Zoeken

World Superbikes - Qatar

Pagina 2

27 februari 2007
Inhoudsopgave
World Superbikes - Qatar
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4

Superbikes race I

MAX slaat toe!

"When the lights went out.." De start van het World Superbike seizoen 2007.

Toen de rode lichten voor de eerste maal dit seizoen gedoofd waren, en het complete veld Superbikecoureurs de eerste rechter in dook van het Losail circuit, was het Max Biaggi die in zijn eerste Superbikerace aan de leiding ging.

Hij werd gevolgd door de twee Santander Yamaha Italia R1"s van Noriyuki Haga en Troy Corser en de HANNspree Ten Kate Honda van James Toseland. Maar Biaggi en Toseland gingen al snel een keer wijdt waardoor de beide Yamaha coureurs aan kop kwamen.

Nog voor de eerste ronde er op zat was Toseland al langs Biaggi en was hij aan het eind van het rechte stuk ook de beide Yamaha"s voorbij. Voor Michel Fabrizio was de eerste race toen al voorbij, hij werd in één van de eerste bochten van achter aangetikt en klapte hard tegen het Arabische asfalt.

Ook Karl Muggeridge maakte de eerste ronde niet af, hij had een wel heel vervelend weekend want ook in de eerste training reed hij geen enkele ronde. Wereldkampioen Troy Bayliss kwam na de eerste ronde als vijfde over start en finish en moest al snel lijdzaam toezien dat hij zich niet in het gevecht om de overwinning zou kunnen mengen.

De kopgroep bestond lange tijd uit Toseland, Haga, Biaggi en Corser.

Er ontstond een kopgroep van vier man, Toseland, Haga, Corser en Biaggi. Daarachter een tweede groep van vier coureurs met Bayliss, Kagayama, Lanzi en de sterk rijdende Max Neukirchner. In de vijfde ronde maakte Biaggi gebruik van de hoge topsnelheid die hij uit zijn Alstare Corona Suzuki wist te hallen en zette de GSX-R1000 K7 langs de Yamaha R1"s van Haga en Corser om zo beslag te leggen op de tweede plaats. Kort daarop gevolgd door een foutje waardoor hij werd terug verwezen naar de vierde. Toch wist hij weer op snelheid langs de Yamaha"s te komen en zette toen de jacht in op James Toseland die inmiddels een gaatje had geslagen.

Biaggi en Toseland leverden een mooi gevecht in de eerste race.

Achter het duo dat om de leiding vocht hadden de teamgenoten Haga en Corser hun eigen strijd om de derde en vierde plek, maar inmiddels waren Yukio Kagayama, Lorenzo Lanzi en Max Neukirchner dichterbij gekomen. Aan het eind van de negende ronde leek het even of Biaggi Toseland toucheerde met zijn knie, maar al was dat het geval, Toseland is niet van suiker. Wél kwam Biaggi toen weer aan de leiding. Het duel om de eerste plaats tussen "oude rot" James Toseland en "Rookie" Max Biaggi was er één om je vingers bij af te likken! Jammer dat het maar een paar ronden duurde. Ondertussen hadden de PSG-1 coureurs Régis Laconi en Fonsi Nieto hun "clash of the kawa"s". Bij het aanremmen voor de eerste rechter voelde Nieto dat hij vanachter werd aangetikt, in de grindbak zag hij dat het teamgenoot Régis Laconi was geweest;

Ik vind het zeer jammer dat ik op Fonsi inreed. Het was compleet mijn schuld, ik schatte de afstand verkeerd in, gaf het meteen toe en bood mijn excuses aan.

Even leek het op een gevecht aan te komen maar de twee vielen elkaar als vrienden in de armen.

"Hé, jij hier!", gelukkig blijven Nieto en Laconi vrienden.

In de voorlaatste ronde van de wedstrijd stoof Lorenzo Lanzi werkelijk langs Yukio Kagayama en pakte zo de derde positie die hij in de laatste ronde niet meer afstond. Max Biaggi stond ook zijn positie niet meer af aan Toseland en pakte zo zijn eerste Superbike overwinning in zijn eerste Superbike optreden, en dat hadden veel mensen toch niet voor mogelijk gehouden.

Max Biaggi was natuurlijk zeer tevreden met het behaalde resultaat:

Wat een fantastisch begin van mijn nieuwe (Superbike) avontuur. Met een overwinning kunnen starten is schitterend en ik draag hem op aan onze teambaas Francis Batta, die hier vanwege ziekte niet bij ons kon zijn. Ik weet zeker dat hij het op TV gevolgd heeft en hij zal gewenst hebben dat hij hier was. Dit is een zwaar kampioenschap en zeker weten dat er veel goede coureurs zijn, dus ik denk niet dat het altijd zo zal gaan. Ik wil mijn team bedanken voor al het harde werken en hun steun de afgelopen maanden die dit allemaal mogelijk maakten. Op deze manier racen is leuk! Ik zou willen dat ik dit kampioenschap jaren geleden had ontdekt. In race twee zat ik James (Toseland) achterna en ik denk dat ik hem had kunnen pakken als er drie of vier ronden meer waren geweest. We hebben een kleine aanpassing gemaakt aan de motor voor de tweede race en misschien was dat niet goed, maar we pakten bijna de overwinning! Nu gaan we naar één van mijn favoriete circuits, Phillip Island. Ik kijk ernaar uit daar nog meer plezier te beleven.

Het gebaar van een winnaar!

In het Santander Yamaha Italia team was men niet helemaal tevreden. In de eerste race kreeg Troy Corser te maken met een heftig vibrerende R1 omdat de achterband over de velg gleed. Hij zakte behoorlijk terug en pakte een negende plaats. Noriyuki Haga daarentegen had problemen met de voorband, hij kwam niet verder dan een achtste. De plaatsen tien tot en met vijftien waren voor Xaus, Martin, Nakatomi, Polita, Smrz en Ellison die dus alleen punten scoorden. Cristian Zaiser greep er met de LBR Racing MV Agusta op een zestiende plaats net naast. Troy Corser:

De eerste race was écht heel zwaar. Ik was oké toen ik bij hen (kopgroep; red.) reed, de slipstream hielp me daarbij, maar toen ze een gaatje hadden had ik geen antwoord meer.

Roberto Rolfo begon zijn racedebuut voor het HANNspree Ten Kate Honda team in een uitstekende vorm waarmee hij liet zien dat hij zich uitermate prettig voelt op de CBR1000RR. Hij verbeterde continu zijn ritme gedurende de eerste wedstrijd. Nadat hij was begonnen vanaf een tiende positie bij de start eindigde hij uiteindelijk op een keurige zevende positie. Eeveneens debuterend was Steve Martin op de DFX-Treme Honda. Hij trainde naar een zestiende en zeventiende tijd, in de eerste race wist hij zich dus op te werken tot de elfde plaats.

Martin debuteerde redelijk, achter hem duikt Brookes van zijn Alto Evolution Honda.

Voor het Xerox Ducati team was dit een teleurstellend weekend. Troy Bayliss leek in het begin nog wel mee te kunnen komen maar moest toch al snel afhaken en kwam als vijfde over de streep, zeventien seconden achter racewinnaar Biaggi.

We wisten dat dit weekend moeilijk voor ons zou worden, maar uiteindelijk was het zwaarder dan verwacht. Het hele weekend ging het best goed op de racebanden, dus ik had er wel redelijk vertrouwen in. Ik had veel beter gekund maar dan had ik mijn leven op het spel moeten zetten, dus nam ik genoegen met punten.

Lorenzo Lanzi

deed het wat beter, de Italiaan pakte de derde podiumplaats achter Biaggi en Toseland.

In de eerste race behaalde ik een geweldige podium finish. Het was een goed, zwaarbevochten resultaat want in de laatste ronden had ik een mooi gevecht met (Yukio) Kagayama.

Zo was het bijna het hele weekend, Lanzi voor Bayliss.

Uitslag Superbike race 1 - Qatar:

 Pos. 
 Coureur 
 Team/Merk 
 Verschil 
 1   Max Biaggi   Alstare Corona Suzuki   0 
 2   James Toseland   Hannspree Ten Kate Honda   1.483 
 3   Lorenzo Lanzi   Xerox Ducati   13.906 
 4   Yukio Kagayama   Alstare Corona Suzuki   14.819 
 5   Troy Bayliss   Xerox Ducati   17.305 
 6   Max Neukirchner   Suzuki Germany   24.931 
 7   Roberto Rolfo   Hannspree Ten Kate Honda   25.165 
 8   Noriyuki Haga   Santander Yamaha Italia   27.320 
 9   Troy Corser   Santander Yamaha Italia   31.237 
 10   Ruben Xaus   Sterilgarda Ducati   31.669 
 11   Steve Martin   DFX-Treme Honda   42.355 
 12   Shinichi Nakatomi   Ipone Yamaha France   46.845 
 13   Allessandro Polita   Celani Suzuki Italia   59.207 
 14   Jakub Smrz   SC Caracchi Ducati   1"00.269 
 15   Dean Ellison   Pedercini Ducati   1"21.043 
 16   Christian Zaiser   LBR Racing MV Agusta   1"44.306 
 17   Mashel Al Naimi   d"Antin MotoGP Kawasaki    1 ronde 
 18   Fonsi Nieto   PSG-1 Kawasaki   DNF 
 19   Régis Laconi   PSG-1 Kawasaki   DNF 
 20   Josh Brookes   Alto Evolution Honda   DNF 
 21   Jiri Drazdak   Yahama jr. Pro SBK   DNF 
 22   Michel Fabrizio   DFX-Treme Honda   DNF 
 23   Karl Muggeridge   Alto Evolution Honda   DNF