er tijdens de échte start van het seizoen van die resultaten overeind blijft. Doen de Ten Kate Honda"s direct weer mee vooraan, hoe staat het met de Honda"s van Stiggy Motorsport, slaan de Germany Yamaha"s direct een gat met de rest van het veld, kunnen de nieuwe Kawasaki ZX-6RR-en het tempo bijhouden en wat is er nog mogelijk met de "verouderde" Ducati 749R. Nou, na de eerste kwalificatietraining was er al wat meer duidelijkheid. Met Kenan Sofuoglu en Sébastien Charpentier op drie en vier deden de Ten Kate Honda mannen, zoals verwacht, direct goed mee. Alleen, de eerste en tweede tijd waren best verrassend.

Katsuaki Fujiwara met de Althea Honda (voorheen Megabike) trainde als snelste en Gianluca Nannelli met de SC Caracchi Ducati als tweede. Met een vijfde en zevende tijd zaten ook de nieuwe Kawasaki"s van Fabien Foret en Pere Riba er meteen goed bij, ook al een verrassing. Kevin Curtain en Broc Parkes (Yamaha Germany) trainden naar een zesde en achtste tijd en sloten zo de eerste acht, of tweede rij, af. De Deen Robbin Harms zette met de in nieuwe kleuren gestoken Stiggy Motorsport Honda (Darkdog is niet langer hoofdsponsor) de negende tijd met daarachter Barry Veneman een keurige tiende (Pioneer Hoegee Suzuki), net als in de vrije training.

Katsuaki Fujiwara trainde naar de snelste tijd, vóór zijn oude team.

Gianluca Nannelli verrasste met een 2de tijd op de 749R.

Als nieuwkomer deed Davide Giugliano het met de Lightspeed Kawasaki helemaal niet slecht, hij trainde naar een twaalfde tijd. Dat was net voor Yoann Tiberio, die daarmee toch wat teleurtstelde, en Vesa Kallio (Pioneer Hoegee Suzuki) wat dan weer wel een goede prestatie was. In de tweede en afsluitende kwalificatietraining maakte Kevin Curtain duidelijk dat hij dit jaar zeker weer mee wil doen voor het kampioenschap. Hij trainde zich naar de snelste tijd voor Charpentier, Fujiware en Sofuoglu. De vijfde en zesde tijd waren voor Foret en Riba, Parkes en Nannelli sloten de tweede startrij.

Bazza Veneman trainde zich naar een mooie 10de tijd.

De derde rij werd gevormd door Tiberio, Roccoli, Veneman en Kallio. Barry had samen met de mensen van het Pioneer Hoegee team wat zaken veranderd en dat pakte niet helemaal goed uit:

Barry Veneman:

Vanochtend verliep moeizaam, ik wilde een aantal veranderingen proberen maar die pakten niet goed uit. Ook heb ik "smorgens geprobeerd zoveel mogelijk banden te sparen. De kwalificatietraining startte goed, ik kon direct mijn tijden verbeteren en al behoorlijk snel een ronde in de 2"03 minuten rijden. Daarna koos ik voor een iets andere band en dat was niet de juiste beslissing. Ik ben tevreden met de tijden die ik kan rijden maar had graag wat verder naar voren gestaan. Ik kijk positief uit naar de race die over 18 ronden verreden wordt.

Met de twaalfde tijd van Kallio toont hij aan dat hij geen verkeerde keus was van het team:

Vesa Kallio:

Ik raak steeds beter gewend aan de Suzuki en dat resulteert in snellere tijden. Vandaag heb ik constant kunnen rijden en mijn tijden continue verbeterd. In de Warm Up wil ik nog een paar andere settings proberen om te kijken of deze nog meer voordeel brengen. Met een goede start hoop ik in de race voorin te kunnen eindigen.

Wedstrijd: - Ook voor de supersports gingen zaterdag de rode lichten voor het eerst dit seizoen uit. Het hele veld stoof op de eerste rechter af en het was Kevin Curtain die zijn polepositie wist te gebruiken om direct de leiding te nemen. Iedereen kwam goed weg en het is met zo"n goed gevuld startveld toch altijd maar weer de vraag of dat lukt. Achter Curtain wisten Sofuoglu, Charpentier, de goed gestartte Roccoli, Parkes, Harms, Nannelli, Fujiwara en Fores aan te sluiten en kwamen ook in die volgorde langs start en finish. Barry Venemen en Ves Kallio kwamen na de eerste ronde als elfde en veertiende door.

Broc Parkes kende geen gelukkige seizoenstart.

William de Angelis had de twijfelachtige eer om de eerste valler van het seizoen te worden. Hij kwam in de derde ronde naast de baan en in het kunstgras terecht en daar bieden de nieuwe Pirelli Diablo Super Corsa nou net te weinig grip waardoor de onfortuinlijke jongeling uit San Marino met Intermoto Czech Honda en al onderuit ging. Vier ronden later stuurde Kenan Sofuoglu zijn HANNspree Ten Kate Honda langs de Yamaha van Curtain en pakte de leiding in de wedstrijd.

Op bijna hetzelfde moment stuurde Broc Parkes zijn Germany Yamaha R6 met versleten banden de pitbox in, een teleurtsellend weekend kwam ten einde voor de Australiër. Even later wist Sébastien Charpentier óók zijn Honda langs de Yamaha van Curtain te prikken en verwees Curtain daarmee naar de derde plaats, maar Curtain liet ich het kaas niet van zijn brood eten en passeerde op zijn beurt Charpentier weer! Het gevecht aan de kop was verder niet één van de spannendste, Sofuoglu leidde het grootste deel totdat Charpentier er voorbij stak in de zestiende ronde. Eveneens in die zestiende ronde gingen de Fransen en teamgenoten Sébastien Gimbert en David Checa (beiden Yamaha GMT94)en de Spanjaard Joan Lascorz (Glaner Motocard Honda) tesamen onderuit.

Lange tijd was dit de top drie.

In de voorlaatste ronde overkwam dat ook de wereldkampioen Sébastien Charpentier. Bij het insturen gleed hij weg over het voorwiel en smakte tegen het asfalt. Met behulp van twee baco"s (nee, niet die alcoholische..) kreeg hij de Honda overeind maar kwam al snel tot de conclusie dat verder racen niet mogelijk was. Zodoende reed Kenan Sofuoglu naar de eerste winst van dit seizoen. Zonder de val van Charpentier was het zeker een één-twee geweest, gaat het Ten Kate team dit jaar toch weer domineren? Kenan Sofuoglu:

Ik ben echt heel blij. Ik vertelde gisteren nog dat ik niet tevreden was over de tijden in de kwalificatie maar ik maakte me geen zorgen omdat ik wist dat het in de race beter zou zijn. Na een paar ronden wist ik dat ik de uitdaging met Curtain en Sébastien aan kon gaan. Toen daarna Sebastien onderuit ging hoefde ik alleen maar mijn positie te behouden om eerste te worden. Ik ben erg blij met dit resultaat en ik wil graag HANNspree Ten Kate Honda bedanken voor het ontwikkelen van de motor. Ik wil ook vooral mijn monteurs bedanken want ze hebben hard gewerkt om de motor op dit niveau te krijgen. Het is een nieuw seizoen, een nieuwe motor, een nieuwe sponsor en ik ben echt super blij.

Kevin Curtain finishte als tweede en Katsuaki Fujiwara legde beslag op de derde podiumplek. De beide Kawasaki"s van Foret en Riba waren in de laatste ronden verwikkeld in een bikkelhard gevecht tussen elkaar en Robbin Harms! Ze reden bijna gebroederlijk over de streep en finishten als vierde en vijfde, met een verschil van..een tiende van een seconde! Robbin Harms moest zijn meerder erkennen en werd zesde.

De groenen (Foret nr.9, Riba nr.7) doen weer helemaal mee!

 Sébastien Charpentier:

Ik ben duidelijk erg teleurgesteld over de uitslag van deze race. Ik was zo dicht bij de finish en ik denk dat we makkelijk eerste en tweede hadden kunnen worden maar ik raakte de voorkant kwijt en kon dat niet herstellen. Het is nu eenmaal gebeurd en ik moet nu vooruit kijken naar de volgende race. Het is pas de eerste race en we hebben nog genoeg tijd om dit goed te maken.

Charpentier ging onderuit, maar was snel weer ter been.

Barry Veneman, die in het begin van de wedstrijd nog even tussen de beide Kawasaki"s reed, won gedurende de race een aantal plekken en eindigde zijn eerste race op een negende plek.

Barry Veneman:

Vandaag was de dag van de race, een beetje extra zenuwen zijn dan normaal. Mijn start was erg goed en de eerste paar ronden waren erg hectisch maar zowel Vesa als ik konden ons er goed doorheen slaan. Hoewel ik tevreden ben over mijn gereden race had ik zeker de eerste 3 ronden iets agressiever moeten rijden. Ik ben erg blij dat we nu in staat zijn om de hele race een hoog tempo vast te houden. Voor het team is het zeer goed dat we beiden binnen de top tien geëindigd zijn. We gaan vanavond al richting Australië en daar kijk ik wel naar uit, ik ben geen fan van hotels en we zitten daar lekker met het hele team in een huis. Een maand geleden hebben we succesvol getest op het circuit van Phillip Island dus ik hoop ook daar weer goed te kunnen scoren.

Ves Kallio einigde op een hele nette tiende plaats en zowel hij als Marc Hoegee waren daar tevreden over:

Vesa Kallio:

Mijn eerste race voor het Pioneer Hoegee Suzuki team en ook gelijk mijn eerste keer binnen de top tien van het WK Supersport! Ik ben tevreden over de gereden race, mijn start was erg goed maar ik kwam een beetje in het gedrang in de eerste bocht. Ik kon optimaal gebruik maken van de snelheid van mijn Suzuki om verschillende rijders op het rechtte stuk te passeren. Ik heb de hele race Barry in het vizier gehouden, waardoor ik gelijk wist dat we beiden top tien reden. Gezien het aantal kilometers dat ik met de Suzuki gereden heb is dit meer dan ok. We gaan nu naar Australië en daar kom ik op bekend terrein, ik hoop deze lijn voort te kunnen zetten.

en..

Marc Hoegee:

Vandaag hebben we kunnen zien wat het harde werken tijdens de wintermaanden heeft opgeleverd. Het hele weekend verloopt al voorspoedig en zijn we competitief geweest in elke training. Beide rijders hadden een goede start en konden zonder problemen de eerste rondes doorkomen. Naarmate de wedstrijd vorderde bleef het tempo hoog en behielden we de aansluiting in de top tien. Ik ben blij dat het seizoen zo positief begint voor ons en dat we ons kunnen blijven focussen op het verbeteren van de prestaties. Vandaag is gebleken dat er veel kandidaten zijn voor top tien noteringen maar we hebben laten zien daar met beide rijders tussen te horen. Ook in de top speed lijsten zijn we voorin te vinden en dat geeft een zeer goed gevoel. De volgende race is Phillip Island waar we vorige maand getest hebben, dus we gaan vol goede moed naar down under.

 

Veneman (77) en Kallio (31) behaalden een mooi resultaat. Tiberio (32) haalde de finish niet

 Kevin Curtain:

Een tweede plaats is een goede start voor het kampioenschap, maar desondanks ben ik toch teleurgesteld dat ik geen kans had om voor de overwinning te vechten. Uiteindelijk hebben we de verkeerde banden gebruikt, en de machine spinde overal door, dus gezien de omstandigheden is het een goed resultaat. We hebben goede vooruitgang geboekt met de machine tijdens de winter en ik kijk ernaar uit om volgende week op mijn thuiscircuit te racen. Phillip Island ken ik als mijn eigen broekzak en ik zal 200% geven om een positie beter te eindigen.

Uitslag Supersportrace - Qatar:

 Pos. 
 Coureur 
 Team/Merk 
 Verschil 
 Ptn. 
 1   Kenan Sofuoglu   Hannspree Ten Kate Honda      25 
 2   Kevin Curtain   Yamaha World SSP   3.413   20 
 3   Katsuaki Fujiwara   Althea Honda    6.228   16 
 4   Fabien Foret   Gil Motor Sport Kawasaki   13.759   13 
 5   Pere Riba   Gil Motor Sport Kawasaki   13.857   11 
 6   Robbin Harms   Stiggy Motorsport Honda   14.534   10 
 7   Massimo Roccoli   Yamaha Italia   18.650   9 
 8   Gianluca Nannelli   SC Caracchi Ducati    18.775   8 
 9   Barry Veneman   Pioneer Hoegee Suzuki   19.291   7 
 10   Vesa Kallio   Pioneer Hoegee Suzuki   20.595   6 
 11   Javier Fores   HP Racing Honda   20.817   5 
 12   Craig Jones   Revè Ekerold Honda    22.398   4 
 13   Lorenzo Alfonsi   Althea Honda    26.903   3 
 14   David Salom Fuentes    Yamaha Spain   28.568   2 
 15   Gianluca Vizziello   RG Team Yamaha   34.516   1 
 16   Vladimir Ivanov   Vector Racing Yamaha   36.969   - 
 17   Chris Peris   Moto 1 - Bikersdays Yamaha   43.631   - 
 18   Tatu Lausletho   Intermoto Czech Honda   57.399   - 
 19   Miguel Praia   Racing Team Parkalgar Honda   1"08.489   - 
 20   Davide Giugliano   Lightspeed Kawasaki Supp   1"08.518   - 
 21   Gergo Talmacsi   Vector Racing Yamaha   1"08.688   - 
 22   Jesco Günther   CRS Grand Prix Honda   1"15.546   - 
 23   David Checa   Yamaha - GMT 94   1"25.936   - 
 24   Nikola Milovanovic   Team Benjan Motoren   1"29.951   -