Zoeken

Superbike Assen 2005 - Boys are back in town!

Superbike Assen 2005 - Boys are back in town!

23 augustus 2005
Inhoudsopgave
Superbike Assen 2005 - Boys are back in town!
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

WK Superbike

Het wereldkampioenschap Superbike, na de MotoGP het kampioenschap met het meeste aanzien in de motorracerij. Voor het publiek wellicht een leuker evenement dan de TT van Assen. De tribunes stromen vol met vrolijke en vriendelijke Engelsen en de motorliefhebber heeft de overhand ten opzichte van mensen die op maandag niks van de races herinneren. Het Superbike weekend staat in het teken van een spannend programma met in totaal zes races op de zondag!

Als speciale attractie heeft Jurgen van den Goorbergh een wildcard en een fabrieks Suzuki weten te bemachtigen, alle ogen zullen dus op onze Nederlandse hoop zijn gericht. Toch is er meer dan alleen Van den Goorbergh. In het Nederlandse kamp zullen Bob Withag, Paul Mooijman, Robert Menzen en Bertus Folkertsma ook aanwezig zijn om deel te nemen aan de Superbike. Toch moeten we van deze mannen niet teveel verwachten, zij zullen op totaal andere motoren stappen als waar zij normaal mee in de Dutch Superbikes uitkomen.

Het World Superbike staat bekend om close racing in het hele veld

 Hoofdrolspelers
Het WK Superbike is een van de meest spannende kampioenschappen die de motorracerij rijk is. In tegenstelling tot de MotoGP waar een hand vol coureurs de dienst uit maken, strijden in de Superbike elke race een man of tien om de overwinning. Dit seizoen is Troy Corser echter een maatje te groot voor de rest van het veld. Hij heeft de mogelijkheid in Assen tot wereldkampioen te worden gekroond. Motorfreaks heeft de grootste kanshebbers op de overwinning in een van beide races in Assen voor u op een rijtje gezet.

Troy Corser, 33 jaar, acht seizoensoverwinningen, Suzuki GSX-R1000 De in Wollongong geboren Australiër Troy Corser is dit seizoen een klasse apart. Met acht overwinningen en podiumplaatsen tijdens alle races heeft hij een voorsprong van 110 punten weten op te bouwen. Het moet gek lopen wil hij niet zijn tweede wereldtitel in de Superbike binnen halen. In 1996, zijn vierde seizoen in de Superbike, was hij al kampioen op een Ducati. Zijn Alstare Corona Suzuki GSX-R 1000 is duidelijk de beste machine op dit moment. Het is puur te wijten aan een pechvol debuut seizoen van teamgenoot Kagayama dat deze zijn Suzuki niet hoger in het kampioenschap heeft geparkeerd. Corser heeft met zijn startnummer 11 in ieder geval een goede troef in handen!

Troy Corser gaat het hele seizoen een tandje harder dan de rest

 Chris Vermeulen, 23 jaar, één seizoensoverwinning, Honda CBR 1000RR Een andere Australiër die het al twee seizoenen zeer goed doet in de Superbike is Chris Vermeulen. Als voormalig wereldkampioen in de Supersport 600 is Vermeulen groot geworden bij het Nederlandse Ten Kate Honda team. Dit seizoen had hij zijn zinnen gezet op het kampioenschap, de Honda had zich in 2004 bewezen als een motor met zeer veel potentie. Die potentie heeft de Fireblade zeer zeker, maar niemand had verwacht dat de Suzuki dit jaar zo sterk zou zijn. Het ziet er dus naar uit dat Vermeulen achter het net vist. Waarschijnlijk is dit het laatste jaar in de Superbike, voor volgend jaar is het al zo goed als zeker dat Vermeulen verhuist naar de MotoGP. Er gaan geruchten dat Vermeulen al een contract heeft getekend bij het Pons Camel Honda team.

Vermeulen heeft een speciale band met Assen, voor zijn Ten Kate team is dit een thuisrace. Het team en de coureurs testen veel op het TT-circuit en hebben de afgelopen jaren duizenden kilometers afgelegd in Assen. Vorig jaar zagen we het resultaat hiervan tijdens een schitterende inhaalmanoeuvre op de Veenslang. Wat niemand voor mogelijk hield deed hij toch, waarna hij tijdens deze race naar de overwinning reed.

Régis Laconi, 30 jaar, drie seizoensoverwinningen, Ducati 999F05 Jarenlang werden de Superbike races de grootste Ducati Club Races ter wereld genoemd. Ducati was heer en meester in het kampioenschap, zeker de afgelopen jaren. Tot daar vorig jaar de Honda Fireblade om de hoek kwam kijken. Chris Vermeulen bewees dat het ook mogelijk was voor Japanse viercilinders om in dit kampioenschap mee te kunnen komen. Dit jaar bevindt Ducati zich in de hoek waar de klappen vallen en is er een eind gekomen aan bijna 15 dominantie in het WK Superbike. Pas na enkele races konden Fransman Régis Laconi en Engelsman James Toseland met de top mee komen.

Met drie overwinningen is Laconi er nog het beste in geslaagd om weerstand te bieden aan de dit jaar oppermachtige viercilinders. Momenteel is hij op een derde positie in het kampioenschap terug te vinden. Met acht podiums voor Laconi tegen vier voor Toseland heeft de Fransman duidelijk weer de nummer één positie binnen het Xerox Ducati fabrieksteam van de kuip van de wereldkampioen afgekrabbeld. Wellicht kan Laconi voor een verrassing zorgen tijdens de race in Assen.

Laconi is momenteel de snelste Ducati-coureur in de Superbike

Noriyuki Haga, 30 jaar, twee seizoensoverwinningen, Yamaha YZF R1 Het meest opvallende in dit rijtje? We noemen vier coureurs met vier verschillende merken. Japanner "Nitro" Noriyuki Haga is een oude rot in de racerij. Vorig jaar kwam hij terug naar het kampioenschap waarin hij groot is geworden. Hoewel hij altijd goed heeft gepresteerd in het kampioenschap, is Haga nooit kampioen geworden bij de Superbikes. Haga wordt op handen gedragen door Engelse fans, wellicht kan hem dit vleugels geven in Assen. Als de Yamaha R1 het goed naar zijn zin heeft, kan "Nitro Nori" wel eens voor een stunt zorgen!

Noriyuki Haga weet het Troy Corser regelmatig moeilijk te maken

 Dé outsider Chris Walker, 33 jaar, één podiumplaats, Kawasaki ZX-10R Een man waar we ook rekening mee moeten houden is Chris Walker. Hij laat dit seizoen zien dat gele Kawasaki"s sneller kunnen zijn dan de groenen. Deze ervaren Engelsman rijdt het hele seizoen in de subtop van het kampioenschap mee, maar kan nog niet echt doorstoten. Toch is Chris Walker een man waar zeker rekening mee moet worden gehouden.

Stalker Walker is altijd te vinden temidden van de gevechten

Op zondag 4 september zullen we het zien, dan wordt de negende ronde van het World Superbike kampioenschap verreden. Twee races, tien kanshebbers en zestien ronden om de volgorde van de tientallen coureurs te bepalen. Elke meter asfalt zal worden benut, de strijd zal verhit zijn.